מהפך: מיקרוסופט עקפה את אפל והפכה לחברה השווה בעולם

המהפך הגיע אחרי שמניית ענקית התוכנה זינקה ביום ה' ב-2% והעמידה את הערכות השוק של שווי מיקרוסופט על 2.903 טריליון דולר במקביל, שווי השוק של אפל ירד ל-2.871 טריליון, לאחר שמניותה נפלו ב-0.9%

הפכה לשווה יותר מאפל. מיקרוסופט.

דרמה בתחום הטכנולוגי העולמי: בסוף השבוע האחרון (ו') הדיחה מיקרוסופט רשמית את יריבתה אפל ממעמדה כחברה היקרה ביותר בעולם.

המהפך הגיע אחרי שמניית ענקית התוכנה זינקה ביום ה' ב-2%, והעמידה את הערכות השוק של שווי מיקרוסופט על 2.903 טריליון דולר. במקביל, שווי השוק של אפל ירד ל-2.871 טריליון, לאחר שמניותה נפלו ב-0.9%. המצב החדש הוא למעשה הפעם הראשונה מאז 2021 ששווי יצרנית ה-iPhone ירד מתחת לזה של מיקרוסופט, אשר צלחה את ציון הדרך המשמעותי בתקופה שבה תחומי עיסוקה והכנסותיה חווים שינויים רבים.

ההיסטוריה ושיאי ההון שנשברו בחמש השנים האחרונות

אפל ומיקרוסופט הן חברות ותיקות שהיריבות ביניהן היא עובדה קיימת כבר מאז שנות ה-80, כשאפל, שהוקמה על ידי סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, האשימה את יצרנית מערכת ההפעלה חלונות של ביל גייטס בגניבת ה"מראה והתחושה" של תוכנת המחשב שהפעילה את מחשבי המקינטוש של אפל. בתחילת שנות ה-90 אפל הפסידה בתביעת זכויות יוצרים מתוקשרת שהגישה בדיוק בעניין זה, ובכך למעשה פינתה את הדרך למתחרה שלה לשלוט בשוק המחשבים האישיים במשך עשרות שנים. אבל עם זאת אפל, נזכיר, כיכבה בראש צמרת החברות השוות ביותר לאורך זמן רב מאוד, עם הדחות קצרות טווח שחוותה בין השאר מחברת הנפט הערבית ארמקו הסעודית, ואף ממיקרוסופט עצמה. עם זאת במרבית הזמן בשנים האחרונות הייתה אפל מי שהחזיקה בתואר 'החברה היקרה בתבל'.

הענקית מקופרטינו הפכה באוגוסט 2018 לחברה הראשונה בארה"ב שהייתה מוערכת בשווי שחצה את רף טריליון הדולר. באוגוסט 2020 היא כבר פרצה את רף 2 טריליון הדולר, ועשתה זאת שוב בינואר 2022, עת הגיעה לשווי שוק מדהים של 3 טריליון דולר, שיא שהצליחה לשוב עליו גם עם פתיחת 2023. עם זאת, חששות אחרונים סביב היקיפי הביקוש למכשיריה, לצד שיבושים חוזרים ונשנים בשרשרת האספקה הפריעו לה לאחוז בתואר, ולמעשה סללו את הדרך להישג ההיסטורי החדש של מיקרוסופט.

הפכה לשותפה מלאה של OpenAI. מיקרוסופט.

הפכה לשותפה מלאה של OpenAI. מיקרוסופט. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

אז מה הקפיץ את מיקרוסופט לפסגה?

מלבד הכשלים שהפריעו לאפל להמשיך ולמשול, היו מספר גורמים מרכזיים, כך נראה, שתרמו להצלחתה הנוכחית של הענקית מרדמונד. ראשית ובולטת מכל היא החלטתה לשים את יהבה על תחום הבינה המלאכותית בגלגולה הנוכחי והמשבש. מיקרוסופט יזמה והשקיעה הון בשווי מוערך של 13 מיליארד דולר בבניית שותפות עומק משמעותית במיוחד עם OpenAI – החברה שפיתחה את הצ'טבוט החכם ChatGPT ושניצבת מאחורי כלים מבוססי דגמי שפה גדולים מתקדמים אחרים.

החלטה זו מיקמה את מיקרוסופט בחזית ה-Generative AI – כשתחום מתפתח במהירות זה טומן בחובו פוטנציאל עצום לחולל מהפכה בתעשיות מגזרות שונות ומגוונות, מבריאות וכלה בשירות לקוחות ובשיווק. מיקרוסופט, שמנכ"לה סאטיה נדאלה כבר התייצב על הבמה אחת עם מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, באירוע ההשקה האחרון של חברת ה-GenAI, נראתה כמוכנה לנצל את האפשרויות העצומות של התחום הדומיננטי. למעשה היא השיקה כבר שלל מוצרים שלה המגובים ביכולות מודל GPT של שותפתה, ביניהן למשל מנוע החיפוש שלה בינג, משודרג בבינה מלאכותית, או כלי ה-Copilot המתקדם שכולל למעשה שילוב עוצמתי של מספר כלי GenAI יחדיו.

הרכישה שלה ב-69 מיליארד דולר שינתה את נוף הגיימינג. אקטיוויז'ן בליזארד. מיקרוסופט.

הרכישה שלה ב-69 מיליארד דולר שינתה את נוף הגיימינג. אקטיוויז'ן בליזארד. מיקרוסופט. צילום: ShutterStock

אבל זה לא הכל. נראה שלמיקרוסופט יש והיו באחרונה שאיפות גדולות להפוך גם למעצמת משחקים שתנסה גם להשתלט על גזרת הגיימינג. הרכישה האחרונה של חברת אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) – מפתחת שכותריה מככבים בתחום המשחקים – בסכום עתק של 69 מיליארד דולר, נחשבת מהלך נועז מטעם מיקרוסופט, שמתכננת להישען על רכישה אסטרטגית זו כדי להרחיב משמעותית את פורטפוליו המשחקים שלה, בתוך שהיא מקבלת דרך המיזוג גישה לזכיונות למשחקים מגה-פופולריים כמו Call of Duty ו-Warcraft, המעניקה לה יתרון משמעותי בשוק זה.

בנוסף, מיקרוסופט כמובן מבססת את מעמדה גם בגזרת הענן. Microsoft Azure, פלטפורמת מחשוב הענן של החברה, ממשיכה לחוות צמיחה חזקה, ומאתגרת בהתמדה את הדומיננטיות של שירותי האינטרנט של מתחרות אחרות במגזר, ביניהן AWS, גוגל ואורקל. ניכר כי ההסתמכות ההולכת וגוברת על שירותי ענן בתעשיות מגוונות משמשת גם היא רוח גבית שמגדילה את סיכוייה של מיקרוסופט לשמר הצלחה לטווח ארוך גם בחזית זו.

אנליסטים מייחסים את היתרון הנוכחי של מיקרוסופט לפורטפוליו המגוון שלה, לשותפויות האסטרטגיות שרקמה בחכמה וכן לרכישות ולהשקעות הנועזות שהיא מבצעת.

אך ברור לכל שאין לזלזל ב-אפל, אשר נותרה עדיין בעלת כוח אדיר, ושבהחלט מסוגלת לכבוש שוב את פסגת החברות השוות ביותר. אך לפי הערכות, ההסתמכות של אפל על מכירות חומרה ועל הדומיננטיות של ה-iPhone שלה, הופכת אותה לרגישה יותר לתנודות השוק. כל זאת בזמן שההתמקדות של מיקרוסופט בשירותי הענן, בבינה המלאכותית היוצרת ובתחום הגיימינג מספקת לה, כך מסתמן, יותר כוח לנווט שינויים בתעשייה בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים