עסקת ענק: אורקל רוכשת את NetSuite ב-9.3 מיליארד דולר במזומן

זו הרכישה השנייה בגודלה של ענקית ה-IT ● בעקבות הרכישה, אורקל תוביל את עולם ה-ERP של תוכנה כשירות, SaaS ● לארי אליסון הוא המשקיע העיקרי ברוכשת ובנרכשת - מצב המעמיד שאלות משפטיות מורכבות

לארי אליסון, מייסד ויו"ר מועצת המנהלים של אורקל

אורקל (Oracle) רוכשת את יריבתה בעולם ה-ERP בענן, NetSuite, כפי שדווח לפני ימים אחדים בעיתונות הכלכלית.

העסקה עומדת על 9.3 מיליארד דולרים, ומהווה את הרכישה השנייה בגודלה מבין עשרות הרכישות של ענקית ה-IT. אורקל תשלם 109 דולר במזומן למניה, נתון המשקף פרמיה של 19% למחיר הסגירה בסוף השבוע של הנרכשת, שעמד על 91.57 דולר.

העסקה צפויה להסתיים השנה, בכפוף לאישורים רגולטורים ולאישור בעלי המניות של הנרכשת. בטרם הרכישה, הר המזומנים של הרוכשת עמד על 456 מיליארד דולר.

NetSuite מספקת פתרון ERP המבוסס ענן, המותקן ביותר מ-24 אלף ארגונים ביותר מ-100 מדינות שונות. החברה נוסדה ב-1998, עוד בטרם מישהו דיבר על מודל מחשוב בענן, והונפקה ב-2007. זה יותר משנתיים הרווח שלה צומח בעשרות אחוזים מדי רבעון, ושווי השוק שלה כיום עומד על שבעה מיליארד דולר.

כל חברה היא חברת ענן

לארי אליסון, מייסד ויו"ר אורקל, וה-CTO שלה, היה בין המשקיעים הראשונים בחברה, והוא בעל מניות חשוב בה. אוון גולדברג, מייסד NetSuite, וזאק נלסון, המשמש כמנכ"ל החברה – שניהם עובדי אורקל לשעבר.

נלסון היה בכיר באורקל ושימש בשנות ה-90' כמנהל השיווק בחברה. "יש לנו הרבה מה-DNA של אורקל", אמר נלסון לעיתונות הטכנולוגית לפני כמה חודשים, "כל חברה היא חברת ענן היום, כך אני מאמין, ללא קשר לתעשייה בה היא פועלת. הענן הוא ארכיטקטורת המחשוב האחרונה: מה עוד יש לעשות אחרי שכל המידע שלך זמין מכל מכשיר בכל עת? חברות כמו אובר (Uber) ו-Airbnb לא היו יכולות להיוולד לפני הענן. אנו רק בתחילת המסע".

אנליסטים ציינו כי אורקל מעוניינת להרחיב את עסקיה בעולם מחשוב הענן, כפיצוי על אובדן מכירות בעסקי תוכנות הליבה שלה. בעולם ה-ERP המסורתי, אורקל שניה לסאפ (SAP), ואילו בעקבות הרכישה, על פי פורסטר (Forrester), היא תוביל את עולם ה-ERP של תוכנה כשירות, SaaS.

בביקורה בארץ, במאי 2016 אמרה צפרא כץ, מנכ"לית משותפת ונשיאת אורקל, כי "עולם ה-IT חווה כמה שינויי ענק, ואחד החשובים שבהם הוא המעבר לענן. חשבתי שהמעבר שלנו לענן יהיה פשוט, בגלל כל מה שעשינו לפני – ולא כך. השינוי היה החלק הקשה, לא הטכנולוגיה. אבל זה שינוי חשוב כי בענן נדרשות הנגשה מהירה ורחבה לנתונים, ונראות בקצות האצבעות, לטובת קבלת החלטות מהירה ואיכותית יותר".

לדברי כץ, "כל ארגון בכל גודל ימצא בענן את היתרונות שלו. כולם רצים לענן, בגלל שהוא טומן בחובו תועלות. סאפ רכשה שלוש חברות ענן, אנו רכשנו הרבה יותר ובנינו היצע של יותר מ-100 מודלים לעבודה בענן לארגונים בכל גודל ובכל מגזר תעשייה".

האצת קצב החדשנות והרחבת הנוכחות הגלובלית

שלוש חברות נמצאות במירוץ להשגת יעד של מחזור מכירות בהיקף עשרה מיליארד דולר מעסקי הענן: אמזון (Amazon), Salesforce ואורקל.

גורמים משפטיים העוסקים בעניינים רגולטורים ציינו בעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית כי היקף העסקה מעלה שאלות לגבי תפקידו של אליסון. זאת כי יו"ר אורקל הוא בעל המניות הגדול ביותר בשתי החברות – הרוכשת ו-NetSuite. אליסון אוחז ב-27% מהמניות הרגילות של אורקל, נתון השווה ל-47.6 מיליארד דולר. אליסון ובני משפחתו אוחזים בכמעט מ-40% מהמניות הרגילות של NetSuite – נתון המשקף אחזקה בשווי של 3.5 מיליארד דולר בנרכשת.

דריק ווד, אנליסט ב-Cowen & Co, ציין ברמז חשש לניגוד עניינים ברכישה, בכותבו כי "יש רמה גבוהה של סיכון משפטי עבור לארי אליסון", במיוחד אם אורקל שילמה עבור הנרכשת יותר ממה ששילמה בעבר תמורת רכישות דומות של חברות הפועלות בענן. כך, לפי ניתוח של ווד, המחיר שאורקל שילמה משקף מכפיל של 11 להכנסות הנרכשת בשנה החולפת, בעוד שבשש רכישות קודמות ודומות – המכפיל עמד על 6.5.

אורקל מסרה בהודעה לעיתונות כי העסקה תיסגר רק אם הבעלים של רוב המניות של NetSuite – שאינם אליסון ומשפחתו – יאשרו את העסקה. עוד הוסיפה ענקית ה-IT כי "ועדה של דירקטורים בלתי תלויים של אורקל העריכה את העסקה וניהלה אותה".

הכניסה לעולם החומרה

שתי החברות לא הגיבו לשאלת העיתונות בארצות הברית האם בעקבות הרכישה יהיו פיטורים או שינויים באורקל וב-NetSuite. מארק הרד, מנכ"ל משותף באורקל אמר כי הרכישה "תאיץ את קצב החדשנות ותרחיב את הנוכחות הגלובלית של NetSuite".

אנליסטים ציינו כי אף שאורקל נכנסה לענן באיחור, היא הוסיפה ברבעון הכספי האחרון שלה אלפי לקוחות בתחום, והכנסותיה ממנו עמדו על 690 מיליון דולר, נתון המשקף גידול של 66-68%.

לאורקל יש היסטוריה של ביצוע רכישות ענק במיליארדים ובאחרונה רשמה את הרכישה ה-101 שלה. ב-2014 רכשה ענקית ה-IT את Micros Systems, תמורת 5.3 מיליארד דולר.

רכישות גדולות אחרות של אורקל כללו השתלטויות עוינות על PeopleSoft ב-2004, תמורת 10.3 מיליארד דולר, ועל BEA Systems ב-2008, תמורת 8.5 מיליארד. רכישה משמעותית הייתה של סאן (Sun Microsystems), ב-2009, תמורת 7.4 מיליארד דולר – עסקה שהכניסה אותה לעולם החומרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים