זאב וורמברנד, הריבוע הכחול: "ה-IT לא מציע פתרון לשוק הקמעונאי; לכן השקענו במערכות ייעודיות"

בראיון משותף עם אודליה לבנון - מנהלת אגף מערכות המידע של הריבוע הכחול, מסביר מנכ"ל הרשת מדוע ההשקעה במערכות מידע היא חשובה כל כך, ומפרט את האסטרטגיה העתידית של הרשת ● הראיון המיוחד נערך לרגל זכיית החברה בפרס בינלאומי מטעם מיקרוסופט, על פיתוח מערכת מידע ייחודית לכל מנהלי הסניפים ברשת

"שוק מערכות המידע בישראל אינו נותן פתרונות הולמים לשוק הקמעונאי וזו הסיבה שבמהלך השנה האחרונה השקענו עשרות מיליוני שקלים במערכות מידע ומיחשוב ייעודיות, שתעזורנה לנו לממש את היעד שהצבנו לעצמו: להיות הרשת השנייה בגודלה בישראל ב-2010", כך אומר זאב וורמברנד, מנכ"ל רשת הריבוע הכחול, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים.

הראיון, בו השתתפה גם אודליה לבנון – מנהלת אגף מערכות המידע של הריבוע הכחול, נערך לרגל זכיית החברה בפרס בינלאומי יוקרתי מטעם מיקרוסופט (Microsoft) על פיתוח מערכת מידע ייחודית לכל מנהלי הסניפים ברשת, שתאפשר תחקור והעברת מידע בזמן אמת בכל הדרגים. המערכת, המכונה "ינשוף", פותחה על גבי פלטפורמה של מיקרוסופט, בשיתוף עם חברת אופיסופט.

הזכייה הפרס היתה שיאה של פעילות כוללת אותה הכתיב המנכ"ל, ומטרתה היתה פיתוח כלים והשקעה במערכות מיחשוב ומידע שתאפשרנה לרשת לשפר את כושר התחרות שלה מול הרשתות האחרות, לרבות שופרסל, רשתות השיווק הקטנות וחנויות המכולת. מטרה נוספת, היתה הקטנת התלות בספקים, שלדברי וורמברנד, ניצלו במשך שנים את היתרון הטכנולוגי שלהם על הרשתות, בהיותם משויכים לרשתות בינלאומיות גדולות.

וורמברנד, יליד שנת 1951, נכנס לתפקידו במרץ 2008. לפני כן היה מנכ"ל שירותי בריאות כללית, וגם שם הוביל ותמך בתהליכי מיחשוב שיצרו מהפכה בשירות הלקוחות. לדבריו, כאשר הגיע לריבוע הכחול, הורה על הכנת תוכנית אסטרטגית לחמש שנים. בין היעדים שהוצבו: הרחבת המותג הפרטי, חיזוק מועדון הלקוחות, פיתוח מחלקות, שיפור שרשרת האספקה וכמובן הגדלת הנתח בשוק הקמעונאי בישראל – שעומד כיום על 21%.

ספר קצת על הריבוע הכחול.
"הרשת מפעילה 204 חנויות ב-32 אזורי תחרות, מעסיקה 8,000 עובדים ומגלגלת מחזור של 7.7 מילארד שקלים. אנחנו מהווים 21% מכלל השוק ויש לנו 430 אלף חברי מועדון. הריבוע הכחול היא חלק מקבוצת אלון, שבבעלותה גם רשת שפע שוק למגזר החרדי, עדן טבע ועוד. כמו כן, החברה היא הבעלים של זרוע האנרגיה דור-אלון, הפעילה בישראל ובארצות הברית".

אילו פעולות בוצעו באגף מערכות המידע למימוש היעדים שהצבת?
"יחד עם האגף, בראשותה של אודליה לבנון, פנינו למהלך אסטרטגי כולל של פיתוח כלים שישרתו את הצרכים שלנו ויאפשרו לנו לנתח ולהבין את המידע הרב שקיים אצלנו. תפקידי מאוד ברור: לוודא שהאסטרטגיה מתורגמת לכלי שליטה ובקרה ולהוביל את השוק הקמעונאי בחזית הטכנולוגיה. רציתי להגיע לרמת תחקור אמיתית, כדי לאפשר למנהלי הסניפים לקבל מידע בזמן אמת על כל מה שקורה – גם אצלם בסניף וגם במרחב בו הם עובדים. מאחר וכאמור אין פתרון ייעודי מתאים לשוק הקמעונאי, פיתחנו אחד כזה בעצמנו".

מהם מרכיבי הכלי שפיתחתם?
"הפלטפורמה היא מיקרוסופטית ומבוססת MOSS, סילברלייט (Silverlight) ו-SQL 2008 בעיקר. הכלי שפותח יאפשר לנו לקבל מידע מפולח על נושאים שונים, כגון שיעור מכירות למועדון, נתחי שוק, בקרה תקציבית, הכנסות ועוד. המהפך האמיתי הוא שאנו מורידים את זה לרמת הסניפים. מנהלים ובעלי תפקידים בסניפים יעבדו עם כלי ניהול הידע. בהתחשב בעובדה שפרופיל האנשים שעובד בתפקידים אלו אינו טכנולוגי ברובו, מדובר במשימה ענקית – וכאן טמונה המהפכה.

בנוסף, ביצענו שורה של פעילויות, כגון החלפת אתר המכירות שלנו – שהפך לידידותי הרבה יותר, החלפת כל קופות הריטייל ועוד שורה של פעולות, שמטרתן לאפשר לרשת לגדול ולהיות רווחיות יותר".

איך אתם מתמודדים במאבק התמידי בספקים וביצרני המזון?
"אחת הסיבות שבגינה השקענו כל כך הרבה במערכות מידע, היא הנחיתות הבולטת שיש לרשתות השיווק מול הספקים ויצרני המזון, שנמצאים בחלקם בבעלות רשתות בינלאומיות, שמבצעות השקעות אדירות במיחשוב ומערכות מידע. תנופת המיחשוב שעשינו בשנה האחרונה תקטין את התלות שלנו בספקים, וגם במידע שהיה עד כה בלעדי שלהם".

איך אתם מתמודדים עם "הרשת הרביעית", רמי לוי ודומיו?
"יחד עם חנויות המכולת הפרטיות, מהווה 'הרשת הרביעית' כ-45% מהשוק. זה החל בכך שכל אחד הצליח באזור מסוים, וכיום הם סבורים שעל ידי כניסה לעוד אזורים, הם יוכלו לשכפל את ההצלחה. ההתמודדות שלי איתם היא להתרחק מהם כמה שיותר, להוביל במיזמים שלנו וכמובן גם במערכות מיחשוב ומידע – זה חלק מהתחרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים