וויירקארד מבקשת להמשיך לפעול כרגיל ושימונה לה מפרק זמני

ביום ה' הגישה ענקית התשלומים הגרמנית בקשה לחדלות פירעון, עקב היעלמותם של כ-2.1 דולרים ממאזנה ● מייסד החברה לשעבר, מרקוס בראון, נעצר בחשדות לניפוח שוויה ולהונאה כספית ● ביקורת נשמעת נגד EY על רשלנות, לכאורה, לזהות את התרמית

וויירקארד. צילום אילוסטרציה: BigStock

וויירקארד, חברת התשלומים והפינטק הגרמנית שנמצאת בליבה של שערורייה פיננסית, הודיעה בסוף השבוע (ש') כי היא תמשיך בפעילות עסקית לאחר הגשת חדלות הפירעון שלה מיום ה'. החברה אמרה כי היא מצפה שימונה לה מפרק זמני על ידי רשויות החוק בקרוב, כך על פי דיווח של רויטרס.

כזכור, חברת התשלומים הגרמנית הגישה לבית המשפט במינכן את בקשת פשיטת הרגל לאחר שבשבועיים האחרונים מצאה עצמה מסתבכת קשות בשערוריה פיננסית גדולה – "חור שחור" עצום התגלה במאזנה הכספי, בהיקף של יותר מ-2 מיליארד דולרים.

הגשת חדלות הפירעון הגיעה ימים ספורים לאחר שהבוס ומייסד החברה לשעבר, מרקוס בראון, נעצר בגלל חשדות לניפוח שוויה ולהונאה כספית. כשבוע קודם לכן, ביום ו', הודיע המנכ"ל ומייסד חברת הפינטק הגרמנית כי הוא מתפטר מתפקידו, אחרי שדו"ח של EY (ארנסט אנד יאנג) גילה את היעדר הסכום האסטרונומי במאזן, מה שהביא את תאגיד ראיית החשבון לסרב לחתום על הדו"ח השנתי של החברה. לפי הדיווחים, היקף החובות המוערך של וויירקארד עומד על כ-3.5 מיליארד יורו.

אחרי פיצוץ הפרשה לפני כשבועיים, ובקשת פשיטת הרגל שהגישה החברה, כעת החלה הממשלה הגרמנית לעשות את צעדיה הראשונים בנוגע להיעלמות שני מיליארד הדולר של וויירקארד ולפרשה שמטלטלת את גרמניה ואירופה. משרד המשפטים ומשרד האוצר יצרו קשר עם מרכז הבדיקה הגרמני לחשבונאות, ה-DPR, שאמור לחקור את האירועים. הסוכנות הפדרלית לפיקוח פיננסי של גרמניה, ה-BaFin, מעורבת גם היא בבדיקת הפרשה. לצורך המשך הליכי חדלות הפירעון, ימונה כעת, ככל הנראה, מומחה שיתבקש להעריך את מצבה של החברה. בשלב העיקרי הבא ימונה מפרק זמני לחברה.

"ההנהלה סבורה כי המשך (הפעילות – ג"פ) הוא לטובת הנושים", נכתב בהצהרה של ענקית התשלומים לתקשורת. החברה ציינה כי השאלה "האם נפתחים הליכי חדלות פירעון – עדיין נבחנת", וכן הוסיפה ואמרה כי "כרגע אנו ממשיכים ובודקים האם יש להגיש בקשות חדלות פירעון גם לחברות הבנות של קבוצת Wirecard", כך נכתב בהודעה, שהבהירה כי "למעט סניף קטן של פיתוח, לא הוגשו כרגע בקשות חדלות פירעון על ידי חברות הקבוצה". מהחברה נמסר כי הבנק שלה, Wirecard Bank, ימשיך לבצע תשלומים לסוחרים וכי הוא היה בקשר עם הרגולטורים וחברות כרטיסי האשראי. 

פעילותה של וויירקארד הוקפאה בבריטניה בסוף השבוע, והרשות להתנהלות פיננסית של בריטניה, ה-FCA, העמידה מספר דרישות לוויירקארד, כולל לא להיפטר מנכסים או כספים ולא לבצע פעולות מוסדרות.

מהחברה נמסר כי היא מנהלת שיחות עם ה-FCA על יחידת Wirecard Card Solutions שלה, והיא מקווה שהרשות תנקוט באמצעים שיאפשרו לה לחדש את הפעילות במדינה.

האם יכלו לנהוג אחרת? EY. צילום: BigStock

האם יכלו לנהוג אחרת? EY. צילום: BigStock

האם EY יכלו לדעת על המצב כבר לפני שלוש שנים?

בתוך כך, הפייננשל טיימס דיווח ביום ו' כי EY – אשר ניהלה את ענייניה הפיננסיים של וויירקארד בעשור האחרון – לא הצליחה במשך יותר משלוש שנים לבקש מידע חשבוני חיוני מבנק בסינגפור, בו טענה ווירקארד שיש לה סכום של עד מיליארד יורו במזומן – נוהל ביקורת שגרתי, שיכול היה לחשוף את ההונאה העצומה בקבוצת התשלומים הגרמנית.

תאגיד ראיית החשבון סופג כעת האשמות כי כשל לאורך שלוש שנות ביקורות מלזהות את מצבה של ווירקארד, ואת מה שנראה, לכאורה, כתרמית. גורמים עם ידע ממקור ראשון אמרו לפייננשל טיימס כי בין השנים 2016-2018 לא בדקה EY ישירות את בנק OCBC של סינגפור, בכדי לאשר שהמלווה החזיקה כמויות גדולות של מזומנים מטעם ווירקארד. במקום זאת, EY הסתמכה על מסמכים ותמונות מסך שסופקו על ידי נאמן צד ג' ו-ווירקארד בעצמה בלבד.

"השאלה הגדולה עבורי היא מה לכל הרוחות עשתה EY כשחתמה על החשבונות?" ציטט הטיימס בנקאי בכיר בנוגע לפרשה. מבקר בכיר במשרד רואי חשבון אחר אמר כי קבלת אישור עצמאי ליתרות הבנקים היא שיעור שנלמד "ביום הראשון בבית הספר לראיית חשבון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים