סופסוף זה קרה: מיקרוסופט רכשה את אקטיוויז'ן ב-69 מיליארד ד'

אחרי קשיים, העסקה - הגדולה בהיסטוריה של שוק משחקי הווידיאו - אושרה בבריטניה בסוף השבוע לאחר שמיקרוסופט העניקה זיכיון למכור את זכויות המשחקים בענן של הנרכשת ל-יוביסופט

הרכישה שלה ב-69 מיליארד דולר שינתה את נוף הגיימינג. אקטיוויז'ן בליזארד. מיקרוסופט.

מיקרוסופט הודיעה בסוף השבוע (ו') כי השלימה סופסוף את רכישתה של ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) בסכום העתק – 69 מיליארד דולר. העסקה, שהוכרזה לראשונה בינואר 2022, היא הגדולה ביותר בהיסטוריה של שוק משחקי הווידיאו.

הרכישה מעניקה למיקרוסופט בעלות על כמה מזיכיונות משחקי הווידיאו הגדולים בעולם, בכללם Call of Duty, Overwatch, Warcraft, Diablo, StarCraft וקנדי קראש. מיקרוסופט בישרה שגם לאחר שהתמזגה עם אקטיוויז'ן, היא תמשיך לשחרר משחקים של המפתחת בכל פלטפורמות הגיימינג, כולל פלייסטיישן ונינטנדו, ולא רק בקונסולת Xbox שלה.

כללה זכיינות על כותרים לוהטים. עסקת אקטיוויז'ן-מיקרוסופט. אילוסטרציה.

תבוטל או תצא לפועל בסופו של יום? עסקת אקטיוויז'ן-מיקרוסופט. אילוסטרציה. צילום: מיקרוסופט

הקשיים הרבים שחיבלו במימוש העסקה בדרך

רכישת ענקית הגיימינג על ידי מיקרוסופט נתקלה במספר קשיים רגולטוריים. באפריל 2023, רשות התחרות והשווקים של בריטניה, ה-CMA, חסמה את הרכישה, תוך ציון חששות מפגיעה בתחרות סביב תחום משחקי הענן.

מיקרוסופט ערערה על החלטת ה-CMA, וביולי השנה פסק בית המשפט לערעורים של אנגליה בווילס לטובתה. לאחר מכן פתחה ה-CMA בחקירה חדשה על הרכישה, רק כעת היא אישרה את העסקה, תחת מספר תנאים. אחד התנאים היה שמיקרוסופט חייבת למכור את זכויות המשחקים בענן של הנרכשת לחברה אחרת, ומיקרוסופט הסכימה למכור את הזכויות הללו ליוביסופט (Ubisoft).

מימוש העסקה כעת הגיע גם אחרי אינספור קשיים רגולטוריים ברחבי העולם. עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן נחקרה במהלך החודשים שחלפו בארצות הברית ובאיחוד האירופי. במרץ האחרון תבעה נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, ממיקרוסופט לחסום את הרכישה. ביולי ערערה החברה על דרישה זו תחת הטיעון שהיא עשתה הכל כדי להבטיח שוק תחרותי והוגן ולאפשר שהכותרים המצליחים של הנרכשת יעמדו לרשות הגיימרים בכל הקונסולות הפעילות כיום למשך עד עשור. תיק זה עדיין מתנהל אך כאמור – העסקה כבר הושלמה.

ביוני השנה אישרה גם הנציבות האירופית את הרכישה.

מה שאפשר את הפגת החששות של שומרי הסף של השווקים וההגבלים העסקיים אירע רק באוגוסט האחרון, יותר משנה וחצי אחרי שענקית התוכנה האמריקנית הודיעה על העסקה המתרקמת. מיקרוסופט ויוביסופט – חברה צרפתית לפיתוח והפצה של משחקי מחשב ומשחקי וידיאו, שהיא מפיצת משחקי המחשב השלישית בגודלה באירופה והרביעית בגודלה בארצות הברית – בישרו כאמור באוגוסט על כינון עסקת זכיינות ביניהן, שתעניק ליוביסופט זכויות הזרמת ענן תמידיות ל-Call of Duty ולכל שאר משחקי אקטיטוויז'ן בליזארד הנוכחיים, ולאלו שישוחררו במהלך 15 השנים הבאות. המהלך המסוים היווה את דרכה של מיקרוסופט להשקיט את החששות הרגולטוריים. על ידי הענקת זכויות הזרמת ענן למשחקי הנרכשת ל-יוביסופט מיקרוסופט הבטיחה שמשחקים פופולריים יישארו זמינים במספר פלטפורמות לטובת הגיימרים ברחבי העולם.

מיקרוסופט עדיין לא הודיעה אילו כותרי אקטיוויז'ן בדיוק היא תוסיף ל-Xbox Game Pass. עם זאת, החברה בהחלט הבהירה כי היא מתכננת להביא "זכיונות לכותרי אקטיוויז'ן ו-קינג (King) האהובים ל-Game Pass ולפלטפורמות אחרות".

מה יהיו השפעות הרכישה?

הרכישה נתפשת כהצלחה גדולה עבור מיקרוסופט, שכן היא עתידה להעניק לחברה דחיפה משמעותית בשוק המשחקים. כידוע, מיקרוסופט היא כבר שחקנית מרכזית בשוק הקונסולות, עם ה-Xbox, ורכישת אקטיוויז'ן צפויה לספק לה נוכחות חזקה גם בשוק המשחקים לניידים ולמחשבים.

בנוסף, הרכישה מתקבלת גם כסימן ועדות לשאיפותיה של מיקרוסופט במטאברס – אותו יקום דיגיטלי שאמור לשגשג בקרוב ולהציע למשתמשים חיים של ממש בקהילה וירטואלית, ושבהם משולבים כמובן שלל משחקים. החברה אמרה שהיא מתכננת להשתמש בזכיונות של אקטיוויז'ן כדי ליצור "חוויות מטאברסיות" חדשות בעתיד לבוא.

לעסקה העצומה שעשתה מיקרוסופט עשויה, כאמור, להיות השפעה משמעותית על תעשיית הגיימינג בכללותה.

לפי ההערכות, העסקה תוביל ככל הנראה לאינטגרציה רבה יותר בין המשחקים של הנרכשת לאקוסיסטם של מיקרוסופט. כך למשל, ייתכן שנראה את Call of Duty משוחרר ב-Xbox Game Pass או שמשחקי אקטיוויז'ן ישולבו בשירות המשחקים בענן של מיקרוסופט, Azure.

מאידך, יש מי שמשמעים חששות שלרכישת אקטיוויז'ן בידי מיקרוסופט יהיו גם השפעות לא טובות. אחד החששות הוא שהעסקה עלולה להוביל לכך שמיקרוסופט תהפוך למונופול בשוק המשחקים. מצב כזה עלול לתת לענקית מרדמונד כוח רב מדי בתעשיית הגיימינג ולהוביל להאמרת המחירים בה.

חשש נוסף שמבטאים גיימרים רבים הוא שהעסקה עלולה להוביל לירידה באיכות המשחקים שמפתחת הנרכשת. למיקרוסופט יש היסטוריה של רכישה, ולאחר מכן ניהול שגוי של אולפני משחקים. לדוגמה, מיקרוסופט רכשה את Rare ב-2002, והאולפן לא הוציא להיט גדול אחד מאז. כמה גיימרים מודאגים שמיקרוסופט עלולה לקלקל גם את ההצלחה של אקטיוויז'ן בהמשך הדרך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים