מארי וויק, יבמ: "הענן חשוב – והוא חלק אינטרגלי מעולם המובייל"

"ערכנו מחקרים בהם התברר שאנשים מעדיפים להתמקד במובייל תחילה, ורק לאחר מכן בשאר הנושאים", אמרה וויק, מנהלת תחום המובייל בענק הכחול, בכנס Impact 2014 שערכה החברה ● הכנס התעסק בין היתר בשאלה הנצחית: כיצד הטכנולוגיה של העתיד תשפיע על חיינו?

29/04/2014 18:14

"זה לא שהענן לא חשוב, ההיפך. הענן הוא חלק אינטגרלי מעולם המובייל", כך אמרה מארי וויק, מנהלת תחום המובייל ביבמ (IBM).

וויק הייתה אחת מדוברות המפתח בכנס אימפקט (Impact) של יבמ שנערך בימים אלה, כמדי שנה, בארצות הברית. בכנס הציג הענק הכחול שורה של פתרונות וחידושים, כאשר אחד הדברים שתפסו את העין יותר מכל היה מימוש תחום האינטרנט של הדברים, הפוטנציאל שהוא מבטיח והשילוב עם עולם הטכנולוגי המודרני. בכנס משתתפים יותר מ-9,000 מבקרים, בהם לקוחות, שותפים עסקיים ומומחים, שמרצים ולומדים בעשרות הסמינרים המקצועיים שיבמ עורכת במהלך הכנס.

"הגינו את השם שאנחנו נותנים לתחום, Mobile First, בעקבות סדרה של מחקרי שוק וסקרים", אמרה וויק. "במחקרים אלה התברר שאנשים מעדיפים להתמקד במובייל תחילה, ורק לאחר מכן בשאר הנושאים". היא הראתה בכנס כיצד ה-Mobile First משלב את מכלול התהליכים שעוברים על עולם המובייל: החל בשלב התכנון, עבור בעיצוב ובפיתוח, וכלה בשילוב, הניהול וההגנה.

כנס Impact 2014 של יבמ. צילום: אבנר פרנק

פתח את הכנס רוברט לה בלנק, סגן נשיא בכיר לתוכנה וטכנולוגיות ענן ביבמ. הוא הציג את התחומים המרכזיים בעולם עליו הוא ממונה: ענן, אבטחת מידע, אינטרנט של הדברים, Big Data וכמובן מחשב-העל של הענק הכחול, ווטסון (Watson). ווטסון הפך ממכונה שניצחה את אלופי האלופים בשעשועון הטריוויה הטלוויזיוני ג'פרדי (Jeopardy) לפריצת דרך בתחום היישום המסחרי של מיחשוב קוגניטיבי. כך, בתוך פחות מעשור יש ליבמ פלטפורמה שמאפשרת קפיצת מדרגה ויתרון יחסי עצום מול שאר השחקנים בענף. טכנולוגיית ווטסון משתלבת ומשולבת כיום בכל פתרון שיבמ מציעה, בין אם מדובר בפלטפורמת ענן, פלטפורמת הפיתוח המהיר בלומיקס והאינטרנט של הדברים.

רוברט לה בלנק, סגן נשיא בכיר לתוכנה וטכנולוגיות ענן ביבמלה בלנק חשף את החידושים האחרונים בתחום הבלומיקס ואמר: "אם הייתי יודע שהעתיד של תוכניתנים יהיה מעניין כל כך, הייתי נישאר תוכניתן עד היום". הוא הציג את שכבת השרות שנוספה לבלומיקס: "אנחנו פותחים 'מוסך' עבור מפתחים שעובדים עם בלומיקס, בו יעמדו לרשותם מומחים שונים שיעזרו להם עם הבעיות שהם נתקלים בהן". אבל במוסך, כמו במוסך, לא מדובר רק בתיקון תקלות או איתור בעיות. שכבה זו מאפשרת למפתחים להתמקד בנושא המרכזי והחשוב ביותר מבחינתם: פיתוח הקוד. ב-'מוסך' הם יקבלו את כל השירותים הנוספים – שרתים, אחסון, אבטחת מידע ועוד.

האינטרנט של דברים – מכוניות ומשחקים
תחום האינטרנט של דברים, שמשך קהל מבקרים לכנס, התמקד בנושאים הקלאסיים: מכוניות ומשחקים מבוססים חיישנים (כגון מרוץ מכוניות ורכבות צעצוע). אלא שתחום זה טומן בחובו עולם רחב של נושאים, שבחלקם מעורר חשש בדבר אובדן הפרטיות של המשתמשים. ג'רי קומו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של תחום ה-Websphere ביבמ, הציג את הסיכויים והפוטנציאל של הנושא. בעולם ה-"ישן", אמר, המחשב היה מכונה והאדם היה האדון ששלט בה. ההתקדמות הטכנולוגית הביאה לכך שפיתחנו מכונות מתקדמות כל כך, עד שכיום הן שולטות ומדברות עם מכונות אחרות, מבלי שמעורבים בכך בני אנוש.

הנה באה הרכבת - של יבמ. צילום: אבנר פרנק

ההתפתחות הטכנולוגיות היא דבר נהדר אבל טומנת בחובה גם חשש גדול – שהמכונות ישלטו גם עלינו. לדברי קומו, "לא קשה לדמיין שכבר בשנה-שנתיים הקרובות, מכונת הכביסה שלנו תדבר ישירות עם הטכנאי ותזמין אותו לביקור, תוך תיאום עם היומן שלנו". זה נשמע טוב ועתידני, אבל כאן נכנס גורם נוסף: מכונת הכביסה הביתית שלנו תחייב את הטכנאי, כשיגיע לביקור אצלנו בפעם הראשונה, להזדהות בפניה, ובזמן שהוא מחכה תבצע בדיקת רקע אודותיו. אם הטכנאי עבר את הבדיקה בהצלחה – המכונה תציג לו מה הבעיה ומה עליו לעשות כדי לפתור אותה.

אפשר להמשיך בדמיון המודרך לשלב הבא: המכונה "משלמת" לטכנאי עבור העבודה והחלקים שהוא החליף, כי ווטסון יודע לזהות אילו חלקים חדשים נוספו למכונה, כתוצאה ממימוש חזון האינטרנט של הדברים. מצד אחד זה נהדר ויכול להביא לסיום הימים שהטכנאים עובדים עלינו. אבל, מצד שני, תארו לעצמכם מצב בו הטכנאי עשה עבודה לא טובה, "הימרה" את פיה של המכונה והחליף חלקים אחרים. מה יקרה אז? מכונת הכביסה שלנו תתייג אותו כ-"לא מקצועי" ותורה שלא לזמן אותו יותר. היא תדווח לשאר המכונות וכמובן לרשויות אודות "הטכנאי הסורר", והרי לכם מצב בו הטכנאי "מוכתם" לנצח. לדברי קומו, כאמור, בעוד שנה-שנתיים אנחנו שם.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים