נציגת ישראל בריו: אפליקציה להצלת חיים

אפליקציה שפותחה בעקבות רצח שלושת הנערים בגוש עציון ב-2014 מייצגת את ישראל במשחקים האולימפיים בריו

SayVU - "גלגל ההצלה" של האולימפיאדה. אילוסטרציה: BigStock

SayVU, אפליקציה המאפשרת לשלוח אות מצוקה למוקד חירום גם כאשר המכשיר הסלולרי נעול, נבחרה מבין טכנולוגיות רבות לקחת חלק במערך האבטחה של המשחקים האולימפיים שנערכים בימים אלה בריו. פיתוח האפליקציה החל בעקבות האירוע הטרגי של חטיפת ורציחת שלושת הנערים בגוש עציון ביוני 2014. אמוץ קוסקס, אז סטודנט לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, עקב בעניין אחרי המקרה, ובמיוחד, כך הוא מציין, אחרי הגילוי כי במהלך החטיפה הצליח אחד מן הנערים להתקשר למוקד המשטרה ולהתריע על חטיפתו, אך פנייתו לא טופלה בשל העובדה שטלפני המוקד חשבו שמדובר במתיחה.

בשנה שלאחר מכן השתתף קוסקס בתחרות "סטודנטים חושבים חדשנות במגזר הציבורי", יוזמה ייחודית של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב וגוגל (Google) בשיתוף המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" ומטה "ממשל זמין", לקידום חדשנות בשירות הציבורי באמצעות טכנולוגיות מידע ותקשורת. עם תואר ראשון בכלכלה, תואר בניתוח מערכות וידע בתיכנות, החל קוסקס בתחקיר מעמיק שכלל גם את תחקור צרכי המשטרה, כשהחזון היה לפתח טכנולוגיית קצה מצילת חיים לשיפור הביטחון האישי, בכל זמן ומכל מקום.

הטכנולוגיה החדשה שפותחה וזכתה בתחרות, ביקשה לענות על שני צרכים עיקריים: לתת למשתמשי הקצה, האזרחים, את הכלים לדיווח מהיר בעת מצוקה, ובמקביל, לתת לאפשר לרשויות לקבל תמונת מצב ברורה בזמן אמת: כך, המשתמש לא נדרש להיכנס כלל לאפליקציה כדי לדווח לרשויות, אלא יכול לשקשק את המכשיר או אפילו להפעיל אותו באמצעות קולו. מ-SayVU מוסרים כי "במקרה של דיווח מצוקה, קיימת אופציית הפעלה אוטומטית של המיקרופון: כל הנאמר מתומלל ומסווג, באמצעות ה-GPS במכשיר ושיטות נוספות מאותר מיקום המשתמש, כמו גם מועברים למוקד נתונים נחוצים נוספים. כך יודעת המערכת לספק לגוף ההצלה הרלוונטי כמה שיותר מידע כדי שניתן יהיה לסווג את האירוע ולגבש מענה מתאים במהירות".

בחברה גם מספרים כי "בעזרת שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית, שנרשמת בימים אלו כפטנט, לומדת המערכת את דפוסי ההתנהגות של המשתמש וכאשר היא מזהה התנהגות אבנורמלית, היא בודקת איתו שהכול כשורה. במידה והמערכת לא נענית, היא יודעת להזעיק עזרה באופן עצמאי".

עוד לפני הקמת מוקד קריאות המצוקה במתחם האולימפי בברזיל, רשמה האפליקציה הצלחות שונות, כמו למשל בגן ילדים באופקים, שם הצליחה המשטרה לתפוס פדופיל באמצעותה. בימים אלה מבקשת החברה לגייס כשני מיליון דולר, וזאת לאחר זכייה בפרס על סך מיליון דולר, במימון קרן ישראלית אמריקאית בשיתוף המשרד לביטחון פנים והמחלקה לביטחון פנים האמריקאי (DNS).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים