בית הספר דן יעניק תואר ראשון בניהול תשתיות מידע

התואר נועד לבעלי תפקידים בתחומי התשתיות והתקשורת שרוצים להכשיר את עצמם לקראת העידן החדש בעולם מערכות המידע, המבוסס, בין היתר, על מעבר לדיגיטל, ענן והאינטרנט של הדברים

פרופ' ניב אחיטוב. צילום: ניב קנטור

בית הספר דן למקצועות ההיי-טק, שפועל במסגרת המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) באור יהודה, יפתח בשנת הלימודים הקרובה מסלול לתואר ראשון לניהול תשתיות מידע.

זוהי הפעם הראשונה שבה המועצה להשכלה גבוהה מאשרת לימודים אקדמיים להכשרת מקצוע מנהלי תשתיות לסוגיהם בארגונים. במועצה קיבלו את היוזמה של בית הספר דן, שנולדה עקב הקריטיות ההולכת וגוברת של תשתיות המידע בארגונים. ככל הידוע, מדובר בפעם הראשונה בישראל שבה מוסד אקדמי מכשיר סטודנטים לתואר ראשון בתחום התשתיות ברמה אקדמית מלאה.

התואר נועד לבעלי תפקידים בתחומי התשתיות והתקשורת, בהם מנהלי תמיכה והטעמה, שרוצים להכשיר את עצמם לקראת העידן החדש בעולם מערכות המידע, המבוסס על מעבר לדיגיטל, ענן, האינטרנט של הדברים ועוד. בישראל, מרבית העוסקים בתחום לא למדו לימודים אקדמיים רשמיים אלא קורסים והכשרות ייעודיות, וצברו ניסיון תוך כדי העבודה. אותם בעלי תפקידים, שמשרתים בארגוני ה-IT ורוצים להתקדם בסולם תפקידי הניהול בארגונים שבהם הם עובדים, נתקלים במחסום התואר הראשון, שהוא תנאי בסיסי לכל תפקיד ניהולי בכמעט כל ארגון בארץ.

הלימודים יארכו שלוש שנים, ויכללו קורסי בסיס וליבה שקשורים לעולם התוכן של מערכות המידע – מתמטיקה, אלגוריתמים ותכנות, ניהול מערכות מידע, וטכנולוגיות חומרה ותוכנה. במהלך הלימודים ייפגשו הסטודנטים עם מנהלים ויזמים בענף ההיי-טק ובסיומם הם ישובצו לעבודה בארגונים שונים בתעשייה.

במסגרת לימודי טכנולוגיות תוכנה וחומרה ילמדו הסטודנטים מקצועות כמו פיתוח אפליקציות, מערכות מחשבים והגנה עליהם, ויסודות בטכנולוגיות רשת. כמו כן, הם ישתתפו במעבדה לתכנון ומימוש תשתיות מידע. התואר יכשיר את הסטודנטים לתפקידים כגון מנהלי פרויקטים בתשתיות מידע, מנהלי רשתות תקשורת ומנהלי מערכות מחשוב ותשתיות.

כמו כל הלימודים בבית הספר דן, גם במקרה זה הם מותאמים לאנשי קריירה, ויתקיימו בשעות אחר הצהריים ובימי שישי.

"התוכנית מיועדת ל-60% מעובדי ההיי-טק בארגוני ה-IT שלא עוסקים בפיתוח ולא בסייבר", אמר פרופ' ניב אחיטוב, דקאן בית הספר דן. "יזמנו את התוכנית לאחר בדיקות מעמיקות ושיחות עם מנהלים בתעשייה ומנמ"רים בכירים".

לדבריו, "תחום התשתיות עומד להשתנות ואלה שעוסקים במגוון המקצועות הקשורים בו – אנשי תמיכה,  תקשורת וסיסטם – יידרשו בעתיד להתמודד עם אתגרים הרבה יותר מורכבים". הוא הסביר ש-"העולם עובר למחשוב ענן ושימוש באמצעי וירטואליזציה ו-ויזואליזציה של המידע. הטכנולוגיות האלה נשענות על תשתיות מערכתיות המתוכננות ונבנות בידי מקצועני תשתיות המידע וכבר כיום, ובוודאי בעתיד, אלה יהיו המקצועות המבוקשים ביותר בארגון".

פרופ' אחיטוב ציין כי "מנהלי התשתיות יהיו המובילים שבין מקצועות העתיד, כי הם יהיו בעלי קו ראייה ויכולת טכנית המשולבים עם הבנת עקרונות העבודה, התכנון והפיתוח. יהיה עליהם להשרות ביטחון על לקוחותיהם במגזרים התעשייתי והפרטי, להיות בעלי פתיחות מחשבתית כדי להתמודד עם שלל הטכנולוגיות והפיתוחים, שקורים בקצב מהיר ביותר".

"אנשי הסיסטם והאחזקה חייבים להבין בפיתוח"

לדברי פרופ' אחיטוב, התואר מבוסס בין היתר על חוברת הנחיות של ה-ACM (ר"ת Association for Computing Machinery) – ארגון המחשוב הגדול ביותר, שקבע שיש צורך בהכשרת דורות העתיד של תחום התשתיות.

ד"ר אלון הסגל, ראש תוכנית תשתיות מידע בבית הספר דן להיי-טק. צילום: קובי קנטור

ד"ר אלון הסגל, ראש תוכנית תשתיות מידע בבית הספר דן להיי-טק. צילום: קובי קנטור

בראש התוכנית החדשה עומד ד"ר אלון הסגל, חבר סגל בית הספר. לדבריו, "אנשי הסיסטם והאחזקה חייבים להבין בפיתוח ולנהל את המעבר מהפיתוח לתוך הארגון". הוא ציין כי "התואר מבוסס על התפיסה המחשובית המקובלת כיום, שלפיה יש קשר ישיר בין אנשי הפיתוח ואנשי התשתיות בארגון. בעידן הנוכחי, ארגון שמפתח פתרונות ומטמיע אותם באופן מבוזר חייב מישהו שיודע לחבר בין כל המרכיבים: ענן, תקשורת, תמיכה וניהול ההטמעה. כיום הם לומדים את זה בדרכים שונות, אבל יש צורך במסלול אקדמי אחד שיאחד זאת".

ד"ר הסגל הצביע על זווית נוספת שמחזקת את הצורך בלימודי תואר אקדמי לניהול תשתיות. "דברים כמו בית חכם, רכבים אוטונומיים ומכונות חכמות מבוססים על אינטרנט של הדברים ועל תשתיות. אנחנו חייבים להכשיר את הדור הבא של מנהלי התשתיות, שיהיו מסוגלים לתת מענה לכך".

פרופ' אחיטוב וד"ר הסגל ציינו כי התואר מיועד גם לצעירים שמתלבטים איזה מקצוע הם רוצים ללמוד בתחום הטכנולוגיה. "זו הסיבה שבנינו את תוכנית הלימודים בצורה שונה ממכללות אחרות, כאשר כבר בשנה הראשונה התלמיד יכול לקבל תעודה מקצועית באחד ממקצועות ההתמחות, ולהתחיל לעבוד תוך כדי הלימודים ולא לחכות לסוף התואר". התעודות שיינתנו הן של בודקי איכות, כותבי אפליקציות לאנדרואיד (Android), מתכנתים ומפתחי אתרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים