לרגל יום ההולדת ה-15: כמה עובדות מעניינות על ויקיפדיה

כמה מתנדבים כותבים ועורכים את הערכים בוויקיפדיה? כמה ערכים נכתבים מדי יום? ומה עושים הרובוטים שהיא מפעילה?

הלוגו העברי לכבוד יום ההולדת ה-15 של ויקיפדיה

האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה (Wikipedia) ציינה ביום ו' 15 שנים להיווסדה בשורה של אירועים ברחבי העולם, כולל בתל אביב, ובסרטון שהעלה ג'ימי ויילס, המייסד (ראו למטה).

במסגרת האירועים שמעו עורכים בוויקיפדיה הרצאות על נושאים שונים הקשורים לאנציקלופדיה החופשית ולאינטרנט בכלל.

לרגל היום המיוחד השיקה קרן ויקימדיה (Wikimedia), שמפעילה את ויקיפדיה, אתר שכולל סיפורים אישיים של מתנדבים וציטוטים מהי האנציקלופדיה החופשית בשבילם. כך, למשל, בילאל מסוריה מצוטט שם כאומר שהיא "עולם הידע שלי, העמוד שאני רואה בכל פעם שאני פותח את הדפדפן. ויקיפדיה היא כאשר אתה עובר מקריאה לעריכה, מצריכת מידע להפקתו. אני כל כך שמח להיות חלק מהקהילה הנהדרת הזאת".

מיכאל מזמביה משווה את ויקיפדיה ל-"אדם זקן שהיה בכל פינות העולם, מלא בתבונה ובידע".

ויקיפדיה נוסדה ב-15 בינואר 2001 וגדלה עד כדי כ-80 אלף איש שמשתתפים בעריכתה כיום, מכל היבשות בעולם. המטרה שלה עם היווסדה הייתה, ועודנה, ברורה: לאפשר לכל אדם גישה חופשית לסך כל הידע האנושי. ויילס אמר ש-"בזמנו, קיומה של אנציקלופדיה שכולם יכולים לערוך נראה כמו רעיון בלתי אפשרי, אבל ויקיפדיה גברה על הציפיות". מאז, היא גדלה וגדלה, והיא כוללת כיום יותר מ-35 מיליון ערכים במאות שפות (כולל ערכים רבים בעברית), אותם קוראים מאות מיליוני אנשים מרחבי העולם.

איציק אדרי, יו"ר קרן ויקימדיה בישראל (עומד). צילום: אריאל אלינסון

איציק אדרי, יו"ר קרן ויקימדיה בישראל (עומד). צילום: אריאל אלינסון

בוויקימדיה מציינים כי ה-15 בינואר הוא גם יום הולדתה של הקרן, שלצד האנציקלופדיה החופשית מפעילה 11 פרויקטים, כגון החופשי ויקימילון, מאגר המדיה החופשי ויקי שיתוף ו-ויקיספר. "כולם ביחד תומכים בחזון התנועה ומאפשרים לכל אדם את הגישה למאגרי ידע עצומים, בצורה חופשית", על פי הקרן.

איציק אדרי, יו"ר ויקימדיה בישראל, אמר כי "עשרות אלפי המתנדבים של התנועה הם הרוח והנפש של ויקיפדיה. הם ויקיפדיה ו-ויקיפדיה היא הם". הוא ציין ש-"התחלנו את החגיגות בישראל החודש, אבל הן יימשכו עד מרץ – אז יתארח האקתון הבינלאומי של התנועה בראשונה בישראל, ובמסגרתו יגיעו מאות מתכנתים מרחבי העולם לסופשבוע בירושלים, בכדי לשפר את הטכנולוגיה עליה פועלת האנציקלופדיה".

כמה עובדות על ויקיפדיה

השפה הראשונה בה פעלה ויקיפדיה הייתה אנגלית, אבל היא החלה לפעול במהרה גם בשפות אחרות. עוד בשנה הראשונה נפתחו 18 גרסאות של האנציקלופדיה החופשית בשפות שונות. כיום היא זמינה, כאמור, במאות שפות.

ויקיפדיה נכנסה לרשימת אחד מעשרת האתרים הנצפים בעולם כבר ב-2007.

מתנדבים עורכים ומשפרים את הערכים באנציקלופדיה ללא הפסקה. בכל שעה מבוצעות בו כ-15 אלף עריכות ובכל יום נכתבים כ-7,000 (!) ערכים חדשים.

בוויקיפדיה פועלים כ-2,000 רובוטים שתפקידם לסייע למתנדבים והם מבצעים מגוון משימות, כמו שיוך תמונות לערכים, ניטור שינויים ותיקונים, ועדכוני לינקים ומקורות.

ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת, תחרות צילום אתרי המורשת העולמית עבור האתר, שהחלה ב-2010, הוכרזה שנה לאחר מכן כתחרות הצילום הגדולה בעולם על ידי ספר השיאים של גינס. פרויקטים דומים כמו ויקיפדיה אוהבת את כדור הארץ, אפריקה, גבינות ואחרים ממשיכים לתעד חומרים ולהעשיר את התכנים החופשיים בה.

מתנדבים ברחבי העולם יצרו מאות שותפויות עם גלריות, מוזיאונים וארכיונים בכדי לאפשר לגולשים מרחבי תבל גישה חופשית וזמינה לתוכן שלהם.

לוויקיפדיה פעילות נרחבת בחינוך ובאקדמיה, ואלפי אוניברסיטאות ובתי ספר בעולם כבר הכניסו אותה כחלק ממערכת הלימודים. בישראל, מאות מורים עוברים מדי שנה הדרכה איך משתמשים בוויקיפדיה, במסגרת שיתוף הפעולה עם משרד החינוך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים