טראמפ תקף את הכסף הווירטואלי – בעיקר את הביטקוין והליברה

בהתייחסות ראשונה לנושא הקריפטו מאז שנכנס לתפקידו כנשיא ארה"ב - על אף נסיקת הביטקוין שאירעה לאורך תקופה זו - צייץ טראמפ רק ביום ה' האחרון שהוא "לא אוהד של הביטקוין והמטבעות הקריפטוגרפיים", כיוון ש"אינם כסף" ● אחר כך עבר טראמפ לליברה של פייסבוק וטען כי "תהיה לו מעט אמינות"

קיבל רוח גבית מפוטין בבחירות 2016? דולנד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שחרר התקפה, אולי מתוזמרת היטב, כנגד מטבעות הקריפטו בכלל והמוכר בהם, הביטקוין בפרט. טראמפ מיתג את אמצעי המסחר הווירטואליים כ"נכסי קריפטו לא מפוקחים" ש"נאחזים באוויר".

המתקפה, כהרגלו בקודש של טראמפ, הגיעה דרך חשבון הטוויטר שלו במפתיע ביום ה' האחרון. "אני לא אוהד של הביטקוין ומטבעות הקריפטו האחרים, שהם לא כסף, ושהערך שלהם נדיף מאוד ונאחז באוויר. נכסי קריפטו לא מפוקחים יכולים לסייע בהתנהגות בלתי חוקית, כולל סחר בסמים ופעילות בלתי חוקית אחרת", צייץ טראמפ.

בתגובה לדברי הנשיא נצפו ירידות ותנודות בשוק הקריפטו ובערך הביטקוין. הבוקר, ובעת כתיבת שורות אלו, עומד ערכו על 10,770 דולרים לערך ליחידה, על פי נתוני CoinDesk, כשרק לפני ארבעה ימים חצה את רף ה-13,000 דולרים.

מקס קייזר, פרשן הקריפטו המפורסם, הגיב למתקפה של טראמפ נגד הביטקוין וטען כי התנגדות ארה"ב לאסימון הפופולרי מכוונת למעשה כלפי חוץ, אל אומות שרוצות להרחיק את עצמן מבחינה כלכלית מהדומיננטיות הפיננסית של המעצמה ולאמץ את הנכס הדיגיטלי. קייזר, הסבור כאמור שטראמפ שלח את מסר עולמי למי שמתכננות להפסיק להסתמך בכבדות על הדולר האמריקני בסחר הבינלאומי, קבע שטראמפ מודאג בצדק מהתחום העולה, וכי אימוץ שכזה על ידי מדינות עתיד להקפיץ, למשל, את ערך הביטקוין לעבר 100,000 הדולרים ליחידה.

האם המתקפה קשורה לליברה של פייסבוק?

אבל לא רק הביטקוין המתאושש הוא שמטריד ומעסיק לפתע את טראמפ, שאפשר השהציוצים שלו הפעם היו מתוזמרים במכוון לנוכח העניין הגואה שמגלה העולם ושמגלים המחוקקים בארצו במטבע הבא שיעורר ככל הנראה עניין ציבורי עצום ואפשר שגם היסטריה – ליברה של פייסבוק

הנשיא צייץ גם ביקורת על פרויקט ליברה ועל הענקית שמובילה אותו בטוויטים הבאים של אותו היום, ובהם כתב כי "יהיה לו מעמד או מהימנות מועטים", והציע כי הרגולטורים בארה"ב יכפיפו את ענקית המדיה החברתית להסדרה בנושא. "אם פייסבוק וחברות אחרות רוצה להפוך לבנק, הן חייבות לאמץ אמנת בנקאות חדשה ולהיות כפופות לכל תקנות הבנקאות, בדיוק כמו בנקים אחרים, הן הלאומיים והן הבינלאומיים", המשיך הנשיא.

יצוין כי חברת הבת של פייסבוק, קליברה, שאמורה לפתח קוד פתוח בעבור אמצעי העברת התשלומים הוירטואליים, ליברה, שהוכרז רשמית ויכנס לשימוש ב-2020, נרשמה כמשויכת לעסקי השירותיפ הפיננסיים מול היחידה למודיעין פיננסי במשרד האוצר האמריקני, ה-FCEN.

טראמפ – שמתח בעבר ביקורת על הענקית בהובלת מארק צוקרברג על שהיא מצנזרת גורמי ימין, לצד אמצעי מדיה חברתית אחרים – לא דן עד כה בתכניות פייסבוק לחדירה לתחום הקריפטו, למרות שהחברה פרסמה לראשונה את המסמך הלבן שלה בהקשר לליברה כבר בחודש שעבר. לפי הדיווחים, טראמפ ערך ביום ה' כנס "תקשורת חברתית", שבו התייחס בהרחבה לחששות הרשויות מליברה ומהשלכות המטבע העתידי שינוהל על ידי ענקית רבת כוח כמו פייסבוק.

כאמור, רגולטורים ומחוקקים אמריקנים עסוקים בליברה, שעניינו יגיע השבוע לעיסוק ושימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט ובוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, שם יתייצב הממונה על ליברה מטעם פייסבוק, דיוויד מרכוס, כדי לספק תשובות ולנסות להרגיע חששות בעניין, למשל לגבי נתוני משתמש ופרטיות בעיסוקה בתחום הקריפטו.

במאי שלחו הרשויות מכתב לפייסבוק עם תהיות דומות ומרקוס, שהגיב על המכתב באחרונה, ענה למחוקקים כי פייסבוק עצמה לא תאסוף אישורים פיננסיים אישיים.

ביום ד' הצטרף לחששות גם יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ואמר כי לא ניתן לאפשר לפרויקט ליברה להתקדם, אלא אם כן החברה תעסוק בשאלות של איסור הלבנת הון וסחר במידע על לקוחותיה. 

 

פייסבוק סירבה להגיב על ציוציו של טראמפ.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים