אורקל במהלך דרמטי: תחל לתמוך בחומרה של סאן ותפסיק השת"פ עם HP בייצור ה-Exadata

ההודעה אמנם לא מהווה מכה כלכלית עבור HP, אך בהחלט מכה שיווקית-תדמיתית לענקית המיחשוב ● ה-Exadata הוא שילוב של חומרה ותוכנה, היוצרים מסד נתונים בעל יכולות גידול וביצועים חזקים ● הוא אחד משני מוצרי החומרה שפיתחה אורקל בשיתוף עם HP ואשר נועדו להפעלה של יישומים עתירי ביצועים במחסני נתונים ● אורקל תחליף את ה-Exadata במוצר חדש שפיתחה יחד עם סאן

במהלך דרמטי במיוחד מצידה, הודיעה אורקל (Oracle), כי היא מפסיקה את שיתוף הפעולה בינה לבין HP בבניית ובהפצת ה-Exadata. ההודעה אמנם לא מהווה מכה כלכלית עבור HP, אך בהחלט מכה שיווקית-תדמיתית לענקית המיחשוב. עבור סאן (Sun) ולקוחותיה, כך נראה, מדובר במסר מרגיע של המשך תמיכה בחומרה של סאן.

ה-Exadata הוא שילוב של חומרה ותוכנה, היוצרים מסד נתונים בעל יכולות גידול וביצועים חזקים במיוחד. הוא אחד משני מוצרי החומרה שפיתחה אורקל בשיתוף עם HP ואשר נועדו להפעלה של יישומים עתירי ביצועים במחסני נתונים. הם הושקו בכנס משתמשי אורקל בשנה שעברה. שרת האחסון Exadata יוצר ותוחזק על ידי HP ונמכר על ידי אורקל, שהייתה גם אחראית לתמיכה. במקום המוצר שפותח בשיתוף בין HP ואורקל, הודיעה האחרונה על השקת גרסה חדשה של המוצר, שפותחה יחד עם סאן. לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, חשף את המוצר אמש (ג'), כשנה לאחר שהחברה נכנסה לראשונה לעולם החומרה.

כזכור, לפני כשנה ציין אליסון את HP כשחקן מפתח בהצלחת המוצר בשוק. אלא שמאז, כידוע, השתנו היחסים בשוק ה-IT העולמי, עם ההודעה על רכישת אורקל את סאן באפריל, בעבור יותר מ-7 מיליארד דולרים. יצוין, כי HP וסאן הן יריבות ותיקות בעולמות השרתים והאחסון.

הגרסה החדשה של המוצר היא הראשונה מבין אלה שאליסון הבטיח שיבואו, בשל השילוב בין מוצרי התוכנה של אורקל למוצרי החומרה של סאן. לפני כשנה, כשהשיק אליסון את המוצר, הוא שיבח את תרומתה של HP לפיתוחו. השבוע, הוא התרברב שהגרסה החדשה של המוצר, מבוססת חומרת סאן, היא עדיפה טכנולוגית על פני זו הראשונה, וגם טובה יותר ממתחרותיה Netazza ו-Teradata. "הכל מהיר יותר בגרסה החדשה", אמר אליסון בשידור חי ללקוחות ברשת, "הכל גדול יותר".

דובר של אורקל אמר שהחברה תמשיך למכור גם את הגרסה הקודמת של מוצרי Exadata, אלו שנבנו במשותף עם HP, עד סיום המלאי שלהם, "אם הלקוחות יבקשו גרסה זו". לא ניתן היה להשיג את תגובת HP להודעת אורקל.

"אורקל מצהירה במעשים ולא רק בדיבורים על תמיכתה בחומרה של סאן", אמר לאנשים ומחשבים פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר, STKI. לדברי כהן, "המכה עבור HP אינה כלכלית, אלא בהיבט התדמיתי של קטיעת שיתוף הפעולה". למרות זאת, סייג, ייתכן שיתוף פעולה בין השתיים בתחומי פעילות אחרים בעולם ה-IT.

אפשרות אחרת לתגובה מצד HP, אמר כהן, היא ש-EDS – חברה בבעלות HP, תציע ללקוחותיה הטמעה של מוצרי מיקרוסופט (Microsoft) בעולמות השונים – כחלופה לאלו של אורקל. בכל מקרה, אמר כהן, "התמיכה הנקודתית הזו של אורקל בסאן, לא מעידה כי בכוונתה לתמוך בכל עסקי החומרה של החברה הנרכשת".

"כעת, לאחר רכישת סאן, שהיא מתחרה גדולה של HP", אמר כהן, "זונחת אורקל את הפתרון הישן ומציעה פתרון חדש המבוסס על חומרה וטכנולוגיה של סאן. הפתרון חדשני גם במובן שישנו שימוש בטכנולוגית SSD (דיסקים-זיכרון המבוססים על פלאש) בסביבת האחסון, המשפרת ביצועים בצורה משמעותית. כחלק אינטגרלי מהפתרון, אורקל מטמיעה גם יכולות מהותיות של דחיסת נתונים. בנוסף, בניגוד ל-Exadxata בגרסתו הראשונה, שהיה מיועד יותר לסביבת מחסני נתונים, הרי שבגרסה הנוכחית  יש תצורה גם לסביבות עיבוד עתירות תנועות, OLTP".

מהן ההשלכות לצעד?
"לאחר רכישת סאן את אורקל, עלו תהיות בשוק לגבי המשך האחזקה בחטיבת החומרה של סאן, ובמיוחד של אגפי האחסון והשרתים הסטנדרטיים. ההכרזה לגבי הגרסה השנייה של Exadata, מחזקת את הסבירות שאורקל תישאר גם בתחום החומרה הסטנדרטית והאחסון. מהלך שכזה יגביר את התחרות מול שאר השחקניות: HP, דל (Dell), יבמ (IBM), נט-אפ (NetApp) ו-EMC. יש להניח, כי לטווח הארוך, אורקל תבנה ותשפר את מערך המכירות, השיווק וההפצה של סאן.

בכל מקרה, צעד זה מהווה המשך למגמה של שימוש בטכנולוגיות סטנדרטיות. אורקל יכלה לבנות את המוצר החדש, שאמור לטפל בנפחי נתונים אדירים ולתת ביצועים מהירים, על בסיס שרתי העל של סאן, המבוססים על פלטפורמת ה-SPARC. אולם אורקל בחרה לבנות את הגרסה השנייה שלו על גבי המעבדים הסטנדרטים החדשים של אינטל, מסדרת 'נחלים' שגם הם נמכרים בשרתי סאן. יש כאן חיבור של טכנולוגיות מתחומים שונים, והיא עדות להמשך המגמה".

ומה לגבי ישראל?
"למיטב ידיעתי, בישראל לא נמכרו מכונות מהדור הישן של Exadata, אולם ישנה דרישה גדולה בשוק למסדי נתונים גדולים, הנותנים ביצועים טובים וקלים לתפעול ולניהול. לקוחות נוטים להיות מאוד זהירים כאשר הם נכנסים לטכנולוגיה חדשה, אולם במקרה זה, עם הגב החזק של אורקל – תהיה ההטמעה של הטכנולוגיה מהירה יחסית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים