ה-SEC זימנה שוב את מאסק להעיד בפניה על רכישת טוויטר

בעבר סירב להגיע לחקירה, אבל עקב הצטברות מידע ברשות ניירות הערך של ארה"ב בנוגע להשתלטותו על הרשת החברתית המצייצת באוק' 2022, תמורת 44 מיליארד ד' - מאסק קיבל שוב הוראה להתייצב לחקירה - האם הפעם יציית?

מתעקשת שאילון מאסק יגיע לחקירתה. ה-SEC.

אילון מאסק, יזם הטק המפורסם, שהוא גם מנכ"ל חברות רבות, ביניהן טסלה ו-SpaceX, קיבל באחרונה הוראה משופטת פדרלית שעליו להתייצב ולהעיד בפני רשות ניירות הערך של ארה"ב, ה-SEC, בנוגע לרכישת טוויטר (שכיום כבר נקראת X) ב-44 מיליארד דולר באוקטובר 2022.

התפתחות זו נובעת מחקירה מתמשכת שעורכת ה-SEC לגבי הפרות אפשריות של חוקי ניירות הערך הפדרליים במהלך ביצוע העסקה. לפי דיווח של פורצ'ן, ה-SEC מחפשת לקבל ממאסק מידע ספציפי אודות רכישות של מניות טוויטר שביצע, לכאורה, לקראת רכישת החברה. מדובר על הרכישה המוקדמת של 9.2% ממניות טוויטר, שהפכה את מאסק לבעל המניות הגדול בחברה, אך שנערכה באיחור, ולא כנדרש בחוק.

הוראתה של שופטת בית משפט השלום האמריקנית, לורל בילר, שיצאה במוצאי שבת, למעשה חידשה פסיקה שניתנה עוד בדצמבר, ושקראה למאסק להגיע ולהעיד בחקירתה של הרשות. השופטת בילר קבעה כעת שוב כי ל-SEC יש סמכות להוציא זימון שכזה – בו ביקשה הרשות לקבל ממאסק עדות ומידע רלוונטי לחקירתה – ולפיכך היא חידשה את הזימון, שמאסק פשוט סירב לקבל עד כה. כעת נקבע כי אם ה-SEC ומאסק לא יוכלו להסכים על תאריך ושעה שבהם המולטי-מיליארדר והיזם התזזיתי יתייצב לחקירה, בילר תמשיך ותתערב ותחליט עבור שני הצדדים על מועד שיוסכם עליהם.

האם אילון מאסק נהג כחוק כשרכש אותה? טוויטר (כיום X).

האם אילון מאסק נהג כחוק כשרכש אותה? טוויטר (כיום X). צילום: BigStock

ה"התנגשות" בין מאסק ל-SEC אינה עניין חדש, וניכר היה בעבר כי הרשות נחשבת מזה שנים כאויבת בעיניי מאסק.

ב-2018 ה-SEC תבעה את מאסק לאחר שקבעה כי ציוץ שלו – שטען כי "המימון מובטח" בנוגע להפרטה מתוכננת של טסלה, ושאותו הפך כעבור זמן מה – הונה משקיעים וביצע מניפולציה עליהם. אז יישב מאסק את התיק בכך שהסכים שהציוצים שלו הקשורים בטסלה יבדקו על ידי עורך דין, אך גם שילם ביוקר. אחרי 14 שנות כהונה, הוא נאלץ לפרוש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בטסלה, וכן נאלץ לשלם לרשות קנס של 20 מיליון דולר מההון העצמי שלו וגם טסלה נקנסה באותו סכום, בנפרד.

וזה לא הכל, תביעה נוספת הגיעה ב-2019, בטענה שמאסק הפר הסכם זה, ואילו נכון לעכשיו, מאסק הכביר וערער לבית המשפט העליון על ההסדר המקורי שכלל ישוב הפרשה מול ה-SEC, בטענה שההסכם הזה הביא להפרה של זכויות חופש הביטוי שלו.

מה חוקרת ה-SEC?

החקירה הנוכחית, שאליה זומן מאסק וטרם הגיע, מתמקדת בשני תחומים מרכזיים: הראשון, כאמור, רכישות המניות של טוויטר שביצע מאסק טרם העסקה, והשני נוגע להצהרותיו הפומביות הקשורות לרכישת טוויטר. ה-SEC רוצה לקבוע אם היזם עמד בתקנותיה בעת קניית מניות הנרכשת כמו גם האם ההצהרות שהשמיע סביב הפרשה כולה, שכללה כזכור גם נסיגה זמנית של מאסק מהעסקה, עלולות היו להטעות משקיעים.

ה-SEC טוענת כי השיגה מידע חדש, כולל מסמכים שחיבר מאסק עצמו, והם הסיבה לכך שביקשה הבהרה נוספת ממאסק סביב חקירתה וממצאיה. אשתקד הסכים מאסק להגיע לפגישה עם ה-SEC בספטמבר, אך לא עמד מהסכמתו זו בסופו של דבר, מה שהוביל את ה-SEC להגיש את התביעה, שתחייב את עדותו. אז, כאמור, פסק בית המשפט כי ה-SEC צודקת, ומצא את המידע המבוקש רלוונטי ואת הנטל המוטל על מאסק סביר. במקביל דחה בית המשפט את הטיעונים של מאסק, שהטיל ספק בלגיטימיות של הזימון והורה לו להיפגש עם ה-SEC בתוך שבוע, כדי לספק לה את העדות המתבקשת. דבר שלא אירע, כאמור, עד כה.

העדות הקרובה, אם אכן מאסק יספק אותה הפעם, תוסיף נדבך נוסף לסאגה המתמשכת של קשרי מאסק וה-SEC, ולתוצאותיה יכולות להיות השלכות משמעותיות. בהתאם להשתלשלות הדברים, החקירה יכולה להסתיים, להסלים להליכים משפטיים נוספים, או להביא גילויים חדשים לציבור ולמשקיעים בחברות הרבות של מאסק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים