סעודי ביקר את השלטון במולדתו – וגילה: NSO הישראלית מרגלת אחריו

עומר עבדול עזיז, תושב מחוז קוויבק שבקנדה, אומר כי אינו מפחד וימשיך למתוח ביקורת על סעודיה, אבל הוא חושש לחבריו ולמשפחתו

קורבן של כלי הריגול הישראלים של חברת NSO. עומר עבדול עזיז. צילום מסך מחשבון הטוויטר של אל עזיז

סוכני ביון סעודים ניצלו את תוכנת הריגול ההתקפי בסייבר של NSO הישראלית, כדי לעקוב אחר צעיר סעודי, מתנגד משטר, החי כיום בקוויבק שבקנדה, כך לפי דו"ח של ארגון Citizen Lab שבאוניברסיטת טורונטו.

החוקרים כתבו כי ישנה "רמת ביטחון גבוהה" לפיה הרוגלה של NSO פעלה בחודשים האחרונים כנגד עומר עבדול עזיז, בן 27 שקיבל מקלט מדיני בקנדה.

ממשלת סעודיה ביטלה את מלגת הלימודים של עבדול עזיז, שהגיע ללמוד בקנדה ב-2013. זאת, בשל ביקורתו המסיבית על המשטר הסעודי ברשתות החברתיות. הסיפור החל בשפופרת של אבקת חלבון. בסוף יוני השנה עבדול עזיז הזמין פריט זה באמזון, וחיכה שהוא יגיע לדירה שלו בשרברוק שבמחוז קוויבק. עבדול עזיז לא הקדיש תשומת לב לכך שקיבל לאחר מכן מסרון טקסט מ-DHL, עם קישור למספר מעקב, והודעה שהחבילה נמצאת בדרך ליעדה. אז התברר שהודעת הטקסט והקישור שהכילה, עליו לחץ עבדול עזיז, הייתה מזויפת והביאה להדבקה ברוגלה, שעוקבת אחר שלל נתונים וערוצי תקשורת בטלפון שלו. בניגוד למתקפות פישינג, פה היעד היה ממוקד: עבדול עזיז. על פי הדו"ח, המעקב נועד לנטר את הפעילות התקשורתית של מכשיר ה-iPhone של עבדול עזיז, בשל ביקורתו על הקורה בסעודיה שאותה פרסם במדיה החברתית.

עבדול עזיז הגיע לקנדה ב-2009, ולמד אנגלית באוניברסיטת מק'גיל. בחלוף השנים, ביקורתו נגד המשטר הסעודי, הפרת זכויות האדם במדינה והמשטר הדכאני הפכה להיות מסיבית יותר ויותר ביוטיוב ובטוויטר. בתגובה, סעודיה ביטלה את מלגת הלימודים שלו ב-2013 והוא קיבל מקלט מדיני, הפך לתושב קבע במדינה, וכעת לומד לתואר שני – יחד עם ארבעה סטודנטים סעודים, שאותם הזהיר לא לחזור הביתה. לדבריו יש ביסוס: שני אחיו של עבדול עזיז, וכן כמה מחבריו, נעצרו על ידי המשטרה בערב הסעודית וממנו נמנע ליצור קשר טלפוני עם אימו, זה חודשים רבים. לדבריו, בראיון ל-CBC הקנדי, כל פעולות הממשל הסעודי הם ניסיון לאיים עליו, כדי שיחדל מלמתוח ביקורת פומבית.

"מישהו חייב לפעול נגד המשטר הסעודי ולומר 'לא עוד'", אמר, "כה הרבה אנשים מפחדים לעשות זאת. אני מאמין כי בעוד זמן קצר המצב ישתנה. הסעודים חלשים ולכן לא אפסיק את פעילותי". בהתייחסו לרוגלה שבטלפון שלו, אמר "אני לא מפחד, אין לי סודות".

היסטוריה לא מדהימה

לפני כחודש דווח כי השלטון באיחוד האמירויות במפרץ משתמש ברוגלה של NSO כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר. המעקב נעשה גם אחר סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון, ופקידי ממשל בכירים בארצות ערב, אחד מנסיכי סעודיה, מנהיגי קטאר ועיתונאים מקטאר. המעקב הטלפוני נמשך יותר משנה.

לפי תביעות משפטיות נגד החברה הישראלית, המתקיימות בישראל ובקפריסין, ברוגלה לא נעשה שימוש כפי שהובטח, אלא היא נוצלה למעקב אחר יריבים פוליטיים מבית ומחוץ. את התביעות הגישו אזרח קטארי ועיתונאים ופעילי זכויות אדם ממקסיקו, כולם קורבנות של מעקב וריגול של NSO. לפי המגזין פוריין פוליסי, המעקב של NSO נעשה על יותר מ-175 בני אדם בעולם, מאז 2016.

חברת הסייבר, המסייעת לממשלות לעקוב אחרי טלפונים ניידים, פיתחה מערכת למעקב אחר שיחות ונתונים ממכשירי סלולר, שמשמשת גופי ביטחון וממשלות. פגסוס, התוכנה שפותחה, מאפשרת לגופי ביטחון להשתלט על מכשירים ניידים באופן מלא: להקליט שיחות ולקבל גישה לתמונות, לסמסים, לתעבורת אינטרנט ולפעילות המשתמש ברשתות החברתיות, וכן לשלוט מרחוק במכשיר בצורה אקטיבית. ציוד ההאזנה שהחברה מפתחת מבוסס על סוסים טרויאניים ומשמש למטרות ריגול ומודיעין. הרוגלה של פגסוס נשארת חבויה והיא קלה לשימוש.

באוגוסט השנה פורסם כי כלי הריגול של NSO היו בשימוש כדי לתקוף עובד של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, ופעיל זכויות אדם מסעודיה, כך עלה מתחקיר Citizen Lab. ביוני פורסם כי עורכי דין בכירים לזכויות אדם, עיתונאים ופעילים הנאבקים בשחיתות במקסיקו היו נתונים למעקב ברוגלת NSO, שנמכרה על ידי הממשלה המקומית. גם ממשלת פנמה רכשה את הרוגלה, והנשיא עשה בה שימוש נגד מתנגדים פוליטיים.

בספטמבר 2016 חשף הניו יורק טיימס את המחירון של NSO, בכתבה שבה נאמר "רוצים לרגל אחר 10 בעלים של מכשירי iPhone בלא ידיעתם? לדעת על כל הקשה, משלוח הודעה או מיקום שלהם? 650 אלף דולר, בתוספת דמי התקנה בסך חצי מיליון דולר". עוד באותו חודש דווח שהחברה ניצלה שלוש פרצות אבטחה במוצרי אפל, כדי לרגל אחר מתנגדי משטר ועיתונאים. באותו חודש פורסם כי אחמד מנסור, פעיל זכויות אדם באיחוד הנסיכויות, שכבר היה יעד למעקב של הרוגלה מאז 2011 – החל לקבל הודעות טקסט חשודות. יעד ריגול נוסף היה עיתונאי מקסיקני, שכתב על שחיתות בממשלתו.

NSO מסרה ל-Citizen Lab כי "החברה מפתחת מוצרים המורשים לשימוש רק לסוכנויות ממשל חוקיות, לטובת חקירת פשעים וטרור ומניעתם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים