בנט: "אם לא נשתמש באנשי ההיי-טק הערבים – נצא פראיירים"

"הכנסת המגזר הערבי להיי-טק נמצאת בעדיפות גבוהה מאוד", אמר שר הכלכלה בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת שעסקה בבעיות של המגזר בהיי-טק ● סגנית המדען הראשי סיפרה כי בשנה האחרונה השקיעה הממשלה שבעה מיליון שקלים בחברות היי-טק מהמגזר ● ח"כ חנין זועבי: "אם סגנית המדען הראשי לא תופסת את הבעייתיות המיוחדת של היזמים הערבים, זו הסיבה שיש בעיה"

17/02/2014 17:46

"המגזר הערבי הוא מקור בלתי נדלה לכישרון, שעוד לא גירדנו את קצהו. מבחינת האינטרס הלאומי של המדינה, ובלי לעשות טובות לאף אחד, אם לא ננצל את המאגר של אנשי ההיי-טק הערבים והכישרון שקיים שם – אנחנו, כמדינה, יוצאים פראיירים", כך אמר היום (ב') שר הכלכלה, נפתלי בנט, בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שנערכה תחת הכותרת "השקעות בשוק ההיי-טק הערבי".

לדברי בנט, "כולנו פה מיושרים על אותה משימה: להכניס את המגזר הערבי להיי-טק. ברמת המאקרו, הנושא הזה הוא בעדיפות גבוהה מאוד". שר הכלכלה ציין כי הורה למדען הראשי במשרדו "למפות חברות רלבנטיות מהמגזר הערבי ולצאת אליהן בצורה יזומה, ולא רק לחכות שהן יפנו אליו, במסלול הסטנדרטי". בנט לא נשאר עד סוף הישיבה, אולם הבטיח לקיים ישיבה במשרדו עם נציגי המגזר הערבי, בה ילמד מפיהם על הבעיות של היזמים הערבים.

ח"כ באסל גטאס אמר בדיון כי "יש עשרות אם לא מאות מהנדסים ערבים שיש להם רעיונות למיזמים בתחומי הסלולר, האינטרנט, המחשבים, אך חסרה להם הדחיפה הראשונה של עשרות או מאות אלפי שקלים ראשונים. זו האחריות של המדינה לקחת את האנשים האלה קדימה". גטאס הציע להקים קרן קטנה בתוך המדען הראשי, שתממן 20 חברות סטארט-אפ ערביות בשנה. על הצעה זו אמר בנט כי הוא "לא מת על הרעיון", אבל "אני אבדוק את זה מאחר שאני מסכים שיכול להיות שלתקופת הביניים צריך אפליה מתקנת לחברות מהמגזר".

ח"כ אראל מרגלית ציין כי "במגזר הערבי יש הבדל מאוד גדול בין הפוטנציאל למימוש בשטח". לדבריו, "מאוד חשוב, ברמה הסמלית, שיהיו סטארט-אפים במגזר הערבי, אבל הכנסת כמות גדולה של עובדים מהמגזר הערבי לשוק תתחיל דווקא בחברות משמעותיות, שתקבלנה תמריצים ממשיים כדי להעסיק ערבים, כמו בבקום, גליל סופטווור ואמדוקס. כדי שחברות כאלה יגיעו לצפון ויעסיקו עובדים ערבים, בשלב הראשון צריך לתת הטבה למעסיק על העסקת כל עובד". ליזמים הערבים אמר מרגלית: "אם אתם חושבים שהבשורה תבוא מהממשלה – אתם טועים. הבשורה צריכה לבוא מכם. אתם צריכים לבוא עם הצעות לתוכניות ספציפיות ולתקציבים ספציפיים".

סגנית המדען הראשי במשרד הכלכלה, לידיה לזנס, ציינה כי "לשכת המדען הראשי פועלת קרוב לשנתיים באופן אינטנסיבי מול המגזר הערבי". לדבריה, בשנה האחרונה נתמכו לפחות שבע חברות מהמגזר הערבי בסכום של כשבעה מיליון שקלים. יצוין כי התקציב הכולל של המדען עומד על כ-1.2 מיליארד שקלים.

בתגובה על דבריה אמרה ח"כ חנין זועבי: "אם סגנית המדען הראשי לא תופסת את הבעייתיות המיוחדת של היזמים הערבים, זו הסיבה שיש בעיה. אם נפעיל את אותו קריטריון על מגזר מופלה לרעה – שם הבעיה. ניתן לפתור זאת רק באפליה מתקנת".

על כך השיבה לזנס: "אנחנו פועלים נקודתית במגזר הערבי. מזה מספר שבועות אנחנו כותבים מודל ייעודי שתפור למגזר זה, כדי להשוות את התנאים שלו למגזרים האחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים