"ירושלים צומחת כבירת היי-טק ומשלבת מכלל המגזרים"

"צמיחה זו, תוך שילוב ערבים וחרדים, היא דוגמה לישראל היפה, שרצינו להראות למאות המתכנתים שהגיעו לישראל", אמרה מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל

מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל. צילום: אריאל אלינסון

"צמיחתה של ירושלים כבירת היי-טק, תוך שילוב כלל המגזרים – לרבות ערבים וחרדים, היא דוגמה לישראל היפה, שרצינו להראות למאות המתכנתים שהגיעו לישראל", כך אמרה מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה (Wikimedia) ישראל.

מפתחים מעשרות מדינות השתתפו בסוף השבוע האחרון בהאקתון הבינלאומי של תנועת ויקימדיה. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים השנה בירושלים. מיום ו' האחרון ועד היום (א') בערב מתכנסים בבית הנסן בירושלים כ-150 מפתחים, 100 מתוכם מחו"ל, למרתון פיתוח של תשתית ויקיפדיה. במהלך ההאקתון הם עוסקים בתיקון באגים ובפיתוח יישומים חדשים, חולקים ידע על טכנולוגיות חדשות וקיימות, ומשפרים את התשתית הטכנית של ויקיפדיה ומיזמי האחות שלה. עמותת ויקימדיה ישראל, העוסקת בקידום ובהנגשת הידע החופשי בישראל, נבחרה על ידי קרן ויקימדיה העולמית להפיק ולנהל השנה את האירוע הטכנולוגי הרשמי של התנועה.

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

לסטר אמרה לאנשים ומחשבים כי "במסגרת האירוע, המפתחים, מנהלי מערכת וחובבי טכנולוגיה, עסקו בתכנות ובפיתוח תשתית מדיה ויקי – התשתית באמצעותה פועלת ויקיפדיה, האנצילוקפדיה החופשית הגדולה בעולם". היא ציינה ש-"בין המשתתפים יש מפתחים מצוות הפיתוח של קרן ויקימדיה העולמית, היושבת בסן פרנסיסקו, מפתחים מצוות הפיתוח של פרויקט Wikidata ועשרות מפתחים מתנדבים מ-17 מדינות, שקיבלו מלגת השתתפות מוויקימדיה ישראל. זאת, לצד עשרות מפתחים ומתנדבים ישראלים".

ההאקתון, אמרה לסטר, "מסייע בהקמת קהילת מפתחי מדיה-ויקי מקומית בישראל ועוסק גם בפיתוחים מוכווני השפה העברית. זאת, לטובת הקלה ושיפור השימוש בוויקיפדיה בקרב ציבור הקוראים והעורכים – בישראל ובעולם".

מפתחים במהלך ההאקתון. צילום: נדב כהן יהונתן

מפתחים במהלך ההאקתון. צילום: נדב כהן יהונתן

במכרז לאירוח הכנס, ויקימדיה ישראל הציעה את ירושלים כמועמדת לאירוח הוועידה. זאת, לדברי לסטר, "בגלל היותה מרכז היי-טק מתפתח ומשכנן של חברות היי-טק וטכנולוגיה רבות בישראל".

היא סיימה באמרה כי "חשוב לנו ליצור קהילה מקומית של מפתחים ישראלים, שיהיו חלק ממתנדבי ויקימדיה העולמית".

"מאגר שגם בני אדם וגם מכונות יכולים לקרוא"

לידיה פינצ'ה, מנהלת מוצר Wikidata, אמרה כי המוצר שבניהולה הוא "מאגר ידע חופשי, שגם בני אדם וגם מכונות יכולים לקרוא. הוא עושה לנתונים את מה שאתר ויקישיתוף עושה לקבצי מדיה: הוא מרכז את הגישה ואת הניהול לנתונים מובנים".

לידיה פינצ'ה, מנהלת מוצר Wikidata. צילום: אריאל אלינסון

לידיה פינצ'ה, מנהלת מוצר Wikidata. צילום: אריאל אלינסון

לדבריה, "אנשים מסתייעים ב-Wikidata לכתיבת מאמרים מחוץ לוויקיפדיה. התחלנו בפרויקט ב-2012. המניע למיזם היה העובדה שוויקיפדיה פועלת בקרוב ל-300 שפות ונדרש עדכון של כל נתון, בכל אחת מהשפות הללו. למשל, מיהו זוכה פרס האוסקר בקטגוריה מסוימת, בשנה מסוימת, או מהי כמות האוכלוסייה בירושלים. יצירת בסיס נתונים אחוד שכזה מסייעת לעדכונים של גרסאות הוויקיפדיה השונות. ב-Wikidata יש נתונים בכל השפות שאתר ויקיפדיה פועל. הוא משולב לתוך כל הגרסאות של ויקיפדיה ברחבי העולם ומסייע לקדם אחידות בין המהדורות השונות של האנציקלופדיה המקוונת".

רייצ'ל פיירנד, מתאמת קהילות ויקימדיה, אמרה לאנשים ומחשבים כי האקתונים דומים נערכו בשנים האחרונות במדינות אחרות ברחבי העולם: בצרפת, הולנד, ארצות הברית, הודו, בריטניה וגרמניה.

רייצ'ל פיירנד, מתאמת קהילות ויקימדיה. צילום: אריאל אלינסון

רייצ'ל פיירנד, מתאמת קהילות ויקימדיה. צילום: אריאל אלינסון

עוד היא אמרה כי "אנחנו עורכים עשרות אירועים מדי שנה בכל העולם, כאשר המטרה היא זהה תמיד: תמיכה במפתחים המקומיים, ובניית תשתית טכנולוגית טובה יותר לוויקיפדיה ולמיזמי האחות שלה. יש ערך בהתכנסות המשותפת של מפתחים מכל העולם, כיוון שסיעור המוחות מביא להפריה מחשבתית ויוצר דיאלוג טכנולוגי – ואלה מביאים לשיפורים".

המפתחים על רקע בית הנסן בירושלים. צילום: נדב כהן יהונתן

המפתחים על רקע בית הנסן בירושלים. צילום: נדב כהן יהונתן

"בימים האחרונים פיתחנו כלים מגוונים שיעזרו לאנשים לעשות שימוש קל וחכם יותר בוויקיפדיה", הסבירה מוריאל שכוטלנדר, מפתחת מסן פרנסיסקו. "זו חוויה מדהימה להיות כאן בירושלים, במיוחד במזג האוויר הנפלא הזה, ולפגוש פנים מול פנים מתכנתים אחרים שעד כה הכרנו רק בצ'טים הווירטואליים".

"הפיתוחים שעשינו במהלך סוף השבוע יאפשרו לנו להמשיך לשמור על ויקיפדיה איכותית ואמינה. זו המחויבות החשובה ביותר שלנו כלפי העולם", ציין פיליפ סצאנון, מתכנת מארגנטינה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסי

    ירושלים בירת ההי-טק כמו באר שבע בירת גלישת גלים

אירועים קרובים