דיון סוער בכנסת: "הממשלה מחסלת את המכללות הטכנולוגיות ופוגעת בהנדסאים"

ועדת העבודה והרווחה קראה למשרד האוצר להשקיע כספים על מנת להציל את החינוך הטכנולוגי ● לדברי יעקב דור, מרכז פורום המכללות הטכנולוגיות: "אם הממשלה לא תעשה כן, מערכת ההשכלה הטכנולוגית תקרוס ולא יהיו הנדסאים חדשים" ● שר האוצר הודיע שיטפל אישית במשבר

"אחרי חיסול החינוך הטכנולוגי בבתי הספר וחיסול ההכשרה המקצועית, הממשלה מבקשת לחסל גם את המכללות הטכנולוגיות ולפגוע בהנדסאים", כך אמר יעקב דור, משנה למנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע ומרכז פורום המכללות הטכנולוגיות. לדבריו, "תקציב המכללות לא עודכן כבר 30 שנה ואם המצב לא יתוקן באופן מידי – ייגרם נזק בלתי הפיך".

דור אמר את הדברים לאנשים ומחשבים בעקבות דיון סוער במצב שהתקיים הבוקר (ב') בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. במקביל, הלימודים במכללות הטכנולוגיות בכל רחבי הארץ הושבתו הבוקר לשעתיים. במכללות טוענים שהממשלה מסרבת לעדכן את תקציב החינוך הטכנולוגי, שמכשיר הנדסאים למקצועות ההיי-טק וההנדסה השונים.

מנהלי המכללות התכוונו לפתוח היום בשביתת רעב במחאה על המצב, אולם החליטו לדחות אותה ב-48 שעות לאור בקשתו של ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ולאחר ששר האוצר, יאיר לפיד, התחייב להתערב אישית במשבר. הוועדה צפויה להתכנס לדיון נוסף בנושא בתום 48 השעות.

במהלך הדיון סירב ח"כ כץ לתת את זכות הדיבור לנציגת הממשלה – לימור ניסן, מנהלת המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית במשרד הכלכלה, בטענה שהיא לא השתתפה במשא ומתן מול המכללות. "זו ההתייחסות של משרד שפועל לחיסול החינוך הטכנולוגי בישראל. זה משרד שיש לו כסף למשלחת גדולה להודו, אבל בגלל שלושה מיליון שקלים סגר את נגב טקסטיל", אמר.

ח"כ פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים, אמרה במהלך הדיון כי "רומסים את המוחות בישראל. אם משרד הכלכלה לא יתווה מדיניות של השקעה במדע ובתעשייה, נמצא את עצמנו ללא כוח מקומי וללא תעשייה. אלה שלא הגיעו לדיון – הם יהיו אחראים לקבורת החינוך הטכנולוגי. אפשר למצוא עשרות מיליונים מיליוני שקלים למען המטרה".

דור ציין כי "אנחנו מצויים במאבק של שנתיים מול הממשלה. המכללות הטכנולוגיות נמצאות בפערים אדירים לעומת מערכות מקבילות באקדמיה וחמור מכך, הן נמצאות במרחק גדול מאוד ממערכת ההנדסאים בכיתות י"ג-י"ד, שבאחריות משרד החינוך".

יעקב דור, משנה למנכ״ל המכללה הטכנולוגית באר שבע ומרכז פורום המכללות הטכנולוגיות"לפני כשנה השבתנו את המערכת ברחבי הארץ לשבועיים – שביתה שבעקבותיה קיבלנו 20 מיליון שקלים מהממשלה", המשיך. "בהסכם שנחתם בעקבות השביתה הוחלט להקים ועדה שתורכב מארבעה נציגים של משרדי הכלכלה והאוצר וארבעה נציגים של פורום המכללות, על מנת לשבת ולדון על מודל התקצוב, מודל התמחור וההיבטים הפדגוגיים הנדרשים".

11% מהסטודנטים – 1.5% מהתקצוב
הוא ציין כי "ציבור ההנדסאים מהווה 11% מסך כל הסטודנטים במדינה אבל הוא מקבל קצת מעל 1.5% מהתקציב שמופנה להשכלה הגבוהה. כלומר, אנחנו מקבלים עשירית מכל מערכת אחרת. לא ניתן להעלות על הדעת שהתקצוב שניתן למקצועות שאין להם תוחלת תעסוקתית ואין בהם צורך בהצטיידות גבוה פי ארבעה או חמישה מתקציב לימודי ההנדסאים – תחום שקיימת בו תוחלת תעסוקה מאוד גבוהה. 90% מבוגרי הלימודים הללו עובדים במקצוע – דבר שלא קיים בשום מערכת השכלה אחרת במדינה. המדינה מסבסדת סטודנט להנדסאות ב-7,000 שקלים לשנה בעוד שככלל, סטודנטים באקדמיה מסובסדים בסכום של בין 20 ל-40 אלף שקלים לשנה. זאת, אף על פי שאנחנו נדרשים ללמד בכל שנה כ-1,200, בעוד שהממוצע באקדמיה עומד על 800 שעות. עינינו לא צרה ומה שאנחנו מבקשים הוא להשוות את התקצוב".

הוא ציין כי הפורום פנה באחרונה לשמואל סלבין, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, שבנה דו"ח שהציג את התמחור הנדרש עבור המכללות הטכנולוגיות. "סלבין מצא שקיים פער של 450 מיליון שקלים שהממשלה אמורה להשלים אותו בטווח של 5-4 שנים", אמר דור. "יתרה מכך, משרד הכלכלה בעצמו בדק את נושא התמחור והגיע למסקנה שיש מחסור של 220 מיליון שקלים. אילו הוא היה נותן את התקצוב הזה, מדובר בהשוואה לתקצוב של משרד החינוך לכיתות י"ג-י"ד. משרד הכלכלה יצא עם הדו"ח מטעמו לתקשורת, אבל משרד האוצר גנז אותו. למרות הדו"ח הממשלתי, הודענו שאנחנו מסתפקים ב-140 מיליון שקלים. משרד האוצר החל לנהל אתנו משא ומתן כמו בשוק והציע חצי מהסכום – 70 מיליון שקלים. זה לא מתקבל על הדעת ואם לא נקבל את המינימום שהצבנו, כל מערכת ההשכלה הטכנולוגית תקרוס".

דור סיכם באמרו כי "המדינה חיסלה בשנות ה-90 את החינוך הטכנולוגי בבתי הספר בזכות העלייה מחבר העמים, שפתרה את כל הבעיות. ב-2003 היא חיסלה את ההכשרה המקצועית למובטלים במכללות, במסגרת תוכנית ויסקונסין. כיום היא מנסה לחסל את המכללות הטכנולוגיות, שמהוות המעוז האחרון של ההשכלה הטכנולוגית בישראל. אם היא תצליח במזימתה, לא יהיו בישראל הנדסאים חדשים".

יצוין כי משרדי האוצר והכלכלה פרסמו אתמול מתווה שערכו באחרונה, שלדבריהם יביא לחיזוק החינוך הטכנולוגי. במסגרת התוכנית יוקצו לצורך הנושא בחמש השנים הקרובות 90 מיליון שקלים, במקביל לביצוע שינויים שלטענת הממשלה יבססו וישפרו את המכללות הטכנולוגיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים