רוסיה פרצה ל-iPhone של מתנגד משטר עם כלי של סלברייט הישראלית

דו"ח של ארגון זכויות אדם מעלה שהקרמלין השתמש בכלי לפריצה ל-Phone 12 של אנדריי פיבובארוב כדי להעמיד אותו לדין ולגלות קשרים שלו עם מתנגדי משטר אחרים ● סלברייט: מוסקבה עשתה "שימוש לא מורשה" בכלי

סלברייט

הקרמלין השתמש בכלי לקצירת מידע של סלברייט הישראלית כדי לקבל גישה למכשיר ה-iPhone של מתנגד המשטר הרוסי אנדריי פיבובארוב – כך עולה מדו"ח שפרסם היום (ה') ארגון זכויות האדם הקנדי סיטיזן לאב. הדו"ח כולל מסמך של הרשויות הרוסיות, שמאשר שהכלי של סלברייט שימש לחילוץ המידע, ושזה סייע להן להעמיד אותו לדין.

החוקרים כתבו כי "חשוב לציין שמצאנו שהרשויות המשיכו להשתמש בסלברייט לדיכוי פוליטי גם לאחר שהחברה ביטלה את החוזים שלה עם לקוחות רוסיים".

הניתוח הפורנזי של סיטיזן לאב העלה שהרשויות הרוסיות השתמשו לצורך הפריצה ב-UFED (ר"ת Universal Forensic Extraction Device) – פלטפורמת חילוץ וניתוח מידע דיגיטלי מתקדמת של סלברייט. החוקרים כתבו כי "הרשויות הרוסיות עצמן מאשרות את ממצאינו, ומראות שהן השתמשו בכלי כדי לחלץ ולחפש מידע על פעילותו הפוליטית של פיבובארוב וחייו האישיים".

מעצר בשדה התעופה – כשהוא כבר על המטוס

פיבובארוב, אקטיביסט מפורסם, נתפס במאי 2021, הוצא מטיסה ונעצר על ידי שירותי הביטחון הרוסיים בנמל התעופה של סנט פטרסבורג. במשך תקופה קצרה לאחר המעצר הצליח פיבובארוב לשמור על מכשיריו וליצור קשר עם עורך דין. המכשירים – iPhone 12 ו-Macbook, שניהם של אפל – הוחרמו ממנו רק במהלך חקירתו. פיבובארוב מעולם לא נתן לרשויות הרוסיות הסכמה לחפש במכשיריו ולא סיפק להן את הסיסמאות שלו. המכשירים שלו נשארו במשמורת עד 2023.

פיבובארוב שימש כמנהל ב-Open Russia – ארגון שהיה ממוקם ברוסיה, אך יש לו גם שלוחות בלונדון ובוושינגטון. התובע הכללי של רוסיה הוציא באפריל 2017 אל מחוץ לחוק את השלוחות הזרות של הארגון, בטענה שמדובר ב-"גורמים בלתי רצויים". פיבובארוב פירק את הסניף הרוסי שלו ב-27 במאי 2021, כדי להגן על הצוות מפני העמדה לדין בעקבות תיקונים לחוק הרוסי בנוגע לארגונים בלתי רצויים.

ביולי 2022, הרשויות הרוסיות גזרו על פיבובארוב ארבע שנות מאסר באשמת פעילות של "ארגון בלתי רצוי". הוא שוחרר ב-1 באוגוסט 2024, במסגרת חילופי שבויים.

אנשי סיטיזן לאב ציינו כי פיבובארוב יצר קשר עם הארגון בסתיו 2025, בקונגרס החירות העולמי שנערך בברלין. לדבריהם, כבר על המסך של ה-iPhone שלו הם ראו סימנים להימצאותו במכשיר של כלי הזיהוי הפלילי של סלברייט. לאחר מכן ביצעו החוקרים ניתוח פורנזי מפורט במכשיר ומצאו שימוש בכלי בסביבות 17 ביוני 2021 – בתקופה שבה המכשיר היה ברשות הרשויות הרוסיות.

בדו"ח נכתב כי הרשויות ברוסיה אספו מהמכשיר מידע רב מהמכשיר של פיבובארוב, כולל מהשימוש שלו באפליקציות כמו ווטסאפ, טלגרם ו-וייבר. הם חיפשו קשרים עם ארגונים מרכזיים ואנשי קשר, וכן עם דמויות אופוזיציה בכירים. בין היתר, הם ביקשו לראות קשרים שלו עם מיכאיל חודורקובסקי, מייסד Open Russia; אנסטסיה בוראקובה, שהייתה אז עורכת דין לזכויות אדם בארגון וכיום מובילה קבוצה בולטת שמתנגדת למלחמה של רוסיה נגד אוקראינה; וטטיאנה אוסמנובה, שהייתה אז הרכזת של Open Russia. החוקרים ציינו ש-"יש אפשרות שהשימוש בכלי של סלברייט נגד פיבובארוב סייע מאוחר יותר לאפשר לרשויות הרוסיות מיקוד ומעקב נוסף אחרי מתנגדי משטר אחרים בחו"ל, כמו בוראקובה". על פי החוקרים, המידע נקצר רק מה-iPhone שלו, ונראה שהרשויות לא הצליחו לגשת למכשיר ה-Macbook.

היסטוריה בעייתית

יש לסלברייט היסטוריה מתועדת היטב של מכירות לממשלות עם רקורד של רדיפת פעילים, עיתונאים ומתנגדים. זאת, למרות התעקשות החברה שהמכירות שלה עומדות בדרישות חוקיות ואתיות.

סלברייט משווקת את הטכנולוגיה שלה לרשויות החוק כ-"הסטנדרט התעשייתי לגישה חוקית ואיסוף ראיות דיגיטליות". עם זאת, במדינות כמו רוסיה, שבהן הליכים פליליים משמשים ככלי לדיכוי, הכלי שלה יכול להקל על הרשויות לפתוח בהליכים פליליים בלתי חוקיים או לבצע צעדים משפטיים פוגעניים נגד מגיני זכויות אדם, עיתונאים ומטרות משטר אחרות.

"הרקורד של סלברייט מצביע על כך שהיא מרגישה בנוח לרדוף אחרי חוזים עם ממשלות שסביר שישתמשו בטכנולוגיה שלה כדי לבצע הפרות זכויות אדם", כתבו חוקרי סיטיזן לאב. "הכלי שלה נמכר בעבר למדינות אוטוקרטיות ודכאניות, כולל רוסיה, בלרוס, סין, ירדן, קניה, מיאנמר, סרביה, בוטסוואנה, הונדורס והונג קונג. יש רשימה הולכת וגדלה של מקרים מתועדים, שבהם טכנולוגיית סלברייט שימשה לדיכוי פוליטי – מסרביה ועד קניה, מבחריין ועד ירדן, וכעת רוסיה".

סלברייט: "שימוש לא מורשה"

בתגובתה מסרה סלברייט כי "כל שימוש בחומרת סלברייט ישנה ברוסיה לאחר מרץ 2021 הוא לחלוטין לא מורשה. חומרת סלברייט שנמכרה לפני מרץ 2021 לא תהיה תואמת למכשירים מודרניים ותפעל בלא תמיכתנו הטכנית, או הסכמתנו. רוסיה נשארת קבועה ברשימת הלקוחות המוגבלים שלנו".

לסיכום ציינו אנשי סיטיזן לאב כי "הדו"ח שלנו מדגיש כיצד כלי סלברייט עלולים להמשיך להיות מנוצלים לרעה גם לאחר סיום חוזה. מקרה זה הוא האחרון בשורה ארוכה של ניצול לרעה של טכנולוגיית סלברייט תחת כוחות החוק על ידי משטרים אוטוקרטיים ברחבי העולם. לחברה יש היסטוריה של מכירה למשטרים מדכאים. ההמלצה שלנו לחברה: אל תמכרו לאוטוקרטים – סיגרו את היכולות שלכם בפני מי שנתפס מנצל אותן לרעה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים