מאות עובדים בעמק הסיליקון: "לא נעזור לטראמפ ברדיפת מוסלמים"

העובדים חוששים שהנשיא האמריקני הנבחר ידרוש מחברות הטכנולוגיה לעזור לו ליצור רשימות של מוסלמים - ומשתמשים כהתנגדות לכך בסיוע של יבמ למשטר הנאצי בשואה

רדיפת מוסלמים? לא בבית ספרם. צילום אילוסטרציה: BigStock

מאות עובדים בעמק הסיליקון הודיעו כי יסרבו לעזור לנשיא הנבחר של ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבנות בסיס נתונים עם מידע על המוסלמים שחיים במדינה. טראמפ אמנם טרם העלה דרישה רשמית כזאת, אבל מדובר בנושא שנמצא על הפרק והם מביעים חשש שהוא עלול לדרוש מחברות הטכנולוגיה לסייע לו בכך לאחר שייכנס לבית הלבן.

בגילוי דעת שפרסמו כתבו העובדים כי "אנחנו בוחרים לעמוד בסולידריות עם המוסלמים האמריקניים, המהגרים וכל אלה שחיים תחת איום ממדיניות הממשל החדש בכל הקשור לאיסוף מידע. אנחנו עומדים יחדיו כדי לומר: לא במשמרת שלנו, ולעולם לא עוד".

העובדים ציינו כי הם "מסרבים להשתתף בבניית בסיס נתונים שיאפשר לממשלת ארצות הברית לפעול נגד אנשים בהתבסס על הגזע, הדת או המוצא הלאומי שלהם".

הם התחייבו לבצע פעולות שונות בתוך הארגונים שבהם הם מועסקים, בהן "לפעול כדי לצמצם את איסוף המידע שיאפשר לטרגט אנשים על פי מוצא אתני או דת; להפחית את כמות המאגרים הלא נחוצים שכוללים מידע על גזע, מוצא אתני או לאומי של אנשים; להרוס, באחריות, בסיסי נתונים או גיבויים עם סיכון גבוה; להבטיח שאבטחה ופרטיות, ובפרט הצפנה מקצה לקצה, יהיו ברירת המחדל כל אימת שזה אפשרי; ולדרוש לקיים הליך חוקי נגד כל בקשה של הממשלה למידע שאסף הארגון שלנו, גם אם מדובר במעט נתונים".

העובדים החתומים על גילוי הדעת הבטיחו כי יצאו נגד "כל שימוש בנתונים שאנחנו תופסים כלא חוקי או לא מוסרי" שיבצע הארגון שבו הם מועסקים ויעפלו עם הקולגות שלהם על מנת לתקן זאת. "אם אנחנו יכולים, נפעיל את האמצעים המשפטיים כדי שהמעשים האלה יופסקו, ואם לא – נתפטר", מאיימים העובדים.

בכל מקרה, הם מציינים ש-"נעלה את המודעות ונשאל שאלות קריטיות בנוגע לאחריות ולשימוש ההוגן בנתונים ובאלגוריתמים בארגון ובתעשייה שלנו".

בין החתומים על גילוי הדעת יש יותר מ-500 עובדים מחברות רבות, בהן גוגל (Google), רד-האט (RedHat), קרן ויקימדיה (Wikimedia), טוויטר (Twitter), אפל (Apple) ויבמ (IBM).

ההגירה והמוסלמים תפסו מקום נרחב בקמפיין הבחירות של טראמפ, והוא אף קרא במהלכו לעצור את כניסתם של מוסלמים לארצות הברית. מוקדם יותר החודש נשאלו תשע חברות טכנולוגיה גדולות האם יהיו מוכנות לסייע לטראמפ ליצור רשימות של מוסלמים אמריקנים אם יבקש לעשות זאת. היחידה שהשיבה בשלילה היא טוויטר. בין החברות הנוספות שנשאלו נמצאות פייסבוק (Facebook), מיקרוסופט (Microsoft), גוגל, אפל (Apple) ויבמ.

יצוין כי הדוגמה המרכזית שבה משתמשים העובדים החתומים על גילוי הדעת היא זו של העזרה של הענק הכחול למשטר הנאצי במהלך השואה. "חינכנו את עצמנו על ההיסטוריה של איומים כמו זה (של טראמפ – י"ה) ועל התפקיד של הטכנולוגיה בהוצאתם לפועל. אנחנו יודעים על הפעולות שביצעה יבמ במהלך השואה ואיך היא תרמה למותם של שישה מיליון יהודים ומיליוני אחרים".

מה ראשי עמק הסיליקון ידרשו מטראמפ?

בתוך כך, ברויטרס (Reuters) פורסם היום (ג') כי טראמפ ייפגש מחר במגדל שלו בניו-יורק עם כמה מראשי עמק הסיליקון, בהם טים קוק, מנכ"ל אפל, שריל סנדברג, המנהלת התפעולית הראשית של פייסבוק, ואילון מאסק, מנכ"ל טסלה (Tesla). על פי הדיווח, הם יחפשו להגיע להבנות עם הנשיא הנבחר של ארצות הברית בכל הנוגע לעתיד הענף והכלכלה.

רוב גדול מבין המנהלים הבכירים של חברות הטכנולוגיה הגדולות הביעו במהלך תקופת הבחירות תמיכה ביריבתו של טראמפ, הילרי קלינטון, ויצאו נגד הרטוריקה הגזענית שלו, לדבריהם. היחיד שיצא לטובתו היה פיטר ת'יל, מייסד PayPal.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים