חומרה 2012: הטאבלטים והסמארטפונים דוהרים קדימה, מחשבי ה-PC עומדים במקום

ההבטחה הגדולה של השנה החולפת, מחשבי האולטרה-בוק, נעלמה ופינתה את הבמה לטובת הסמארטפונים והטאבלטים שחיזקו את מעמדם בשוק המיחשוב האישי ● המעבדים של ARM המשיכו לשלוט בשוק ביד רמה, תוך שהם מצליחים לעלות מדרגה ולתרום להופעת מכשירים ניידים חזקים ומהירים יותר ● והשאלה הגדולה לקראת 2013: האם יש משהו שעוד לא חשבו עליו?

ב-2012 לא אירעה כל פריצת דרך מרעישה בתחום הכוננים הקשיחים, לא בתחום כרטיסי התצוגה ואפילו לא בתחום הזיכרונות – זאת למרות שמספר חברות כבר החלו לדבר על זיכרונות מסוג DDR 4. השנה החולפת לא כללה שינוי משמעותי בתחום ההתחברות האלחוטית לאינטרנט, וחרף העובדה שבשוק צצו לקראת סוף השנה נתבים ומודמים שתומכים בתקן החדש, 802.11ac – לא מדובר בחדשה מרעישה, אלא בהתפתחות די צפויה של התחום (ותעיד על כך גם העובדה שמדובר בטיוטת תקן ולא בתקן סופי). גם הרשת הרביעית הסלולרית עדיין לא ממש משמעותית, במיוחד מחוץ לגבולות ארצות הברית, זאת למרות שהיו חברות שכבר פרסו אנטנות מתאימות ב-2011.

2012 היתה אמורה להיות, לפחות על פי חלק מהתחזיות ובמיוחד לאור זו של אינטל (Intel), שנת מחשבי האולטרה-בוק (UltraBook), לאחר שהחברה השיקה ברבעון הראשון שלה את הדור החדש של מעבדי ה-Ivy Bridge – המעבדים הראשונים שמיוצרים בליטוגרפיה של 22 ננו-מטר, ובטכנולוגיה ייחודית שמבוססת על שלושה שערים (Tri-Gate). אבל, למרות ההתלהבות והנאומים המשכנעים, ולמרות ההתחייבויות על כמויות כאלה או אחרות של מחשבי שיימכרו, גם זה לא קרה. הסיבה לחוסר ההצלחה היחסית, לפחות במקרה הזה, פשוטה מאוד – האולטרה-בוק הוא מחשב שעדיין לא הוכיח את עצמו, ולמעשה טרם הצדיק את קיומו. מדובר במחשב שעלותו יקרה מדי. כך, למרות שהוא קל מאוד ואפילו סקסי למראה – ולא משנה איזו יצרנית שולחת אותו לשוק – הוא עדיין מציע ביצועים פחותים מול המקבילות הסטנדרטיות.

האולטרה-בוק לא רק יקר יותר מול החלופות בשוק ה-PC – משתמשים רבים בשוק עדיין מסתפקים במחשבים המבוססים על הדור הקודם של המעבדים מבית אינטל, מעבדי ה-Sandy Bridge – אלא גם יקר יותר כמעט מכל טאבלט ממוצע, וכל שכן בהשוואה לטלפון חכם. כך ש-2012, בדומה ל-2011, היא שנה שבה ראינו התחזקות של מגמת הטלפונים החכמים והטאבלטים, מכשירים שהשליטה בהם היא באמצעות מגע. זה אולי עוד שוק קטן יחסית מול ה-PC, אם נישאר בתחום הצרכני, אבל זה שוק שצומח בצעדי ענק מול עצירה כמעט מוחלטת בגידול המכירות בתחום ה-PC. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא מכירות סוף השנה המסורתיות, בהן ראו יצרניות ה-PC המסורתיות כיצד רוב מכירות אמצעי המיחשוב מתרכזות בתחום של הטאבלטים/טלפונים חכמים.

בשוק כזה יש סדר חדש. קשה לומר על אינטל, חברה שמגלגלת הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, כי היא במשבר – אבל אין ספק שהיא לא העריכה נכונה את ההתפתחות. הטאבלטים והטלפונים החכמים הופכים בעבור רבים מבין הצרכנים לאמצעי המיחשוב היחידים בהם הם משתמשים, ומכשירי ה-Surface RT שהשיקה מיקרוסופט (Microsoft) לקראת סוף השנה מהווים הוכחה ניצחת – זה חלונות (Windows), זה מבוסס על מעבד בטכנולוגיה של ARM, וזה מגיע עם מעטפת שמספקת גם מקלדת. אז מי צריך PC "אמיתי" אם יש טאבלט כזה בסביבה?

בשוק הזה מככבות בעיקר סמסונג (Samsung), מבחינת כמות היחידות שנמכרות, ואפל (Apple) מבחינת הכנסות. בשוק הזה, בו הפכה ARM למובילה טכנולוגית, אינטל אינה יצרנית המעבדים הבכירה, והיא אינה מציעה דווקא את המעבד הכי טוב. לסמסונג, קוואלקום (Qualcomm) ו-nVidia יש הרבה מאוד מה להציע בתחום. מדובר במעבדים מוכחים היטב, שהצליחו לעלות ב-2012 מדרגה ולתרום להופעת מכשירים חזקים ומהירים יותר בשוק.

זה לא שה-SoC-ים מבוססי מעבדי האטום (Atom), שמציעה אינטל לתחום המתפתח של הטאבלטים/טלפונים חכמים, הם רעים. בכלל לא. על פי רוב הדיווחים, הביצועים שלהם טובים מאוד. אולם הם צריכים להתמודד מול מעבדים שכבר הוכיחו את עצמם ברמה הגבוהה ביותר, וגם לענקית טכנולוגיה כמו אפל קשה לשכנע יצרניות לפתח פלטפורמה חדשה אם הן כבר מייצרות בהצלחה מכשירים המבוססים על מעבד אחר. הרי איזו סיבה יש לסמסונג ואפל לקחת את הפתרונות של אינטל, אם הן מייצרות עבור עצמן מעבדים שמובילים לעוד ועוד למוצרים מוצלחים?

לקראת סוף השנה התחילו להתפתח שתי מגמות חדשות בשוק המיחשוב האישי. המגמה הראשונה, שקשורה להשקת חלונות 8 (Windws 8) דווקא, היא מחשבי הלוח ההיברידיים. מחשבים אלו, יותר מהכל, מזכירים את מחשבי הלוח "האמיתיים", אלו שצצו בשוק לפני מספר שנים – הם דקים יותר, קלים יותר, ורמת השליטה במגע הרבה יותר מוצלחת. בשוק הזה התחרות בין יצרניות המעבדים תהיה חזקה יותר, ומכיוון שבבסיס זה נתפס כשוק PC, אינטל כנראה תצליח לתפוס חלק גדול ממכירות המעבדים שלו, גם אם לא בנתחים שהיא זוכרת. עם זאת, מחשבים אלו הם מחשבי האולטרה-בוק של הדור השלישי או הרביעי (תלוי איך סופרים), וכנראה שעד סוף 2013 הביטוי אולטרה-בוק יימחק מהלקסיקון ויישאר בו רק מחשב היברידי.

מגמה שנייה היא טאבלטים שמציעים מסכים קטנים לצד טלפונים שמציעים מסכים גדולים. ההצלחה במכירות ברבעון האחרון של ה-Nexus 7 – טאבלט הבית של גוגל (Google) – כמו גם המשך ההצלחה של מכירות ה-Kindle Fire של אמזון (Amazon), מוכיחים שהשוק משתוקק למחשבים עם מסך קטן ששוקלים פחות מחצי קילוגרם ואפילו נכנסים לכיס המעיל. מצד שני, סמסונג המציאה, בזכות מכירות מעולות של מכשירי ה-Note וה-Note II, שוק שמכונה מכשירי טאבלט-פון, או fPAD – טלפונים עם מסך בגודל של 5 אינץ' ומעלה, שמציעים יכולות חזקות מאוד. עכשיו כבר מדברים על מסכי 6.1 אינץ', והדימיון עדיין תורם רבות. מעניין מתי תתרחש ההתנגשות ואם ימשיך להיות קו שמפריד באופן ברור בין טאבלטים לטלפונים.

השאלה היחידה שנותרה פתוחה עבור 2013 היא האם יצוץ דבר חדש יש מאין. מחשבי הנט-בוק (NetBook) נעלמו כמעט לחלוטין לאחר שנתיים. לטאבלטים זה כנראה לא יקרה, והאולטרה-בוקים לא ממש התרוממו. האם יש משהו שאנחנו כצרכנים ועיתונאים עוד לא חשבנו עליו?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים