יבמ: מחשב שישתווה למוח האנושי עשוי להופיע כבר ב-2019

מדענים מיבמ ומכמה מהאוניברסיטאות החשובות ביותר בעולם, בראשותו של דרמנדרה מודהה, חוקר בכיר בחברה, הצליחו לדמות את מורכבות המיחשוב של חלק מהאזורים במוח ● זאת, במסגרת פרויקט שאותו החלו החוקרים בשנה שעברה ● מודהה אמר, כי הוא לא בטוח שניתן יהיה להשיג את פריצת הדרך בתוך עשור, אולם הביע אופטימיות בקשר לכך

מחשבים שמסוגלים להשתוות לעוצמה וליעילות של המוח האנושי עשויים להופיע כבר בשנת 2019 – כך חוזה דרמנדרה מודהה, מנהל הפרויקט למיחשוב קוגניטיבי ביבמ (IBM) ואחד החוקרים הבכירים בחברה. מודהה עומד בראש קבוצה של מדענים מיבמ ומכמה מהאוניברסיטאות החשובות ביותר בעולם, שלדבריו – הצליחו לדמות את מורכבות המיחשוב של חלק מהאזורים במוח.

בשנה שעברה העניקה סוכנות DARPA ליבמ ולחמש אוניברסיטאות פרויקט לפיתוח של מיחשוב קוגניטיבי, מתוך שאיפה להשיג יעד זה. מודהה אמר, כי במסגרת שיתוף הפעולה עם האוניברסיטאות הושגו בשנה האחרונה שתי אבני דרך חשובות לקראת ההגעה ליעד. הראשונה היא הדמיה מורכבת של קליפת המוח, ברמה שעולה על זו של קליפת מוח של חתול. השנייה היא אלגוריתם חדש בשם BlueMatter, המאפשר להיעזר בארכיטקטורה של מחשב העל Blue Gene כדי למדוד ולמפות, בצורה בלתי פולשנית, את הקשרים בין כל האזורים במוח האנושי, תוך שימוש בהדמיה בתהודה מגנטית. מיפוי המבנה של החיווט במוח הוא שלב חשוב בדרך לפיצוח רשת התקשורת של המוח והבנת האופן שבו מיוצג המידע ומעובד.

לדברי מודהה, המוח האנושי שונה מאוד מהמחשבים המוכרים לנו כיום, הן מבחינת העוצמה והן מבחינת הממדים. זו בדיוק הסיבה לכך שמדענים רבים שואפים להבין את אופן הפעולה של המוח, מתוך תקווה שהמחקר יוליד סוגים חדשים של ארכיטקטורות מיחשוב. המורכבות הגוברת של העולם מולידה, לדברי מודהה, "צונאמי" של נתונים, והניתוח של נתונים כה רבים מחייב להשתמש "במערכת קוגניטיבית מסוג חדש, אשר מזכירה את המוח האנושי".

כדי להשיג את היעד, משלבים מודהה ועמיתיו בין מחשבי על, מדעי המוח וננו-טכנולוגיה – שילוב שיאפשר להמחיש את ההישגים שאליהם ניתן יהיה להגיע בעתיד. מודהה אינו מבטיח שניתן יהיה לבצע בתוך עשור את קפיצת הדרך מהדמיה של מוח של חתול להדמיה של המוח האנושי, שרמת המורכבות שלו גבוהה פי עשרים. עם זאת, הוא מביע אופטימיות שהיעד אכן יושג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים