מה יעלה בגורל 1,300 עובדי מרקורי ביהוד?

HPE מפצלת את עסקי התוכנה שלה ומוכרת אותם בעסקת מיזוג למיקרו פוקוס הבריטית, לפי שווי של 8.8 מיליארד דולר

רוצים לפטר אתכם? המעסיק לא רשאי לפגוע בזכויותיכם, גם בימי משבר הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

אין רגע דל ב-HPE: ענקית המחשוב מפצלת את עסקי התוכנה שלה. מיקרו פוקוס (Micro Focus) הבריטית תרכוש חלק מעסקי התוכנה שלה, בעסקת מיזוג בשווי של 8.8 מיליארד דולר.

ל-HPE תהיה בעלות על 50.1% ממניות החברה המאוחדת, שתמשיך לשאת את השם מיקרו פוקוס. בראש החברה יעמוד קווין לוסמור, מנכ"ל החברה הבריטית הוותיקה. העסקה כוללת העברה במזומן של 2.5 מיליארד דולר ממיקרו פוקוס ל-HPE.

HPE מסרה כי המניע לפיצול הוא הרצון להתמקד בעסקי הליבה שלה, כאשר עסקי התוכנה שנמכרו אינם שכאלה. HPE ממשיכה במאמציה למצב עצמה כחברה של "רישות, אחסון, דטה סנטר ושירותים טכנולוגיים נילווים לתחומים אלה" – ולכן נפטרה משאר הנכסים שלה שלא קשורים ישירות לתחומים אלה.

המיזוג יביא ליצירת חברת תוכנה "טהורה", בעלת כמה פעילויות: Big Data, אבטחת מידע ארגונית, וכן הפעילות של מרקורי (Mercury Interactive) הישראלית לשעבר – ניהול מידע וניהול התפעול של ה-IT, וכן ניהול האפליקציות, ADL. אלה יפעלו לצד פעילותה המסורתית של מיקרו פוקוס – המספקת תוכנה המאפשרת לחברות לפתח, לבדוק, להתקין, להעריך ולחדש יישומים ארגוניים קריטיים. החברה הבריטית קיימת יותר משלושה עשורים, לה יותר מ-18 אלף לקוחות ומיליוני משתמשים מורשים, לרבות 91 מארגונים הנמנים על ה-Fortune Global 100.

"החברה הממוזגת תהיה בעלת פריסה עולמית", נמסר, "עם זריזות המגובה ביציבות פיננסית שתספק לארגונים תוכנות המניבות יתרון תחרותי".

מג ויטמן, מנכ"לית HPE, אמרה כי "המהלך היום הוא עוד צעד חשוב במימוש החזון שלנו להאצת הצמיחה, העלאת השווי של החברה ולתזרים מזומנים יעיל ומהיר יותר של החברה. הנכסים הנמכרים יניבו תמורה טובה יותר ללקוחות ולבעלי המניות, כחברה שתתמקד יותר בתחום התוכנה, ואשר תהיה מחויבת לפיתוח המוצרים בתחום".

מועמדת מועדפת לרכישה

לפני כמה ימים דווח כי המהלכים של HPE, למכור כמה מנכסי התוכנה שלה, במסגרת צמצום פעילותה – תופסים תאוצה. אז דובר על קרן ההשקעות ת'ומה בראבו (Thoma Bravo) שהייתה המועמדת המועדפת לרכישה.

הכנסות יחידת התוכנה של HPE ירדו ב-8% בשנה החולפת מ-3.9 מיליארד דולר, ל-3.6 מיליארד. הסיבה העיקרית לירידה במכירות נבעה מכך שלקוחות עברו לצריכת התוכנה במודל של תוכנה כשירות, SaaS. אנליסטים ציינו כי HPE אינה מעוניינת ביחידה המתמקדת בתוכנות לניהול התפעול בארגונים – אלא רק בתחום של תוכנות העוסקות בתשתיות, וברישות מוגדר תוכנה – SDN.

ביולי השנה דווח בראשונה על המהלך. בין השאר, תימכר מרקורי הישראלית, שנרכשה ב-2006 תמורת 4.5 מיליארד הדולר. יחידת התוכנה של HP התבססה, במידה לא מועטה, על מרקורי, היושבת ביהוד. לאחר המכירה ל-HP מוצריה שולבו במערכת OpenView Internet Services.

חברות אחרות שנרכשו על ידי HP וכעת תימכרנה, הן חברת התוכנה הבריטית השנויה במחלוקת, אוטונומי (Autonomy) ו-ורטיקה (Vertica Systems).

HP רכשה את אוטונומי ב-2011 תמורת 10.25 מיליארד דולרים – ב-64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

ניהול חשבונאי לא הולם

כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, נאלצה HP להטיל פצצה פיננסית, כשהודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולרים.

הסיבות לכך, נימקה החברה, היו סילוף ו"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולרים מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות באוטונומי, טענו ב-HP. במהלך השנים האחרונות התנהלו ומתנהלים בארצות הברית ובבריטניה, משפטים רבים סביב הרכישה הבעייתית, בשל חשד שאוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, ובניפוח מצבה הפיננסי. ורטיקה נרכשה על ידי HP ב-2011 תמורת 350 מיליון דולר.

באוקטובר 2014 HP פוצלה. במאי 2016 נפרדה החברה מ-ES, חטיבת השירותים המקצועיים שלה, ובנתה חברה חדשה, במיזוג עם CSC. ב-2008 רכשה HP את EDS (ר"ת Electronic Data Systems), תמורת 13.9 מיליארד דולר. עם הרכישה, בארץ היו אז ל-EDS ישראל 900 עובדים, אלא שבחלוף השנים המספר קטן ונותרו מאות עובדים.

לשתי החברות, HPE ו-HP Inc, כמה אתרי פעילות בישראל, והיא מעסיקה בארץ יותר מ-5,000 עובדים. שני ארגוני המכירות, השיווק, השירות והתמיכה – של החברה המפוצלת – באזור התעשייה ברעננה; HP Labs – מעבדת המו"פ בפארק הטכניון, חיפה; HP Indigo – בקריית ויצמן בנס ציונה ובאזור התעשייה בקריית גת; HP Industrial Large Format, על בסיס רכישת סאיטקס (Scitex Vision) – באזור תעשייה החדש, נתניה.

HPE מונה 2,500 עובדים, לרבות חטיבת התוכנה, ביהוד, על בסיס רכישת מרקורי, המונה 1,300 עובדים; משרדי EDS, הנותנת שירותי IT, בהרצליה, שהפכה ל-ES ובימים אלה הופכת לחברה נפרדת, בבעלות משותפת של HPE.

לא התקבלה תגובת HPE לפרסום.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלום

    מי אישר את הכתבה הזו???? שואלת בכותרת שאלה שנוגעת ל-1300 בתי אב בישראל ובפנים מכילה תוכן ישן (שלא לומר עתיק) שלא מתייחס לשאלה כלל וכלל. אם נשאל מושאל מעולם ההלכה היהודית זוהי "גניבת זמן" קלאסית. עיצבנתם!

אירועים קרובים