הגענו לנקודת מפנה: האינטרנט מתחיל לצמצם את חופש הבחירה שלנו
סוכני AI מחליפים אותנו בקבלת החלטות, מה שמשנה את הכלכלה הדיגיטלית ומטלטל את עולם השיווק ● האם המודל שעליו נבנה האינטרנט עומד בפני קריסה?
במשך יותר מ-25 שנה האינטרנט פעל לפי עיקרון די פשוט: אנשים חיפשו מידע, גוגל (Google) – שמחזיקה במונופול בתחום החיפוש – הפנתה אותם למקומות שונים ברשת, ואתרים, מותגים ופלטפורמות התחרו על תשומת לבם. כך נבנתה למעשה הכלכלה הדיגיטלית כולה. אתר עם תוכן איכותי יכול היה להרוויח יותר מפרסום, למכור מנויים, לאסוף דאטה, למכור מוצרים ושירותים ולחזק את המותג שלו. זו הייתה העסקה הלא כתובה של האינטרנט: האתרים מייצרים תוכן והערך נוצר מהטראפיק של תהליך הבחירה.
באחרונה הציגה גוגל את מה שניתן להגדיר כנקודת המפנה הדרמטית ביותר בתחום. בכנס המפתחים שלה, היא תיארה מעבר מעולם שבו משתמשים מחפשים ובוחרים בעצמם, לעולם שבו סוכני AI עושים זאת עבורם. זהו אינו עוד שיפור במנוע החיפוש או מודל שיודע לענות מהר יותר, זוהי מהפכה באופן שבו אנשים צורכים מידע, שירותים ומוצרים.
הבחירה האנושית היא לא רק אמצעי להגיע לתוצאה אלא חלק מהחוויה, מהשיקול ומהיכולת להיחשף לאפשרויות בלתי צפויות. כשסוכן דיגיטלי מחליט עבורנו מה לקרוא, לאן לנסוע או עם מי להיפגש, אנחנו לא רק חוסכים זמן. אנחנו מעבירים למכונה חלק מהשיפוט, מהסקרנות ומהעצמאות שלנו
עד היום האינטרנט היה מרחב שחיבר בין מוכרים ועסקים לבין משתמשים ולקוחות. גם כשהשתמשנו בכלים חכמים, עדיין אנחנו היינו מי שקיבלו את ההחלטה הסופית. כעת מתחילה להיווצר פרדיגמה אחרת: אינטרנט שבו AI מייצר תוכן, מוצרים ואתרים, וסוכן AI אחר בוחר, מסנן ומקבל החלטות עבורנו. במקום לחפש טיסה ולהשוות מלונות – מערכת AI תחפש, ואפילו תבצע את ההזמנה בפועל.
במבט ראשון זה נשמע כמו שיפור בנוחות. ההבטחה הגדולה של סוכני ה-AI היא שהם יכירו אותנו טוב מספיק כדי לבחור עבורנו בצורה מדויקת יותר. אבל כשחושבים על זה לעומק, מבינים שהשינוי האמיתי אינו רק במהירות או ביעילות, אלא בעצם הוויתור ההדרגתי על תהליך הבחירה עצמו.
הבחירה האנושית היא לא רק אמצעי להגיע לתוצאה אלא חלק מהחוויה, מהשיקול ומהיכולת להיחשף לאפשרויות בלתי צפויות. כשסוכן דיגיטלי מחליט עבורנו מה לקרוא, לאן לנסוע או עם מי להיפגש, אנחנו לא רק חוסכים זמן. אנחנו מעבירים למכונה חלק מהשיפוט, מהסקרנות ומהעצמאות שלנו.

מחדשת ועוברת לעידן סוכני ה-AI. גוגל. צילום: לכידת מסך מגוגל
על מנת למשוך קהל יש להרשים את הסוכן
OpenAI, אנת'רופיק (Anthropic) ואחרות פתחו למעשה "מירוץ חימוש" חדש: האתרים לא צריכים עוד להתחרות על תשומת ליבנו, אלא על תשומת ליבה של המערכת. האתגר הבא של מותגים כבר לא יהיה למשוך את תשומת לב הצרכן, אלא להיכנס למערכת השיקולים של הסוכן שמקבל החלטות עבורו. במקום אנשים, חברות יצטרכו לשכנע אלגוריתמים.
השינוי הזה מטלטל גם את עולם השיווק. במשך שנים מותגים השקיעו מאמצים בבניית קשר ישיר עם צרכנים. הם יצרו שפה מותגית, השקיעו בקמפיינים, בתוכן, בחוויית משתמש ובעיצוב, מתוך הנחה שהלקוח יפגוש אותם ישירות. אבל בעולם שבו מערכות AI מקבלות יותר ויותר החלטות עבור המשתמשים, חלק גדול מהמפגש הישיר הזה נעלם. הכוח עובר בהדרגה ממי שמייצר את התוכן למי ששולט במערכת שמחליטה מה יוצג למשתמש, והמתווך הופך חזק יותר מיוצרי התוכן.
כאן נמצא גם הפרדוקס הגדול של האינטרנט החדש. מערכות AI זקוקות לתוכן של אתרים, יוצרים ועסקים כדי לתת תשובות איכותיות, אבל באותו זמן הן משנות את המודל הכלכלי של טראפיק ופרסום שעליו נבנה חלק גדול מהאינטרנט. מדוע שיוצרי תוכן ישקיעו בעיצוב, בחוויית משתמש או בבניית מותג דיגיטלי, אם המשתמש לא פוגש את האתר, אלא רק את התשובה שהמערכת חילצה עבורו? זה כבר לא שינוי של מוצר, אלא שינוי שיכול לערער את המודל שעליו נבנה האינטרנט.
האם זהו סוף האינטרנט שהכרנו? סביר להניח שלא באופן מיידי. הידע והתוכן האיכותי לא ייעלמו, אלא המודל הכלכלי שסביבם ישתנה מהיסוד. ככל שמנועי ה-AI יישענו על תוכן איכותי, אמין ומעודכן, יידרש מנגנון חדש שיתגמל את יוצרי הידע ויאפשר את המשך יצירתו. במובן הזה, הכנס של גוגל לא היה רק אירוע טכנולוגי נוסף, הוא סימן נקודת מפנה עמוקה יותר. זהו רגע שממחיש כיצד הטכנולוגיה אינה רק משנה את הכלים שבהם אנו משתמשים, אלא מעצבת מחדש את מנגנוני הבחירה האנושית.
הכותבת היא סמנכ"לית, ראש חטיבת שיווק ולקוחות, ברשות החדשנות










תגובות
(0)