מות הזמיר? פרויקט איסוף הנתונים הרפואיים של גוגל בחקירת הרשויות

מחלקת זכויות האזרח במשרד הבריאות האמריקני השיקה חקירה למיזם - המכונה 'פרויקט זמיר' ושנחשף השבוע - במסגרתו צברה ענקית החיפוש רישומי בריאות של מיליוני אמריקנים, מבלי לידע את הפציינטים בכך

פחות דומיננטיות במנועי חיפוש? אירופה מגמישה את גוגל. צילום: BigStock

חברת גוגל הגנה השבוע (ג') על 'פרויקט זמיר' שלה, שאת פרטיו חשפו מקורות יודעי דבר, ושעליו דיווח הוול סטריט ג'ורנל. הענקית ממאונטין וויו הסבירה כי מטרת המיזם היא להחדיר חדשנות לתחום הבריאות, לצורך שדרוגו, והבטיחה לאמריקנים ולעולם שאפשר לסמוך עליה.

אלא שבפועל החשיפה בתקשורת הבהירה כי גוגל קיבלה גישה למידע רפואי של מיליוני פציינטים של אסנשן – מערכת בריאות נרחבת הפועלת בארה"ב ושלה כ-150 בתי חולים – אך שהשת"פ בין השתיים נעשה בלי כל גילוי נאות לציבור, ללא יידוע הרופאים או בקשת אישור מהפציינטים למהלך. משמע, גוגל לא גילתה את סוד שיתוף הפעולה שלה עם ספקית שירותי הבריאות בנושא, על אף מטרתו הלכאורה חיובית – שיפור כלי הבינה המלאכותית לצורך טיפול איכותי יותר בחולים.

הרשויות בארה"ב לא אהבו את הגילוי הזה, וכעת מסתבר כי החדשות גרמו למחלקת זכויות האזרח במשרד הבריאות האמריקני לפתוח בחקירה, בכדי לוודא שגוגל מצייתת לחוקים הנוגעים לפרטיות של מידע רפואי אישי.

לפי ה-CNN, המשרד "יבקש ללמוד מידע נוסף על איסוף המוני זה של הרשומות הרפואיות של אנשים, על מנת להבטיח שההגנה (על תקנות HIPAA שכוננו בשנת 1996 – ג"פ) יושמה במלואה", כך טען מנהל המשרד, רוג'ר סוורינו, בהצהרה לתקשורת.

חשיפת "קציר" הנתונים הרפואיים הבהירה כיצד היוזמה של גוגל ואסנשן אפשרה – כך לפי המקורות ומסמכים פנימיים שנצפו על ידי הג'ורנל והוכיחו זאת – ללא פחות מ-150 עובדי גוגל לראות נתונים ומידע אודות מצב רווחתם הכללי של מיליוני אזרחים אמריקנים, תושבים ב-21 מדינות – כולל אבחונים, תוצאות בדיקות מעבדה, מידע על אשפוזים, רשומות של בתי חולים ונתונים שונים ומאוד אישיים, בהתאם לניירת הפנימית שנאספה אודותם.

פסל האחות הראשונה בעולם, פלורנס נייטינגייל. צילום: BigStock

פסל האחות הראשונה בעולם, פלורנס נייטינגייל. צילום: BigStock

פלורנס נייטינגייל וכיצד השתרבב שמה לחקירה 

שם הקוד של הפרויקט 'זמיר' (Nightingale), ניתן לו אגב ככל הנראה כמחווה לאחות המפורסמת פלורנס נייטינגייל, שפועלה במלחמת קרים בשנות ה-50 של המאה ה-19 הפך למעשה את הסיוע בטיפול בחולים ופצועים למקצוע האחיות הפורמלי של היום.

בדיעבד, ואחרי החשיפה, בפוסט שפורסם אתמול בבלוג שלה, עדכנה גוגל על שיתוף הפעולה עם Ascension, שכולל העברת נתונים וניתוח לענן פרטי ומאובטח שלה. אסנשן מצידה יכולה, במסגרת השת"פ, להשתמש בכלי המחשוב של גוגל בכדי לאפשר לעובדים לתקשר ולשתף פעולה בצורה בטוחה בזמן אמת ומאתרים שונים, כך כתב טאריק שאוקט, נשיא מוצרי תעשייה בחטיבת גוגל קלאוד

"כל עבודתה של גוגל עם אסנשן מצייתת לתקנות הענף בכל הנוגע לנתוני מטופלים ומגיעה עם הנחיות קפדניות בנושא פרטיות, אבטחה ושימוש במידע", הבטיח שאוקט. "כדי להיות ברור: במסגרת הסדר זה, לא ניתן להשתמש בנתוני אסנשן למטרה אחרת מאשר לספק שירותים אלה שאנו מציעים במסגרת ההסכם, ונתוני מטופלים אינם יכולים ולא ישולבו עם נתונים צרכניים כלשהם של גוגל". משכנע.

כעת נותר לגוגל רק לשכנע את הרשויות שיבדקו את נוהלי פועלה במקרה המסוים, כשמדובר בחקירה רגולטורית נוספת מלבד עוד שתיים אחרות – האחת של משרד המשפטים בארה"ב, והשנייה של כ-50 תובעים כלליים של מדינות – שבהן בוחנות הרשויות את גוגל בנוגע לנהלי ההגבלים העסקיים שלה והחשדות שהיא חונקת תחרות במשק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים