אחרי כמעט חמש שנים: מאסק נשפט על מניפולציה בשוק המניות

ב-2018 צייץ מאסק שטסלה עומדת להפוך לפרטית ואז, בתוך כשבועיים, חזר בו מכך ● ה-SEC כבר באה איתו חשבון על כך, אבל כעת מגיע תור קובלנה של משקיעים הטוענים להפסד של מיליארדים בגין הציוץ המפורסם

רוצה יותר שליטה. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק.

בית המשפט הפדרלי של סן פרנסיסקו החל לדון אתמול (ג') בתביעה ייצוגית נגד אילון מאסק וטסלה, שהוא מנכ"לה ואחד מבעליה, במסגרתה כמה משקיעים תובעים פיצוי של מיליוני דולרים בגין ציוץ מפורסם של מאסק מלפני חמש שנים, שנתפש כניסיון לביצוע מניפולציה בשוק המניות.

מאסק מסתבך מעת לעת בהודעות בהקשר לטסלה. באחרונה, למשל, הוא שחרר אמירה כתגובה בטוויטר בעניין מנגנון הנהיגה האוטונומית במכוניות החברה, וזו עוררה חקירה של המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב, ה-NHTSA (ר"ת The National Highway Traffic Safety Administration).

אבל ההסתבכות הגדולה המסוימת שבה יעסוק המשפט שהחל זה עתה התרחשה עוד באוגוסט 2018, אז הפחיד המנכ"ל מאסק את המשקיעים ותפס את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין, כשהודיע לעולם, שוב דרך טוויטר, שבכוונתו להפוך את חברת המכוניות החשמליות לפרטית, ואז הפך את הבשורה הזאת במהירות, בתוך כשבועיים, כשעדכן שהחברה נותרת ציבורית.

המהלך הזה של מאסק עורר עליו זעם וטענות על כך שעשה שימוש מכוון בקהל עוקביו כדי להשפיע על ערך מניות החברה. בעיקר הצביעו המבקרים על כך שמאסק כתב בציוציו כי "המימון (למחיקת טסלה מהבורסה – ג"פ) מובטח" – דבר שלא היה מגובה בעובדות.

לפי החשדות, מאסק הצהיר שביכולתו לבצע את המהלך – דבר שהביא מיד לכך שמחיר המניה זינק, אבל עשה זאת כשלא היו בידיו בכלל הביטחונות הנדרשים.


הפרשייה נמצאה בחקירה מטעם ה-SEC, הרשות האמריקנית לניירות ערך ולבורסות, ותוצאות החקירה שלה הגיעו כעבור זמן מה בדמות הסכם בין כל הנוגעים בדבר על כך שמאסק, אחרי 14 שנות כהונה, חייב לפרוש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בטסלה. בנוסף להסכם על הרחקתו של מאסק מתפקיד היו"ר, לתקופה של לפחות שלוש שנים, הסכימה החברה למנויים של שני דירקטורים עצמאיים נוספים שהצטרפו לחבר המנהלים. אבל כמובן שכל זה לא מספיק בלי ענישה כספית מטעם המדינה. הציוץ הוותיק על הפרטת טסלה עלה למאסק ולחברה ביוקר – מאסק נאלץ לשלם לרשות קנס של 20 מיליון דולר מההון העצמי שלו, וגם טסלה נקנסה באותו סכום, בנפרד.

אלא שכעת הגיע זמנם של המשקיעים לבוא חשבון עם מאסק וטסלה. וכאמור, זה יקרה כחלק מהמשפט שהם ינהלו כעת מול מי שנחשדים כאשמים בהונאתם. בעלי המניות שהגישו את התובענה הייצוגית טוענים כי הצהרות של מאסק מאוגוסט 2018 גרמו להם להפסיד מיליארדי דולרים, בשל התנודות שחלו בשווי החברה בגללן. כן נטען כי מאסק שיקר במודע כשפרסם את ההודעה המדוברת.

בחירת חבר המושבעים – עניין לא קל

אתמול הוקדש המושב של בית המשפט לבחירת חבר המושבעים. שופט בית המשפט המחוזי הפדרלי הבכיר, אדוארד צ'ן, כמו גם עורכי דינם של דירקטוריון טסלה ושל מאסק, וקבוצה מבעלי המניות של טסלה, חקרו מושבעים פוטנציאליים לגבי יכולתם לשרת ללא משוא פנים בתביעה הייצוגית. אולם ניכר היה כי עמדתם של המושבעים בנוגע לאחד האנשים המפורסמים בעולם כיום – הייתה מעורבת.

מועמד אחד לתפקיד מושבע, תיאר את מאסק כבעל אישיות של "רוצח שכיר", משום שהוא "מוכן לקחת סיכונים… זו התמונה שלי אודותיו"; השופט צ'ן שוחח עם מועמד אחר לתפקיד, שתיאר את מאסק כיהיר וחסר היגיון; מושבע פוטנציאלי אחר תיאר את יזם הטק הדומיננטי כ"איש עסקים שנסק במהירות"; ומועמד רביעי היה בכלל סבור שהמולטי-מיליארדר הוא "חלוץ חכם ומצליח".

נדמה שלכל המועמדים לשותפות בחבר המושבעים אשר ענו על השאלות הייתה כבר עמדה די מגובשת אודות מאסק. "אני חושבת שהוא לא אדם מאוד חביב", ציינה מושבעת פוטנציאלית אחת בשאלון שלה ועדכנה כי רוב דעותיה על מאסק התעצבו עקב רכישת טוויטר על ידיו, וכל שקרה וקורה סביבה. "נראה שהוא פשוט יהיר ונרקיסיסטי… אני לא אומרת שככה הוא, אבל מצטייר שכך הוא יוצא בראיונות מסוימים", היא ציינה, כך לפי דיווח של !Yahoo. כשהשופט צ'ן תהה מולה האם היא יכולה לשמש כמושבעת אובייקטיבית, בהתחשב בדעות שכבר גיבשה על מאסק, ענתה האישה: "הרבה אנשים הם לא בהכרח אנשים חביבים… לפעמים אני לא אוהבת את בעלי".

בסיום יום המשפט הראשון אמר השופט צ'ן למושבעים הפוטנציאליים כי המשפט צפוי להימשך כשלושה שבועות.

האם השופט צ'ן כבר נגד מאסק?

כבר גיבש דעה על מאסק? שופט בית המשפט המחוזי הפדרלי הבכיר, אדוארד צ'ן.

כבר גיבש דעה על מאסק? שופט בית המשפט המחוזי הפדרלי הבכיר, אדוארד צ'ן. צילום: ויקימדיה

באופן עקרוני, מאסק וטסלה מתחילים את משפטם בעמדה נחותה יחסית, שכן השופט האחראי על התיק ראה כבר בשנה שעברה הוכחות לכך שהציוץ המדובר, ואחרים שפרסם המנכ"ל המפורסם של החברה מאוחר יותר, היו "שקריים ומטעים". השופט צ'ן הוציא אז פסק דין מקדמי לטובת בעלי המניות, וקבע כי הצהרתו של מאסק על המימון שקרית ונאמרה תוך התייחסות פזיזה לאמת.

לכך מתווספת קביעתה של ה-SEC שמאסק אשם בניסיון הונאה – האשמה שבגינה הוא שילם לה קנס כבד, כאמור. "המציאות והאמת היא שמאסק אפילו לא דן, שלא לומר אישר, את תנאי המפתח של ההסכם עם מקור מימון פוטנציאלי כלשהו", נכתב אז במסמכי ה-SEC.

"התובעים טוענים שהציוצים האלה היו שקריים והשפיעו באופן מלאכותי על המחיר של טסלה ומניות אחרות", סיכם השופט צ'ן את הדיון לבחירת המושבעים, באופן שלא נשמע מעודד במיוחד עבור הנתבעים.

ביום ו' האחרון גם סירב צ'אן לבקשת מאסק העביר את התיק לטקסס, המדינה הדרומית שבה הוא מתגורר מאז שהעביר את מטה טסלה אליה מקליפורניה. עורכי דינו עתרו וביקשו לשנות את מיקום המשפט וציינו כי כי קיומו בקליפורניה לא יאפשר משפט הוגן, משום ששם רכש מאסק את טוויטר בסוף אוקטובר, כמו גם ספג ביקורת רבה על החלטותיו בנוגע לרשת החברתית המצייצת שבבעלותו כיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים