אישומים ראשונים בפרשת מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב

על פי הדיווח, זהותם של הנאשמים, כמו גם מהות העבירות שביצעו - נותרו חסויים, על פי צו של בית משפט פדרלי ● מחר (ב') יחלו המעצרים בפרשה

מערערים את הסדר הטוב. אילוסטרציה: Andrey Burmakin/BigStock

בית משפט פדרלי בוושינגטון אישר אתמול (ש') להגיש כתבי אישום ראשונים, בפרשת החקירה של המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, כך על פי רשת CNN.

על פי הדיווח, זהותם של הנאשמים, כמו גם מהות העבירות שביצעו – נותרו חסויים, על פי צו של בית משפט פדרלי. רוברט מולר, לשעבר ראש ה-FBI בשנים 2001-2013, אשר ממאי השנה משמש כתובע מיוחד לחקירת הפרשה – סירב להגיב לדיווח. על פי הדיווח, מחר (ב') יחלו המעצרים בפרשה, והכנות לכך החלו בסוף השבוע האחרון.

מחרתיים, יום ג', מנהלים בכירים בגוגל (Google), פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter), צפויים להעיד בוועדת הסנאט, החוקרת את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

לפני שבועיים פורסם כי גם מיקרוסופט (Microsoft) בודקת האם הרוסים קנו מודעות בחירות בארצות הברית במנוע החיפוש שלה בינג (Bing) או במוצרים ופלטפורמות אחרות של החברה.

בעבר נטען כי ענקיות המדיה החברתית, פייסבוק וטוויטר, פרסמו מודעות שמקושרות לרוסיה – בארה"ב, במהלך הבחירות לנשיאות.

באחרונה בישרה פייסבוק כי מצאה פעולה, שסביר להניח שמקורה ברוסיה, של הוצאת 100 אלף דולר במשך כשנתיים, על פרסומן של אלפי מודעות בארצות הברית, שעסקו בקידום מסרים חברתיים ופוליטיים. פייסבוק אמרה כי חשפה ש-3,000 מודעות ו-470 חשבונות "לא אותנטיים" ודפים – הפיצו דעות מקוטבות על נושאים שונים, כולל הגירה, גזע, זכויות להט"בים.

בנוסף אמרה פייסבוק, כי עוד 50 אלף דולר הוצאו על 2,200 מודעות "הקשורות באופן פוטנציאלי לפוליטיקה", מודעות שגם הן מומנו, ככל הנראה, על ידי רוסיה.

"אם זה מה שאתה מבטיח – אני אוהב את זה"

טוויטר חשפה גם היא באופן דומה כי כמעט 2,000 מודעות הועלו לשירות המיקרו-בלוגינג שלה ב-2016 על ידי קבוצת תקשורת רוסית שנחשדת בניסיון להפריע לבחירות לנשיאות ארצות הברית. גם גוגל גילתה מודעות שכאלו על מוצריה.

לפני שבועיים פרסם הוושינגטון פוסט (Washington Post) כי גוגל גילתה בראשונה ראיות לכך שפעילים רוסים ניצלו את פלטפורמות החברה, בניסיון להתערב בבחירות ב-2016. על פי העיתון, ענקית החיפוש גילתה כי עשרות אלפי דולרים הוצאו על ידי סוכנים רוסיים, במטרה להפיץ מידע לא נכון על המוצרים הרבים של גוגל, בכללם פלטפורמת סרטוני הווידיאו יוטיוב (YouTube), מנוע החיפוש שלה, שירות Gmail וכן ברשת DoubleClick שבבעלות החברה.

ביולי האחרון פורסם כי ביוני 2016, קיבל דונלד טראמפ הבן אימייל, לפיו איש עסקים שעבד בעבר עם אביו, מחזיק במידע רגיש לגבי הילרי קלינטון – שעשוי לסייע לטראמפ בקמפיין הבחירות לנשיאות.

איש העסקים רוב גולדסטון כתב לטראמפ הבן, כי "המסמך יפליל את הילרי ואת עסקיה ברוסיה ויהיה מועיל מאוד לאביך. זהו כמובן מסמך שמכיל מידע רגיש ברמה גבוהה מאוד, והוא חלק מתמיכתה של ממשלת רוסיה בטראמפ". טראמפ הבן השיב מיד:  "אם זה מה שאתה מבטיח, אני אוהב את זה, במיוחד בהמשך הקיץ".

ארבעה ימים לאחר מכן, המתווך גולדסטון הציע פגישה בניו יורק עם עורכת דין מטעם הממשל במוסקבה. טראמפ הבן הסכים. בעקבות חשיפת ההתכתבות בניו יורק טיימס, טראמפ הבן פרסם בעצמו את ההתכתבות המדוברת. עורכת הדין, נטליה וסלניצקיה, שנפגשה עם דונלד טראמפ הבן במהלך תקופת הבחירות, הכחישה את הדיווחים לפיהם יש לה קשרים עם הקרמלין.

ה-CIA, ה-FBI וה-NSA: מקור מתקפות הסייבר – ברוסיה

בינואר השנה, כמה ימים לפני תום כהונתו של הנשיא היוצא ברק אובמה פורסם דו"ח, לפיו ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת הנשיא הנבחר טראמפ. הדו"ח המודיעיני משלב בין הערכות של גוף הריגול ה-CIA, הבולשת הפדרלית, ה-FBI והסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA.

על פי הדו"ח הרשמי שהותר לפרסום, המתקפות נועדו לסייע לטראמפ הרפובליקני לגבור על יריבתו הדמוקרטית קלינטון. "מדובר בקמפיין חסר תקדים בעוצמתו", נכתב.

המבצע עליו הורה פוטין, לפי סוכנויות הביון האמריקניות, כלל מתקפות סייבר נרחבות ופעולות פריצה שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות ויקיליקס (WikiLeaks) ובאתרים נוספים.

על פי הדו"ח, "מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת נסיונותיה של רוסיה לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי אותו מובילה ארצות הברית". הקרמלין הכחיש את הטענות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים