מעבדת המו"פ של יבמ בחיפה תפתח מערכת BI חדשה לטיפול במחלות תורשתיות בשלד ובעצמות

פיתוח המערכת, BioMIMS, מתבצע בשיתוף עם מומחי מכון ריזולי לאורתופדיה בבולוניה, איטליה ● ניתן לשלב באמצעותה סוגי מידע רפואי שונים, דוגמת תמונות הדמיה, מידע גנטי ונתוני מוצא ● היא תקדם את יכולות הניתוח של עצי משפחה הנוצרים בה, תוך זיהוי המתאם והקשרים בין חולים שבהם מתגלות המחלות התורשתיות

חוקרי מעבדת המחקר של יבמ (IBM) בחיפה, בשיתוף עם מומחי מכון ריזולי לאורתופדיה בבולוניה, איטליה, תפתח מערכת BI ראשונה מסוגה, שתאפשר את קידום המחקר במחלות נדירות הפוגעות בעצמות ובשלד. הפרויקט צפוי להסתיים במחצית השנייה של 2010.

המערכת, BioMIMS (ר"ת באנגלית של פתרון ניהול להדמיה ביו-רפואית), משלבת סוגים שונים של מידע רפואי, דוגמת תמונות הדמיה, מידע גנטי ונתוני מוצא. הפעלתה תאפשר לקדם את יכולות הניתוח של עצי משפחה הנוצרים באופן דינמי באמצעות המערכת, תוך זיהוי המתאם והקשרים בין חולים שבהם מתגלים תסמינים דומים של המחלה.

הטכנולוגיה החדשה תאפשר לרופאים לרכז ולהציג את כל המידע הנוגע למחלה תורשתית, ובכלל זה נתונים גנטיים, בדיקות, אבחנות ומידע ממערכות הדמיה, ולהציגו בפרספקטיבה של היסטוריית הטיפול בכל אחד מבני המשפחה. כך, ניתן יהיה לבצע אבחון וטיפול מהירים יותר, עלויות הטיפול יהיו נמוכות יותר וההתאמה האישית למטופל תהיה מדויקת יותר.

המערכת תבנה רשומות של ההיסטוריה המשפחתית ותמיין אותן, כדי לאפשר ניתוח מעמיק של הנתונים. כיוון שמדובר במחלות תורשתיות, חשוב במיוחד לגשת למידע מקיף הנוגע לכל בני המשפחה הקשורים לאותה שושלת. כמו כן, תבנה המערכת אוטומטית את עצי הקרבה ועצי המשפחה ותשייך את האנשים המרכיבים אותם לקבוצות, על בסיס מאפיינים משותפים. השיוך לקבוצות יסייע לרופאים לזהות כיווני מחקר חדשים, כדי להבין טוב יותר את המתאם בין מבנים גנטיים נתונים למאפייני המחלה, כפי שהם מתגלים בנושאי הגנים האלה.

התרחבות ההבנה המחקרית ברמה המולקולרית של מחלות גנטיות מעלה את חשיבות ההבנה והניתוח של עץ המשפחה, בכל רמות הטיפול. אלא שעד היום לא נבנתה מערכת שלמה שתאפשר לאסוף בקלות, לסווג ולנתח עצי היסטוריה משפחתית של חולים הסובלים ממחלות תורשתיות של העצמות והשלד. הבעיה מחמירה עוד יותר, משום שרוב המידע הזה מאוחסן בבתי חולים שונים, בסוגים שונים של בסיסי נתונים ובתצורה ואחסון רבים ומגוונים.

לדברי בעז כרמלי, מנהל קבוצת המחקר בתחום הבריאות ומדעי החיים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, "הפרויקט ממחיש את הדרכים שבהן מאפשרות טכנולוגיות IT חדשות להפיק אבחנות רפואיות מדויקות יותר ולבחור את הטיפולים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להצלחה". הוא הוסיף, כי "שילוב מידע ממקורות שונים, כמו גם מימוש החזון של עבודה משולבת ושיתוף פעולה בין מכוני המחקר הרפואי לארגוני הבריאות השונים, הוא מפתח לבניית פתרונות חכמים יותר בתחום הרפואה ולהפקת תובנות מקיפות ומדויקות יותר אודות דרכי הטיפול הטובות ביותר במחלות שונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים