משטרת ישראל יצאה למכרז לרכישת תוכנת זיהוי ביומטרי של עבריינים; ההיקף: עשרות מיליוני שקלים

תחליף מערכת קיימת, שפותחה לפני 15 שנים על ידי סג'אן הצרפתית ● המערכת החדשה תאפשר זיהוי טביעת אצבעות בזירת הפשע, ואימותו באופן מקוון בזמן אמת עם המאגר המשטרתי ● ניצב משנה שי קופרמן, סגן ראש מנהל טכנולוגיות במשטרה: "מערכות הזיהוי שלנו שונות מהמערכות שיהיו במשרד הפנים. בכל מקרה, לא יהיה קישור בין המאגרים"

משטרת ישראל יצאה למכרז לרכישת מערכת תוכנה שתאפשר זיהוי ביומטרי של עבריינים וחשודים בפלילים. בישראל אין חברות שמייצרות תוכנות זיהוי ביומטרי, ובעולם פועלות חברות בודדות בתחום, ולכן המכרז הוא בינלאומי. תוצאותיו והטמעת המערכת שתיבחר, צפויות להיות ב-2010. היקף המכרז עומד על עשרות מיליוני שקלים.

במשטרה פועלת מזה 15 שנים מערכת של חברת סגאן הצרפתית, אולם היא מיושנת ואינה פועלת באופן מקוון בזמן אמת. המערכת החדשה תשדר את טביעות האצבעות שנלקחו בזירת הפשע ותשדר אותן למאגר המרכזי של המשטרה בתווך סלולרי. כך יקבלו השוטרים בשטח תמונת מצב מהירה לגבי זהות החשודים שבמקום.

במקביל ליציאה למכרז, פנתה המשטרה לחשב הכללי במשרד האוצר, על מנת לקבל אישור להאריך את ההתקשרות עם חברת אגנטק הישראלית, המייצגת בארץ את סגאן. הבקשה להארכה היא עד לסוף השנה, וזאת כדי לאפשר למשטרה להמשיך ולתפעל את המערכת הקיימת. הבקשה טרם נדונה בוועדת הפטור של החשב הכללי, אולם יש להניח שהיא תאושר.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר ניצב משנה שי קופרמן, סגן ראש מנהל טכנולוגיות במשטרת ישראל, כי "המערכת החדשה תאפשר לשוטרים ולחוקרים לקבל טביעת אצבע כבר בזירת האירוע, גם במקרים בהם החשודים או הקרבנות לא יכולים, או אינם רוצים לתת טביעת אצבע". לדברי נצ"מ קופרמן, "מדובר במערכת מאוד חכמה, שתאפשר לשוטרים לבצע את הזיהוי גם מחלקי גוף של האנשים בזירה, ולהשוותו בזמן אמת עם המאגר הביומטרי הקיים במשטרה. מצב שכזה יכול לזרז מאוד טיפול באירועים".

נצ"מ קופרמן הדגיש, כי המערכת החדשה שתוטמע במשטרה, שונה לחלוטין ממערכת טביעות האצבע שהמדינה רוצה ליישם לאחר אישורו הסופי בכנסת של החוק הביומטרי. "במערכת האזרחית מדובר על אזרחים שיתנו את טביעות אצבעותיהם מרצון", אמר, "המערכת המשטרתית מסוגלת להתמודד עם מצבים שונים, כגון חלקי גופות. מטרתה היא לספק תמונת מצב עדכנית לגבי האנשים המעורבים בזירת הפשע".

בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים אמר נצ"מ קופרמן, כי בשום מצב המאגר המשטרתי לא יהיה קשור למאגר הביומטרי שאמור להיות מוקם במשרד הפנים. "הדבר אסור על פי חוק", ציין הקצין, "ואם המשטרה תצטרך לקבל מידע מאותו מאגר, לכשיוקם, היא תצטרך לפנות בדרכים המקובלות – כמו כל גוף אחר".

בעולם התוכנות לזיהוי עבריינים וחשודים בפלילים, ובתוכו מאגרי טביעות האצבע ("האפיס") פועלות כאמור, כמה חברות. בין החברות שניתן להעריך שיתמודדו במכרז המשטרתי, ניתן למנות את קוגנט האמריקנית, המתמחה בפתרונות ביומטריים בתחומים שונים, ומספקת אותן, בין השאר כולל עבור הממשל הפדרלי בארה"ב. מתחרותיה של החברה מקליפורניה הן NEC-פיליפס ויונדאי.

במשטרה מעריכים, כי כל החברות הגדולות תיגשנה למכרז. בחודש הקרוב תערוך המשטרה כנס לחברות הישראליות המייצגות את החברות הבינלאומיות הפועלות בתחום, והצפויות להתמודד במכרז.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה פלאם

    תסבירו לי למה צריך מליונים, כשאפשר להשיג תוכנה פתוחה כאן: http://www.openden.com/opensource/viewcat/id/1893520 ולשלב אותה במערכת המשטרתית בצוות של 5 מפתחים טובים, תוך 5 חודשים?! תודה [email protected]

אירועים קרובים