דיווח: הרוגלה של NSO עקבה אחר אלמנת עיתונאי מקסיקני שנרצח

תחקיר ארגון זכויות האדם Citizen Lab: גריזלדה טריאנה, אשתו של עיתונאי שנרצח ביריות אקדח, קיבלה 10 ימים לאחר מכן שתי הודעות לטלפון הסלולרי שלה - שהן אלה שהדביקו אותו ברוגלה

NSO

רוגלת התקיפה בסייבר של NSO הישראלית עקבה אחרי אלמנתו של עיתונאי מקסיקני שנרצח ב-2017, כך לפי תחקיר של ארגון Citizen Lab.

הרוגלה, כך עולה מהתחקיר, הופעלה נגד גריזלדה טריאנה, אשתו של העיתונאי שנרצח ביריות אקדח, חאבייר ואלדז. ואלדז נרצח בקוליקן, בירת מדינת סינלואה שלחוף האוקינוס השקט, שמהווה חלק ממקסיקו, ב-15 במאי 2017. עשרה ימים לאחר שהתאלמנה, טריאנה קיבלה שתי הודעות לטלפון הסלולרי שלה, ואלו הדביקו אותה ברוגלה. ארגון זכויות האדם לא ציין מי הפעיל את הרוגלה. מה שתמוה בסיפור הוא שלמרות שהאלמנה קיבלה שתי הודעות, היא לא לחצה על הקישורים, שהיו אמורים להדביק אותה ברוגלה, ולמרות זאת בוצע אחריה המעקב הדיגיטלי. אחת משתי ההודעה "הבטיחה" לה לסייע לפצח את תעלומת הרצח של בעלה, אולם האלמנה לא התפתתה ללחוץ על הלינק האמור – כיוון שהייתה בקשר עם החוקרים שעבדו על מקרה הרצח.

על פי ארגון זכויות האדם, טריאנה היא האדם ה-25 שבוצע ריגול אחר הסלולרי שלו במקסיקו על ידי חברת הסייבר ההתקפית הישראלית. לצד טריאנה, שני חברים נוספים של ואלדז היו קורבנות למעקב דיגיטלי ביום שאחר הירצחו – איסמעיל בוחורקז ואנדרס וילארל.

בינואר השנה פורסם כי החוקרים של קבוצת Citizen Lab חשפו ניסיונות לרגל אחריהם. הקבוצה היא אחת מאלו שחשפו את פעילות חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO.

ארגון שמוביל חשיפת האקרים כשלוחי מדינות

Citizen Lab, ארגון שפועל באוניברסיטת טורונטו, חוקר את הקשר בין טכנולוגיות מידע ותקשורת לזכויות אדם ואבטחת מידע גלובלית. בין תחומי המחקר של הגוף: ריגול דיגיטלי בחברה אזרחית, סינון וחסימת האינטרנט כמהלכים הפוגעים בחופש הביטוי, ניתוח פרטיות, ביטחון ואבטחת מידע באפליקציות פופולריות ומידת השקיפות שבקשר בין תאגידים לסוכנויות ממשל בהקשר למידע פרטי מול פעילויות מעקב.

הארגון מוביל בשנים האחרונות חשיפה של פעילות של האקרים הפועלים כשלוחי מדינות, באזורים בהם זכויות האדם לא נישאות בראש חוצות, דוגמת טיבט, אתיופיה וסוריה. באחרונה, הקבוצה האזרחית עלתה לכותרות בשל החשיפות שלה אודות פעילות NSO, שהתוכנה שלה שימשה לריגול אחר מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם באמריקה הלטינית ובמזרח התיכון.

על פי החוקרים, ניסיונות הריגול אחריהם כללו התחזות של גורמים אנונימיים לאנשי עסקים ולמשקיעים בעלי אוריינטציה חברתית, אשר ניסו לקבל מידע על הפעילות של הקבוצה ועל זהות החוקרים שלה.

באוקטובר האחרון פורסם כי סוכני ביון סעודים ניצלו את הרוגלה של NSO כדי לעקוב אחר פעיל זכויות אדם, סעודי שגלה ממולדתו. לפי תביעות משפטיות נגד החברה הישראלית, המתקיימות בישראל ובקפריסין, ברוגלה לא נעשה שימוש כפי שהובטח, אלא היא נוצלה למעקב אחר יריבים פוליטיים מבית ומחוץ.

את התביעות הגישו אזרח קטארי ועיתונאים ופעילי זכויות אדם ממקסיקו, כולם קורבנות של מעקב וריגול של NSO. לפי המגזין פוריין פוליסי, המעקב של NSO נעשה על יותר מ-175 בני אדם בעולם, מאז 2016.

חברת הסייבר, המסייעת לממשלות לעקוב אחרי טלפונים ניידים, פיתחה מערכת למעקב אחר שיחות ונתונים ממכשירי סלולר, שמשמשת גופי ביטחון וממשלות. פגסוס, התוכנה שפותחה, מאפשרת לגופי ביטחון להשתלט על מכשירים ניידים באופן מלא: להקליט שיחות ולקבל גישה לתמונות, לסמסים, לתעבורת אינטרנט ולפעילות המשתמש ברשתות החברתיות, וכן לשלוט מרחוק במכשיר בצורה אקטיבית. ציוד ההאזנה שהחברה מפתחת מבוסס על סוסים טרויאניים ומשמש למטרות ריגול ומודיעין. הרוגלה של פגסוס נשארת חבויה והיא קלה לשימוש.

ביוני האחרון פורסם כי עורכי דין בכירים לזכויות אדם, עיתונאים ופעילים הנאבקים בשחיתות במקסיקו היו נתונים למעקב ברוגלת NSO, שנמכרה על ידי הממשלה המקומית. גם ממשלת פנמה רכשה את הרוגלה, והנשיא עשה בה שימוש נגד מתנגדים פוליטיים.

מ-NSO נמסר בתגובה: "הדו׳ח של Citizen Lab אינו מבוסס ונשען על הערכות בלבד. קבוצת Citizen Lab האשימה עד היום את NSO בכל רעה אפשרית, כאשר למעשה הטכנולוגיה של החברה מסייעת להציל חיים. מוצרי NSO סייעו לממשלות למניעת פיגועי התאבדות, לעצירת ברוני סמים וסוחרים בנשים וסייעו בהשבת קורבנות חטיפה. החברה מספקת את הטכנולוגיה אך ורק לסוכנויות ממשלתיות מורשות למטרה הבלעדית של מאבק בפשע וטרור. על אף שהחברה אינה יכולה לאשר איזה גוף לקוח או אינו לקוח שלה, כל דבר שאינו קשור בחקירת ומניעת פשע וטרור ייחשב לשימוש לרעה של הטכנולוגיה וייחקר. החברה מתייחסת לשימוש לרעה במלוא הרצינות, ויש לה את הזכות לנתק את המערכת אם הדבר נדרש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים