"NSO מרגלת, גורמת עוולות ופוגעת בחפים מפשע ובזכויות אדם"

תושבי מקסיקו, ביניהם פעילים חברתיים, פעילי זכויות אדם, עורכי דין ועיתונאים המתמחים בסיקור שחיתות שלטונית,  טוענים כי היו קורבנות למעקב וריגול תוכנת NSO ותובעים מהחברה 2.5 מיליון שקלים

NSO

בסוף השבוע דווח כי השלטון באיחוד האמירויות במפרץ משתמש בתוכנת הריגול של NSO הישראלית על מנת לעקוב אחר מתנגדי משטר ופקידי ממשל בכירים בארצות ערב וכן עיתונאים. הדיווח הגיע לאחר הדלפה של מסמכים מהתביעות המשפטיות נגד החברה הישראלית, המתקיימות בישראל ובקפריסין. על פי התביעות, בתוכנה לא נעשה שימוש כפי שהובטח, אלא היא נוצלה למעקב אחר יריבים פוליטיים מבית ומחוץ.

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה לפני ימים אחדים בנושא. את התביעה הגישו עורכי הדין עלע מחאג'נה ומחמד דחלה, נגד קבוצת NSO וקיו סייבר טכנולוגיות. התובעים הם תושבי מקסיקו, פעילים חברתיים, פעילי זכויות אדם, עורכי דין ועיתונאים המתמחים בסיקור שחיתות שלטונית. הם טוענים כי היו קורבנות למעקב וריגול עם תוכנת NSO ותובעים ממנה 2.5 מיליון שקלים.

בכתב התביעה נכתב כי "הריגול של הנתבעת מתבצע לאחר החדרת התוכנה מרחוק בתוך מכשיר טלפון חכם של הקורבן. מבלי לקבל את אישורו והיא מאפשרת השתלטות באופן מלא על המכשיר הנייד. בהתחשב בפוטנציאל המסוכנות שלה, היא נחשבת ככלי נשק ומפוקחת
על ידי משרד הביטחון". ב-2014, נכתב, מכרה החברה את מוצר הריגול שלה לממשלת מקסיקו.

משרד התובע הכללי במקסיקו רכש את התוכנה תמורת 32 מיליון דולרים

התובע הראשון, אליחנדרו אונה, הוא מנכ"ל ארגון כוחו של הצרכן, סבסטיאן הידאלגו וגספר הירננדיז הם עיתונאים המתמחים בשחיתויות שלטוניות. מריו סאנשיז הוא מנכ"ל מרכז זכויות אדם. המרכז היה פעיל בחקירת היעלמותם בכפייה ומותם של 43 סטודנטים בעיירה איוטזינאפה ב-2014, ואף חקר פרשיות של הרג בלא משפט של אזרחים במדינה על ידי צבא מקסיקו. התובע החמישי, חורחה אספינוזה, הוא עו"ד המתמחה בזכויות אדם וסגנו של סאנשיז.

בנוסף ליכולות האיסוף של פגסוס, היא יכולה לאסוף נתונים מהאפליקציות שבמכשיר של הקורבן. על פי התביעה, "היכולת לעלות על כך שמכשיר מסויים נפרץ על ידי פגסוס הינה כמעט בלתי אפשרית. לאחר מכן המערכת מבצעת מיון סינון וניתוח של הנתונים שנאספו. בשל העובדה ש-NSO הציעה גם שדרוג, תחזוקה ותמיכה למערכת – הרי כל אי חוקיות שבצד המפעיל (הכוונה לממשלת מקסיקו, י.ה.) – ניתן לייחס גם ל-NSO".

משרד התובע הכללי במקסיקו רכש את התוכנה תמורת 32 מיליון דולרים, נטען, "החברה המקסיקנית שמכרה את התוכנה הישראלית היא חברת קש והבעלים האמיתיים שלה היא חברה הידועה בקשריה ההדוקים עם גורמי ממשל במקסיקו".

בין השנים 2014ל-2017, נכתב, מכשירי הטלפון הניידים של התובעים נפרצו על ידי NSO והושתלה בהם הרוגלה. התביעה מצביעה על הקשר לכאורה הקיים בין המסרונים שנשלחו לקורבנות, הלינקים שהם פותו להיכנס אליהם והקשר שלהם ל-NSO ולשרתיה.
עוד נטען בכתב התביעה כי "פגסוס נמכרת לכל מדינה ולכל משטר הנמצאים בקשרים תקינים עם ישראל. גם אם קשרים אלה אינם גלויים, בלא קשר למצב זכויות האדם במדינות אלו ובלא נקיטת אמצעי זהירות כלשהם בהעברת המערכת".

"פגעה בפרטיות התובעים"

"ממשלת מקסיקו פגעה בפרטיות התובעים, ריגלה אחריהם ועשתה זאת בסיוע שירותי הליווי של NSO. בכך היא מעודדת ביודעין ותורמת להפרת זכויות לפרטיות של הקורבנות. ל-NSO יש ידיעה ממשית על הסיכון הצפוי בשימוש בשירותים שהיא מספקת שכן המערכת מיוצרת אך ורק לשם ריגול", נכתב.

"ממשלת מקסיקו אינה מקפידה, בלשון המעטה, על שמירת זכויות האדם של נתיניה. ל-NSO יש אפשרות לשלוט על המידע העובר אל הלקוחות שלה והיא אינה נוקטת באמצעים אקטיביים למניעת ההפרות. אין ל-NSO עניין כנגד מי מבוצע המעקב ולמרות זאת היא מוכנה לספק את השירותים הללו גם במחיר של פגיעה בחפים מפשע", נכתב עוד בכתב התביעה.

הנזקים נגרמו לתובעים, נטען, "כי NSO לא פעלה כפי שסביר לפעול; בחוסר זהירות תוך הפרה בוטה של החוק; היא לא נקטה באמצעים מספיקים להגן מפני פגיעה בפרטיות ובכבוד של התובעים; היא לא ערכה בקרה על הפעילות של הלקוחות שלה; היא יצרה מערכת מסוכנת שהשימוש בה עלול לפגוע אנושות בפרטיות הזולת; היא המשיכה למכור את המערכת גם לאחר שפורסם כי הלקוחות, מדינות מפרות זכויות אדם – פועלות באמצעות התוכנה נגד פעילי זכויות אדם ועיתונאים ובניגוד לחוק"

התובעים סיכמו את כתב התביעה בטענתם כי "NSO הפרה את המשפט הבינלאומי" וביקשו מבית המשפט להוציא צו מניעה שיורה ל-NSO לאסור עליה למכור את המערכת לגופי ממשל במקסיקו, להפסיק את התמיכה במערכות שכבר נמכרו למקסיקו ולהימנע ממכירת התוכנה אם אין אפשרות לערוך בקרה שאכן התוכנה עונה על ייעודה. עוד מבקשים התובעים מבית המשפט להוציא צו מניעה קבוע, האוסר על NSO למכור את התוכנה למשטרים הידועים בהפרתם את זכויות האדם של האזרחים.

ב-NSO טענו שמדובר בתביעת סרק, מאחר שהיא זו שפיתחה את הכלי – ולא ביצעה את השימוש בו בפועל. כמו כן, בחברה מדגישים כי המוצר שלהם, שנמכר רק "לגופי ממשל מורשים ומוסמכים", מסייע למלחמה בטרור ובכך מציל חיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים