מנכ"ל OpenAI אלטמן הוחזר לדירקטוריון החברה

מעבדת המחקר המובילה בתחום ה-GenAI הודיעה על מינוי שלושה דירקטורים חדשים ושיבת אלטמן למועצת המנהלים שלה ● המנכ"ל הוחזר לכהן כדירקטור בתום חקירה של פיטוריו בנובמבר 2023 והמהומה שהתחוללה לאחריהם בחברה

חוזר להיות דירקטור בחברה. סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI.

OpenAI הודיעה ביום ו' כי היא ממנה כדירקטורים חדשים את סו דזמונד-הלמן, מנכ"לית לשעבר של קרן ביל ומלינדה גייטס, ניקול זליגמן, הנשיאה לשעבר של סוני (Sony Entertainment), ופיג'י סימו, מנכ"ל חברת משלוחי המכולת אינסטכרט (Instacart). כמו כן גם את מנכ"לה, סם אלטמן. אלטמן למעשה חוזר לתפקיד דירקטור, ממנו נעדר מאז פרשיית הפיטורים שלו בנובמבר אשתקד והמהומה שהתחוללה לאחר מכן בחברה. עקב הפרשה נשכרה פירמת עורכי הדין וילמר הייל (WilmerHale) כגוף חיצוני שחקר את שאירע, וחקירה זו הגיעה באחרונה לסיומה.

כזכור, לפני כשלושה וחצי חודשים פוטר בפתאומיות המנכ"ל המצליח והנחשב של חברת ה-GenAI על ידי דירקטוריון החברה. הפיטורים זעזעו עובדים, משקיעים ואפילו את מיקרוסופט, התומכת הפיננסית העיקרית של OpenAI, שמיהרה להציע לאלטמן מקום בשורותיה כמוביל מעבדת AI משלה.

לפי התוכניות, הובלת היחידה הייעודית החדשה הייתה אמורה להתבצע על ידי אלטמן יחד עם נשיא OpenAI, גרג ברוקמן, שהיה הראשון שנטש את החברה כמחאה על פיטורי אלטמן. אבל לאחר שרוב עובדי OpenAI חתמו על מכתב ובו הודיעו כי באשר ילך אלטמן ילכו גם הם – אלטמן הוחזר לתפקיד המנכ"ל בתוך ארבעה ימים. אלא שמאז – הוא נותר מחוץ לדירקטוריון.

החקירה קבעה: אלטמן וברוקמן "הם המנהיגים הנכונים עבור OpenAI"

כאמור, ב-OpenAI השיקו מיד אחרי הפיטורים והחזרה מהם חקירה חיצונית שערכה חברת עורכי דין, וזו הגיעה למסקנה כי מאחורי פיטוריו של אלטמן לא עמדו חששות פיננסיים, דאגה לבטיחות המוצר או דאגות תפעוליות אחרות. במקום זאת, החקירה מצאה כי הפיטורים המפתיעים נבעו מ"קריסה ביחסים ואובדן אמון" בין אלטמן לדירקטוריון הקודם.

החקירה העלתה כי הדירקטוריון הקודם האמין שאם אלטמן יפוטר הדבר יסייע לפתרון האתגרים הניהוליים הפנימיים בחברה, אלא שלפי המסקנות חבר המנהלים המעיט בהשפעה המערערת של המהלך על יציבות החברה. בנוסף נקבע כי על אף שהייתה לדירקטורים סמכות להדיח את אלטמן, עורכי הדין של וילמר הייל לא מצאו התנהגות בלתי הולמת מצד המנכ"ל שהצדיקה את הפיטורים.

בהודעה לעיתונות, יו"ר הדירקטוריון, ברט טיילור, אמר שמשרד עורכי הדין ראיין חברי דירקטוריון ועובדים וסקר "יותר מ-30,000 מסמכים", כדי להגיע למסקנה שאלטמן והמייסד השותף, ברוקמן, "הם המנהיגים הנכונים עבור OpenAI".

יתעמתו בבית המשפט. אילון מאסק וסם אלטמן, מייסדי OpenAI.

יתעמתו בבית המשפט. אילון מאסק וסם אלטמן, מייסדי OpenAI. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: garystockbridge617 ו-ויקיפדיה

שינויים לא לגמרי ברורים באופק

בתגובה לממצאי החקירה, OpenAI הודיעה כי היא מיישמת כללי ממשל חדשים, לרבות קו חם לחושפי שחיתויות ומדיניות של ניגודי עניינים. עם זאת הפרטים על השיפורים המתוכננים הללו נותרו מעורפלים.

נזכיר כי סביב פיטורי אלטמן נפוצו ספקולציות שונות. זה התחיל בתיאוריה אודות סכסוך בכירים של המנכ"ל ושל איליה סוצקבר – המדען הראשי של OpenAI.

סוצקבר הוא מדען ממומחה בתחום לימוד המכונה, ישראלי לשעבר, שהיה בין מייסדי OpenAI כעמותה יחד עם אלטמן (ואילון מאסק, שפרש מהחברה זמן קצר אחרי שנוסדה).

על פי הדיווחים הוא היה מי שהוביל את המהלך לסילוק אלטמן, אבל אחרי שזה יצא לפועל, המדען כבר נשמע אחרת לגמרי. סוצקבר צייץ בזמנו ב-X שיש לו כמה חרטות על האירועים. "אני מצטער מאוד על השתתפותי בפעולות הדירקטוריון. מעולם לא התכוונתי לפגוע ב-OpenAI", כתב. "אני אוהב את כל מה שבנינו יחד ואעשה כל שביכולתי כדי לאחד את החברה". בנוסף, באופן תמוה במיוחד, סוצקבר חתם אף הוא על מכתב העובדים ואיומם לעזוב. החקירה, לפחות ככל הידוע ולפי מה שדווח בתקשורת, לא נגעה ככל בנושא זה. 

עוד ספקולציות על הסיבות לפיטורים המוזרים היו חשש מהסיכונים הקיומיים הנשקפים מהטכנולוגיה של OpenAI, שאלטמן נחשב כדמות הבולטת שעומדת מאחוריה ומאחורי כליה הפופולריים, שהבולט בהם הוא ChatGPT המהולל.

נזכיר כי אלטמן שקוע בימים אלו במאבק קשוח מול דמות סופר-בולטת מחזית הטק, ומי שהיה כאמור שותפו בהקמת OpenAI כעמותה בשנת 2015 – אילון מאסק.

יצוין כי אלטמן ו-OpenAI נתבעו באחרונה על ידי מאסק, בטענה שהחברה הפרה את הסכם ההקמה המקורי שלה, בכך שהפכה לחברה למטרת רווח. מנגד אלטמן טוען כי מאסק ניסה להשתלט על OpenAI, רצה להיות מנכ"לה, והציע לה מיזוג עם טסלה שהוא מוביל, וכל זאת אירע כשבחברה התחילו לדבר על מודל עסקי שיחליף את הפעולה כעמותה. אלטמן אושש את טיעוניו אלו, לכאורה, באמצעות הצגת מיילים שהוחלפו עם מאסק בעבר בנדון.

כעת, כשאלטמן חזר לדירקטוריון יחד עם שלושה דירקטורים חדשים ו"טריים", OpenAI מתכננת להתקדם עם מבנה מנהיגות מחודש ומחויבות לפיתוח בינה מלאכותית אחראית, כך לפחות החברה גורסת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים