ערן יעקובי, דש ברוקראז': "עלות הכניסה לתחום הסלולר גבתה בשנה האחרונה מחיר כבד מהוט"

"תרומה נוספת לירידה ברווחים, הגיעה מהתחרות המחריפה בגזרות האחרות", אמר יעקובי ל-TheNewCOM, בעקבות פרסום תוצאותיה הכספיות של הוט ● הוא העריך, כי "אחרי ספטמבר יהיו המחירים של הוט מובייל הרבה יותר רציונאליים. אחרת, היא תמשיך לרשום הפסדים כבדים"

"עלות הכניסה לתחום הסלולר גבתה בשנה האחרונה מחיר כבד מהוט, והיתה אחראית לרובה המכריע של ירידת רווחי החברה בכ-72% לעומת הרבעון המקביל אשתקד", כך אמר ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז' בשיחה עם TheNewCOM מקבוצת אנשים ומחשבים, בעקבות פרסום התוצאות העסקיות של הוט (HOT). "תרומה נוספת לירידה ברווחים, הגיעה מהתחרות המחריפה בגזרות האחרות. ברבעון הראשון של 2012 הוט לא השיקה עדין את שירותי הסלולר החדשים ולא התחרתה מול שחקני הסלולר החדשים. במאי אשתקד יצאה לדרך המהפיכה הסלולרית שהביאה לירידה אגרסיבית במחירים".

"הנקודה החיובית", אומר יעקובי, "היא שמיום השקת הרשת הסלולרית החדשה, גייסה הוט מובייל 482 אלף מנויים חדשים. לכן היא קרובה מאוד לקבל את דמי הערבות בסכום של 700 מיליון שקלים. הנתון הפחות מעודד הוא שיעור נטישה שעומד על כ-52%. זהו שיעור אדיר. אפילו מפעילות הסלולר הוותיקות, שנמצאות תחת מתקפה, מגיעות לקצת יותר מ-30%. שחקן חדש אמור להביא בשורה, והיה מצופה ממנו להגיע לשיעורי נטישה נמוכים הרבה יותר מהחברות הוותיקות".

"אני מעריך שזה נובע בעיקר מרמת השירות, שלא עומדת בתנאי המיצוב האסטרטגי של החברה", הוסיף. "בעוד שגולן טלקום מיצבה עצמה מראש כחברה שמספקת שירות מינימלי ופונה לפלח השוק התחתון, הוט הצהירה על שירות ברמה גבוהה יותר וניתן לראות זאת בדוכנים שבקניונים, במוקדי שירות לקוחות וכו'. ולמרות זאת, מאז שעלתה לאוויר, היא לא מצליחה להתמודד עם רמת השירות של המפעילים הוותיקים, על אף הירידה הדרמטית ברמת השירות שלהם. מנגד, לחברה עלויות גבוהות יחסית בגיוס לקוחות חדשים".

לאור כל זאת, מעריך יעקובי, כי "אחרי ספטמבר יהיו המחירים של הוט מובייל (HOT Mobile) הרבה יותר רציונאליים. אחרת, היא תמשיך לרשום הפסדים כבדים. להערכתי, אחרי ספטמבר הענף כולו יעלה מחירים, אבל המחירים לא יחזרו לגבהים בהם היו טרם החלה התחרות הקשה".

לדבריו, "העלייה תתמקד בעיקר בגלישה – ולא בדקות אוויר או SMS. הביקוש לאינטרנט סלולרי מכפיל עצמו כל שנה, לכן יתחילו לגבות מחירים משתנים לפי שימוש ברוחב פס. סיבה נוספת לעלייה הצפויה במחירי הגלישה נעוצה בעומס על הרשתות. כל עוד מפעילי הסלולר לא מקבלים עוד תדרים, הם יהיו חייבים ליצור ירידת ביקושים לגלישה, דרך המחיר. אחרת הרשתות לא יעמדו בעומס".

בנוגע לשוק הטלוויזיה, אמר יעקובי, כי "מאז הרבעון המקביל, גייסה הוט 5,000 מנויים נטו (מספר המצטרפים בקיזוז מספר נוטשים) והיא נדרשת להמשיך להשקיע ברשת, ולו כדי לשמור על הקיים. מנגד, היא לא יכולה להעלות מחירים, ודאי שלא באווירה הקיימת, כשתחומי השידורים והאינטרנט הנייח הפכו למטרה הבאה של שר התקשורת, גלעד ארדן".

לדבריו, "התחרות מול עידן פלוס לא מורגשת עדיין. היא תורגש ברגע שהממיר יהיה מתוחכם יותר ויאפשר VOD והקלטות. ברגע שזה יקרה, המפעילים הסלולריים יספקו באמצעותו שירותי תוכן לפי דרישה, כמו סרטים וסדרות".

"גם התחרות מול בזק בפס הרחב מכה בהוט", ציין יעקובי. "בעוד שהוט, שנהנית מיתרונות רגולטורים, גייסה 3,000 מנויי תשתית אינטרנט חדשים בלבד, בזק גייסה כ-16 אלף. יתכן שהוט מתמקדת רק במנויי הטריפל הרווחיים יותר, ונלחמת פחות על מנויי היחיד והכפול, אבל בסופו של דבר בזק היא זו שמרוויחה מכך, כך שבהסתכלות לטווח ארוך לדעתי זו שגיאה, בפרט לאור העובדה שבעתיד הקרוב יוכלו כל שחקני שוק התקשורת לספק טריפל".

"נקודת תורפה נוספת שעולה מהדו"ח היא ההורדה המתוכננת בהשקעות עד להבהרת הכיוון של משרד התקשורת. הוט עושה זאת בגלל מצב המזומנים העתידי שלה, אבל התחרות לא תחכה לה. אם היא תפגר בהשקעות מול אחרים, היא תמצא עצמה שוב בעמדת נחיתות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים