המבוכות של 2012: מקריסת המחשבים בליכוד להנפקת פייסבוק, מ-HP להסתבכות של ג'ון מק'אפי

קריסת מערכות המיחשוב בליכוד, שהובילה ליום נוסף של פריימריז, ההונאה לכאורה בפרשת הרכישה של אוטונומי על ידי HP, התקלות בהנפקת פייסבוק והרצח בו חשוד מייסד מק'אפי הם בין הרגעים המביכים והמטרידים שאירעו השנה בעולם ה-IT ● עוד ברשימה: העבדות במפעלי פוקסקון, המאמצים שלא לסגור את מפעל מיקרון ישראל וההחלטה התמוהה של פורצ'ן לשים בשער דווקא את האישה שלא נבחרה לבכירת ה-IT של השנה

פרשת ההונאה שעל פי החשד בוצעה במסגרת רכישת HP את אוטונומי (Autonomy), ההנפקה של מניות פייסבוק (Facebook), שהחלה בשורה של תקלות ותביעות, והתפקוד הקלוקל של מערכת המיחשוב בפריימריז של הליכוד ייזכרו ללא ספק בין הרגעים המביכים שפקדו את עולם ה-IT השנה, אלה שהמעורבים בהם יעדיפו לשכוח.

ה-"פאדיחה" המיחשובית של השנה בארץ הייתה, ללא ספק, חוסר התפקוד של מערכת המיחשוב בפריימריז בליכוד, שנערכו בחודש שעבר – מה שגרם להארכת הבחירות המקדימות ביום נוסף ולמעבר להצבעה ידנית, לאחר שהם לא יכולים היו להצביע באמצעות המחשב.

אי הסדרים במערכות ההצבעה הממוחשבות החלו כבר בשעות הבוקר של יום הפריימריז, כאשר אחד השרתים שמפעיל את המערכות הממוחשבות קרס. עד הצהרים קרסו השרתים כולם. עם פתיחת הקלפיות דווח על מספר תקלות במוקדי הצבעה שונים, בין היתר במטה המרכזי בגני התערוכה בתל אביב, שם נפלו המחשבים למשך דקות ארוכות, גן יבנה, רמת גן, בית שאן, שוהם ושדרות. שר החינוך, גדעון סער, כינה את התקלות החוזרות ונשנות "פארסה" ו-״זילות של ההליך הדמוקרטי״.

על פרויקט ההצבעה הממוחשבת בפריימריז של מפלגת השלטון הייתה אחראית אמן יועצים מקבוצת אמנת – ולא קבוצת אמן, כפי שפורסם בחלק מכלי התקשורת. אברהם (לולו) אסף, מייסד ויושב ראש אמנת, אמר אז בשיחה עם אנשים ומחשבים, כי "יש תקלות. אנחנו לא יודעים את הסיבות אך עושים כל מאמץ להמשיך את הפעילות".

הוא ציין ש-"בחלקים גדולים של הקלפיות המערכת עבדה, אולם יש תקלות במקומות מסוימים. חלק מהמידע שפורסם אינו נכון".

HP ואוטונומי: הרכישה – והמחיקה
בעולם, לעומת זאת, שתי הסערות הגדולות של השנה בענף היו ההנפקה של פייסבוק וההונאה לכאורה בעסקת הרכישה של HP את אוטונומי, שאילצה את ענקית המיחשוב למחוק מהספרים החשבונאיים שלה לא פחות מ-8.8 מיליארד דולרים.

HP טענה, כי אוטונומי ביצעה, בטרם העסקה, "סילוף וניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה. מנהל אוטונומי דחה את ההאשמות של HP וגלגל אותן בחזרה אליה. כך או כך, הנושא נמצא בימים אלה בחקירה של הממשל האמריקני.

אנליסטים ציינו, כי הכישלון ברכישת אוטונומי הוא רק החוליה האחרונה בשורה של בעיות הפוקדות את HP בשנים האחרונות, מאז הודח מארק הארד מתפקידו כמנכ"ל החברה, בעקבות שערורייה שכללה דיווח כספי כוזב והאשמות בדבר קיום יחסי מין עם עובדת שיווק של חברה במיקור-חוץ של HP. מאז הדחתו של הארד ב-2010 כיהנו בחברה שני מנכ"לים נוספים: ליאו אפותקר, שמונה במקומו ושהודח בעצמו מהתפקיד בשנה שעברה, לאחר 11 חודשים בלבד, ו-מג ויטמן, שהחליפה אותו. בינתיים היא מחזיקה מעמד.

בנוסף, מניית ענקית ה-IT צנחה מאז הדחתו של הארד בכמעט 70% והחברה הודיעה על פיטורים של יותר מ-29 אלף עובדים, במטרה להתמודד עם בעיותיה הכספיות. HP, שנפגעה קשה על ידי הצמצום הנמשך של שוק ה-PC העולמי, מנסה בימים אלה לגדול בעסקים האחרים שלה – תוכנה, שירותים, אחסון ורישות.

נראה שאפותקר, ו-ויטמן אחריו, היו יכולים לחסוך מעצמם את המיליארדים שהתפוגגו באוויר לו רק היו מקשיבים ליריביהם. באוקטובר שעבר השתלח לארי אליסון, מנכ"ל אורקל (Oracle), במייק לינץ', לשעבר מנכ"ל אוטונומי, ואמר שהוא שיקר בכך שהכחיש שהציע לו (לאליסון – י"ה) בעבר לרכוש את החברה – ונדחה. אליסון אף אמר, כי הרכישה הגדולה של אוטונומי על ידי HP הייתה מוגזמת. הוא טען שהמחיר שהוצע לו על ידי מנהלי אוטונומי לאחר פגישה שנערכה במשרדי אורקל באפריל אותה שנה – שישה מיליארד דולרים – היה כבר אז "גבוה באופן קיצוני", ולכן דחה את ההצעה.

הנפקת השנה – לא רק מהצד החיובי
צעד נוסף השנה שלפחות בהתחלה נראה כלא כלכלי ומביך משהו היה ההנפקה של מניות פייסבוק בחודש מאי. שורה של עיכובים ותקלות במסחר במנייה בבורסת נסדא"ק, הפסד של כ-120 מיליון דולרים לעושי השוק, חקירות ותביעות – כל אלה ועוד היו שם. עם זאת, ההנפקה של פייסבוק הייתה הגדולה אי פעם של חברת היי-טק, ועמדה על סכום כולל של 16 מיליארד דולרים.

אחת החקירות שנפתחו בעקבות הפרשה היא זו של בנק ההשקעות מורגן סטנלי (Morgan Stanley), שהחל לבדוק את האופן בו פעלו עובדיו הוא לפניה. הבנק הודיע, כי בכוונתו לפצות משקיעים ששילמו מחיר מופרז על המנייה של פייסבוק. החקירה בוצעה בעקבות מספר תביעות שהגישו לקוחות נגד בנקי השקעות, בהם מורגן סטנלי, ונגד פייסבוק, בטענה שאלה הסתירו מהם תחזיות שליליות לגבי המנייה של הרשת החברתית הפופולרית – דבר שלטענתם, הסב להם נזקים כספיים. הרשות האמריקנית לניירות הערך (SEC) הודיעה אף היא שיש בכוונתה לבחון את שרשרת האירועים סביב הנפקת פייסבוק, בין היתר בעקבות מה שקרה לכאורה במורגן סטנלי. הרגולטור האמריקני למגזר הפיננסי (The Financial Industry Regulatory Authority) הודיע שבכוונתו לבדוק את ההאשמות לפיהן בנק ההשקעות שיתף מידע שלילי על פייסבוק רק בקרב משקיעים מועדפים והסתיר אותו משאר המשקיעים.

ביוני אישרה בורסת נסדא"ק תוכנית לפיצוי הברוקרים שהפקודות שהעבירו לא טופלו כראוי במסגרת ההנפקה של פייסבוק, בהיקף כולל של 40 מיליון דולרים.

העולם נגד תנאי העבודה בפוקסקון – והחברה בשלה
גם פוקסקון (Foxconn) יוצאת רע מ-2012, לאחר שלא יישמה את הביקורת הרבה שהופנתה כלפיה עקב תנאי העבודה המזעזעים והעבדות המודרנית שהיא נוקטת במפעלים שלה בסין. השנה פורסמו שני תחקירים על הנעשה במפעלים אלה. אחד מהם הוא של השנגחאי איבנינג פוסט (Shanghai Evening Post), שכתב שלו התחזה לפועל במפעל של החברה ועבד במשך עשרה ימים בייצור ה-iPhone 5, תוך שחווה על בשרו את התנאים הנוראיים שהם מנת חלקם של העובדים האומללים.

תחקיר נוסף, שפורסם שלושה חודשים לאחר התחקיר הראשון, בוצע על ידי תוכנית הטלוויזיה הצרפתית "שליח מיוחד". במהלך התוכנית שודרו צילומים ממצלמה נסתרת שהותקנה במפעל של פוקסקון בשנגז'ו שבסין, שמייצר עבור אפל (Apple). בין היתר, נראו שם עובדים שמתגוררים במבנים שבנייתם טרם הושלמה, ללא חשמל, מעליות פועלות ומים זורמים. בתוכנית, שהיא מעין גרסה צרפתית לתוכנית התחקירים האמריקנית הוותיקה "60 דקות" ומשודרת בערוץ France 2, הוצגו מבנים שאכלסו פועלים רבים מדי, בתנאי היגיינה בעייתיים ובצפיפות יתירה. מנהל במפעל צולם כשהוא מזהיר את העובדים שלא להתחבר לחשמל, לאחר תאונת עבודה שאירעה באחרונה, במסגרתה נהרגו שמונה פועלים שעשו כך והביאו לעומס יתר על המערכת.

בנוסף, פגשו כתבי התוכנית עובדים-עבדים שהשתכרו שכר נמוך. אחרים טענו, כי הנהלת המפעל גוזלת חלק ניכר משכרם, שעומד בסך הכול על 290 דולרים. אחד הניכויים העצובים הוא בסך שבעה דולרים לטובת אבחון פסיכולוגי, על מנת לאתר פועלים בעלי נטיות אובדניות. עובדים אחרים סיפרו לכתבי התוכנית, כי הם מחויבים לעבוד 150 שעות נוספות בחודש ושהם מגיעים ל-90 ימי עבודה רצופים בלי חופשות כלל.

בשבוע שעבר אירע עוד מקרה שמעלה על סדר היום את תנאי העבודה המזעזעים במפעל של פוקסקון, שמייצרת רכיבים עבור חברות טכנולוגיה מערביות רבות, בהן אפל: צעיר שעבד במפעל של החברה בשינזן שבסין התאבד – ובמשפחתו חושדים, כי הוא עבר התעללות. הצעיר בן ה-18 קפץ מגג מעונות העובדים במפעל אל מותו. על פי דיווח בעיתון מקומי, הוא הצליח לאחר שניסה להתאבד בפעם קודמת.

ההסתבכות של מייסד מק'אפי
ג'ון מק'אפי
, המייסד של ענקית אבטחת המידע, נחשד השנה ברצח שכנו האמריקני בבליז. הוא נמלט לגואטמלה, נתפס על ידי השלטונות המקומיים והחודש גורש ממנה לארצות הברית, ולא לבליז. מק'אפי אמנם היה עצור בגואטמלה סיטי במשך שבוע, אבל שהה לא בבית כלא מצחין, כי אם במלון מפואר.

מק'אפי הכחיש כל קשר לפרשה והרשויות בבליז מסרו, כי הוא לא חשוד מרכזי בה.

נשים, נשים, נשים…
נשים עומדות אמנם בראשן של כמה מענקיות ה-IT – בהן ג'יני רומטי מיבמ (IBM), מג ויטמן מ-HP, אורסולה ברנס, שמובילה את זירוקס (Xerox) ומריסה מאייר, שמונתה לא מכבר לעמוד בראש יאהו! (!Yahoo), אולם הן יוצאות דופן. מחקר שבוצע על ידי חברת כוח האדם הגלובלית על ידי Harvey Nash ופורסם באוגוסט העלה שמצבן של הנשים בעולם ה-IT אינו שוויוני, שהפער בין מספר המנהלים למספר המנהלות בו גבוה ושהוא סובל ממחסור בנשים, באופן כללי. עוד עולה מהמחקר שהמחסור בנשות IT גדול יותר מהמחסור באנשי IT וכי מספר המנהלות בענף לא תואם את שיעור הנשים באוכלוסיה.

35% מהמנמ"רים שראיינו החוקרים השיבו שאין בארגונים בהם הם מועסקים נשים בתפקידי ניהול IT וב-24% מהם אין כלל נשים בצוותים הטכניים.

ואם כבר נשים מצליחות בעולם ה-IT: בספטמבר פרסם פורצ'ן (Fortune) את רשימת 50 הנשים המשפיעות עסקית בעולם, אולם למרות העובדה שג'יני רומטי, נשיאת ומנכ"לית יבמ, דורגה במקום הראשון, בחר המגזין לשים בשער של העיתון המודפס את תמונתה של מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו!. מאייר הגיעה הרבה אחרי רומטי – למקום ה-14. לא ברורה הסיבה להחלטה של פורצ'ן. ייתכן שעורכי המגזין קיבלו אותה עקב גילה של מאייר, שצעירה מרומטי ב-18 שנים (37 לעומת 55).

מאייר הגיעה ליאהו! במפתיע, לאחר שבחודש מאי גילה דניאל לואב, מנהל קרן הגידור Third Point, שמחזיקה בכ-6% ממניות יאהו!, כי למנכ"ל החדש דאז של החברה, סקוט תומפסון, כלל אין תואר במדעי המחשב – בניגוד למה שציין בקורות החיים שלו. בנוסף, התברר שהחברה מסרה מידע כוזב בדו"ח שהגישה לרשות האמריקנית לניירות ערך.

תומפסון, שהחליף את קרול ברץ בתפקיד המנכ"ל ארבעה חודשים קודם לכן, למד ב-Stonehill College שבאיסטון, מסצ'וסטס, וקיבל תואר בחשבונאות בשנת 1979 – כך על פי אתר האינטרנט של המכללה. אלא שעל פי לואב, המכללה לא הציעה תוכנית לימודים במדעי המחשב באותן שנים בהן למד תומפסון. ענקית האינטרנט הודתה בעובדות, וטענה, כי הייתה זו "טעות תמימה", תומפסון התנצל והלך הביתה.

המטרה: לא לסגור את מפעל מיקרון בישראל
עניין מטריד נוסף, שנראה שילווה אותנו גם ב-2013, הוא סכנת הסגירה של מפעל מיקרון (Micron Technology) בישראל.

החודש התבשרנו, כי משרד התמ"ת הקים צוות משותף לו, למשרד האוצר ולנציגי מיקרון ישראל, שיפעל במשותף על מנת לנסות ולגבש תכנית סיוע שתבטיח, כי המפעל של ענקית השבבים בארץ לא ייסגר וכי 1,300 עובדיו לא יפוטרו. הפיטורים יצאו אל הפועל אם עד 2015 לא יימצא קונה למפעל.

מיקרון פרסמה הודעה בנושא, לפיה היא "שוקלת מציאת חלופות אסטרטגיות למפעל ייצור המוליכים למחצה שלה בקריית גת (Fab12)".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים