עקב לחץ חברתי: יוטיוב מתכננת למחוק תכנים קיצונים מפלים מהשירות

מדובר בתכנים המקדמים גזענות, עליונות לבנה, ניאו-נאציזם, הומופוביות ושאר רעות חולות של ממש ● הפעולה המתוכננת מגיעה אחריה מאבק בין כתב ב-Vox, שנאבק ביוטיובר לאומן ימני, שכינה אותו "מתרומם" והפיץ נגדו שנאה קשה

ערוץ טראמפ נחסם ביוטיוב

ממלכת סרטוני הווידאו יוטיוב הודיעה אתמול (ד') כי תסיר לאלתר תוכן קיצוני מהפלטפורמה שלה, שנמצאת בבעלות גוגל.

"כיום, אנו נוקטים צעד נוסף במדיניות דיבור השנאה שלנו על ידי איסור מפורש על סרטונים הבאים בטענה שקבוצה מסוימת עליונה יותר, מעל מנת להצדיק אפליה, הפרדה או אי הכללה על בסיס תכונות כגון גיל, מגדר, גזע, מעמד, דת, נטייה מינית או מצב הוותק (הצבאי – ג"פ)", כך בישרה יוטיוב בהודעה שפרסמה בבלוג שלה. "המהלך יכלול, למשל, קטעי וידיאו המקדמים או מפארים את האידיאולוגיה הנאצית, שהיא אפליה מעצם טבעה". על פי הניו יורק טיימס ווראייטי, יוטיוב מתכוונת להסיר אלפי סרטים במסגרת האקט המתוכנן לניקוי הפלטפורמה.

הענקית הסרטונים וההזרמות הכריזה על החלטתה לאחר שספגה ביקורת קשה בשל סירובה להרחיק מהפלטפורמה את סטיבן קרודר, יוטיובר ימני קיצוני, אשר לו 3.8 מיליון מנויים. קרודר נוטה להשמיץ באופן קבוע את כתב Vox, קרלוס מאזה, ומכנה אותו בתארים מזלזלים כמו Anchor baby – מושג שמכוון למי שילד שנולד לאם שאינה אזרחית במדינה וילדה בכדי להשיג אזרחות לה ולבני משפחה אחרים – או lispy queer – שמשמעותו הסלנגית היא 'מתרומם'.

מאזה פרסם בשבוע שעבר סדרה של טוויטים על ההטרדות שהוא סופג מקרודר וחסידיו, והלין על כישלונה של יוטיוב לפעול נגדו ונגד תכני השנאה שהוא מפיץ דרכה. הוא סיפר בתקשורת האמריקנית כי סימן לראשונה תוכן של קראודר ביוטיוב בסוף 2018, בעקבות תקרית 'doxxing' – אירוע שכולל הפצת מידע אישי. הכתב אמר כי הופגז במאות הודעות בו-זמנית מתומכי קראודר, אבל יוטיוב טענה כי אף מידע אישי של מאזה לא נחשף מעולם בתוכן של קרודר, שנסקר על ידי חברת הטכנולוגיה.

מחאה כנגד תכני שנאה ותוכן פוגעני. אילוסטרציה: BigStock

מחאה כנגד תכני שנאה ותוכן פוגעני. אילוסטרציה: BigStock

חופש הביטוי או פלורליזם?

"אני פאקינג כועס על יוטיוב, שטוענת שהיא תומכת ביוצרים להט"בים, ושיש לה מדיניות מפורשת נגד הטרדה ובריונות", צייץ מאזה. "זה קורה כבר שנים, וניסיתי לסמן את החרא הזה בכמה הזדמנויות. אבל יוטיוב לעולם לא תאכוף את המדיניות שלה. מכיוון שלקראודר יש 3 מיליון מנויים ביוטיוב, ואכיפת הכללים שלהם תביא להאשמתם בהטיה אנטי שמרנית".

חשבון הטוויטר של יוטיוב הגיב לציוציו של מאזה ביום ג', לאחר שאלו הפכו ויראליים, והחברה טענה שסרטוני הווידאו של קרודר אינם מפרים את מדיניותה נגד בריונות ברשת, למרות שהשפה בהם "פוגעת בבירור".

"כפלטפורמה פתוחה, חשוב לנו לאפשר לכל אחד – מיוצרים ועד עיתונאים למארחי תכניות לייט נייט בטלוויזיה – להביע את דעותיהם במסגרת המדיניות שלנו", צייצה יוטיוב שהמשיכה וכתבה: "חוות הדעת יכולה להיות פוגעת מאוד, אבל אם הם לא יפרו את המדיניות שלנו, הם יישארו באתר שלנו".

טוויסט בעלילה והודעה על שינוי מדיניות

אלא שכאן חל הטוויסט בעלילה כשתגובתה של החברה שבבעלות גוגל עוררה תרעומת קשה בקרב תומכי מאזה ומתנגדי הימין הקיצון, אשר טענו כנגד הפלטפורמה שזו צביעות לחגוג את חודש הגאווה ברשת החברתית אך לגבות במקביל הטרדה הומופובית. הלחץ ככל הנראה עשה את שלו, והביא את יוטיוב לבשר על תכניתה לניקוי השירות.

הרשת החברתית מבוססת תכני הווידיאו נקטה במהלך השנים צעדים להגבלת המשתמשים מהפצת תוכן קיצוני, אבל לדבריה היא מתכננת כעת לאסור אותו באופן מיידי, ולהסיר את הסרטונים והערוצים המפרים את המדיניות החדשה. הפלטפורמה טוענת שהיא צמצמה את מספר הצפיות בסרטונים מסוג זה ב-80% מאז 2017, אך עד כה היא סירבה להסיר את התוכן לחלוטין.

בנוסף, יוטיוב מתכננת גם להרחיב את המערכת שלה בכדי להגביל את ההמלצות על תוכן המפיץ מידע מזיק ו"קטעי וידיאו גבוליים", או במלים אחרות – תכני קונספירציה. יוטיוב עדכנה שתכניתה זו לסילוק תיאוריות קונספירציה מבית מדרשה הושקה בינואר, ושכבר הביאה לירידה של צפיות בסוגים אלו של סרטונים ב-50%. כחלק מהמאבק בתכנים אלו – למשל בתיאוריות כדור הארץ שטוח ובכאלו הטוענות כי הנחיתה על הירח בוימה או שהירי ההמוני במקומות שונים בעולם היה מזויף ולא קרה באמת – החברה החלה להמליץ לצידם על סרטונים ממקורות חדשות מהימנים ולגיטימיים יותר, לפחות תיאורתית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים