עסקת גוגל-פיטביט תיבחן על ידי משרד המשפטים האמריקני

רכישת חברת צמידי הכושר ב-2.1 מיליארד דולר תיבחן על ידי הרשויות, כך על פי הניו יורק פוסט, שטוען כי המשרד נלחם על הבדיקה מול ה-FTC, וזכה בה ● שתי הסוכנויות הביעו חשש שהרכישה תעניק לגוגל גישה גדולה עוד יותר למידע אישי, כולל לדטה בריאותי רגיש

פיטביט

בתחילת נובמבר הודיעה אלפבית, החברה האם של גוגל, כי היא רוכשת את פיטביט תמורת 2.1 מיליארד דולר, במטרה לחדור לשוק הצפוף של צמידי הכושר והשעונים החכמים, ולהתמודד מול המובילות בו – אפל וסמסונג – מעמדת חדירה חזקה. כעת העסקה עומדת להיבחן על ידי משרד המשפטים האמריקני. על החקירה דיווחו גם הניו יורק פוסט וגם רויטרס, אך הבשורה לא זכתה לאישור רשמי.

גוגל מבחינתה ציינה כי היא רואה ברכישה הזדמנות להציג את ההתקנים הלבישים מתוצרתה ולהשקיע יותר בתחום הבריאות הדיגיטלית. לפי נתוני חברות מחקר, Fitbit שולטת ב-10% של שוק המחשוב הלביש.

אלא שמעבר לכוונות החברה בתחום המכשור הלביש, הרכישה המסוימת מספקת לגוגל גישה ושליטה אל ובמאגר הענק של נתוני הכושר והבריאות שנאספו ממיליוני המשתמשים בהתקנים של פיטביט, כשכיום הפלטפורמה שלה מתגאה ב-28 מיליון משתמשים פעילים.

פיטביט, הפעילה בשוק מזה כ-12 שנים, הייתה מחלוצות המחשוב הלביש. במסגרת פעילותה היא יצרה שיתופי פעולה עם מבטחי בריאות וחברות תרופות גדולות, ואף ביצעה רכישות בתחום הבריאות הדיגיטלית, במאמציה לגוון את ערוצי ההכנסה שלה. לדברי אנליסטים, חלק נכבד מהערך שהיא מציעה טמון בנתוני הבריאות שבבעלותה.

משרד המשפטים האמריקני. אילוסטרציה: BigStock

משרד המשפטים האמריקני. אילוסטרציה: BigStock

לפי הפוסט, משרד הבריאות נלחם על הבדיקה מול ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, וזכה באחריות עליה. שתי הסוכנויות הביעו חשש כי הרכישה תעניק לגוגל גישה גדולה עוד יותר למידע אישי, כולל לדטה בריאותי רגיש.

כאמור, נכון לאתמול (ג'), אין הודעה רשמית של משרד המשפטים על החקירה. עם זאת, הרעיון שמשרד המשפטים יחקור עסקה כה גדולה – בשווי 2.1 מיליארד דולר – אינו יוצא דופ וסביר להניח שהדברים אכן יצאו אל הפועל.

קבוצות וארגונים האמונים על זכויות האדם, ביניהם Public Citizen והמרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, כבר התייחסו בדאגה גדולה וגינו את עסקת גוגל-פיטביט. קבוצות אלו טוענות כי אם לגוגל תהיה גישה ישירה לנתוני הבריאות של מיליוני אמריקנים, הדבר יעניק לחברה עוד יותר כוח מהרצוי, ומכוחה האדיר בלאו הכי.

יצוין עם זאת כי גוגל כבר משיגה נתוני כושר מטלפונים חכמים. אמנם נתוני הכושר המתקבלים מאפליקציית סמארטפון כמו Google Fit אינם מדויקים כמו נתונים של שעון חכם או צמיד כושר, אך לפי דיווחים שונים, הם יכולים לצבור יותר נתונים ממה שניתן לחשוב. נתוני הכושר עוברים אל הענקית ממאונטיין וויו גם דרך פריטים לבישים שמריצים את פלטפורמת Wear OS, כמו שעונים חכמים מובילים, וביניהם ב-Fossil Gen 5 וה- Misfit Vapor X.

נתוני בריאות ורשומות רפואיות אישיות. אילוסטרציה: BigStock

נתוני בריאות ורשומות רפואיות אישיות. אילוסטרציה: BigStock

פרויקט זמיר – קציר נתוני בריאות וחקירה נוספת

בהזדמנות זו כדאי להזכיר כי באחרונה נחפש שגוגל כבר מקבלת לידיה נתוני בריאות מהותיים של חלק נכבד מהאמריקנים. 'פרויקט זמיר' של ענקית החיפוש צובר רישומי בריאות של תושבים ב-21 מדינות, עקב שת"פ לפיתוח יכולות בינה מלאכותית, שיצרה ענקית החיפוש עם אסנשן – מערכת בריאות נרחבת הפועלת בארה"ב, ושלה כ-150 בתי חולים – וזאת מבלי לידע את הפציינטים בכך.

את הדברים חשף הוול סטריט ג'ורנל, והחדשות גרמו למחלקת זכויות האזרח במשרד הבריאות האמריקני לפתוח בחקירה, בכדי לוודא שגוגל מצייתת לחוקים הנוגעים לפרטיות של מידע רפואי אישי. לפי ה-CNN, המשרד "יבקש ללמוד מידע נוסף על איסוף המוני זה של הרשומות הרפואיות של אנשים, על מנת להבטיח שההגנה (על תקנות HIPAA שכוננו בשנת 1996 – ג"פ) יושמה במלואה", כך טען מנהל המשרד, רוג'ר סוורינו, בהצהרה לתקשורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים