מאסק, סב"פ וקניה ווסט – כל המבוכות של השנה החולפת

ההסתבכות של סם בנקמן פריד, הציוץ האנטישמי של אילון מאסק וביקורו בארץ, ההתנצלות של קניה ווסט בפני "הקהילה היהודית", שכנראה נכתבה על ידי צ'טבוט, ועוד... - סקירת האירועים המעניינים באמת של 2023

אופס...

שנת 2023 הסתיימה לה אמש (א', או בעצם בין א' ל-ב'), וזה הזמן לבחון את מיטב האירועים המביכים, המשעשעים והמפדחים שהיו בשנה החולפת במרחב האינטרנטי והקיברנטי.

הכוורת

בחודש נובמבר הודיע ה-FBI בגאווה כי השבית את פעילות כנופיית הכופרות Hive (כוורת). הייתה זו תוצאה של מאמץ בינלאומי מוצלח, שיתוף פעולה של 13 רשויות אכיפה מארצות הברית, גרמניה, הולנד, בריטניה, היורופול ועוד.

Hive קיימת מאז 2021 ומוצעת כ-"כופרה כשירות", RaaS (ר"ת Ransomware as a Service). הכופרה תקפה יותר מ-1,500 חברות במעל 80 מדינות והסבה נזק כספי משוער בסך של 107 מיליון דולר. גופי האכיפה חדרו לתשתית הכופרה באמצע 2022, ואפשר לומר שהפאדיחה הייתה שהם הופתעו לגלות שהשרתים שמארחים את ה-RaaS הספציפית ממוקמים בקליפורניה.

החקירה נמשכה ומחלקת המדינה האמריקנית הוסיפה פרס של 10 מיליון דולר עבור מידע המקשר בין הכופרה לכל ממשלה זרה. זהות חברי הכנופייה נותרה לא ברורה – יש המעריכים שהיא רוסית, ולכל הפחות חבריה דוברים שפה זו. עם חשיפת החקירה עלה שרק 20% מהקורבנות דיווחו שהותקפו. בנובמבר, חודש החשיפה, נעצרו באוקראינה מנהיג הקבוצה וחלק מחבריה.

סב"פ

סם בנקמן פריד, שידוע לא פחות בראשי התיבות של שמו – SBF, ובעברית סב"פ – זכה לתואר "נוכל" בערך בוויקיפדיה, ולא בכדי.

בנקמן פריד היה עד לא מזמן מיליארדר. הוא ייסד והיה המנכ"ל של בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים FTX, כמו גם של אלמידה ריסרץ' – חברת מסחר במטבעות קריפטו. FTX חוותה משבר כושר פירעון בסוף 2022, שהוביל לקריסת מטבע הקריפטו שלה, FTT. בנקמן פריד, שכונה "מלך הקריפטו", התפטר מתפקיד מנכ"ל FTX, שהגישה בקשה לפשיטת רגל.

סם בנקמן פריד, מייסד FTX, בצאתו מבית המשפט.

סם בנקמן פריד, מייסד FTX, בצאתו מבית המשפט. צילום: ShutterStock

ב-8 בנובמבר 2022, ברקע משבר הפירעון של FTX, השווי הנקי של המיליארדר לשעבר ירד ב-94% ביום ל-991.5 מיליון דולר – הירידה הגדולה ביותר ביום אחד בתולדות המדד של פורבס. בדצמבר 2022, בנקמן פריד נעצר והוגש נגדו כתב אישום בגין הונאות. בנובמבר 2023 הוא הורשע בכל הסעיפים נגדו. גזר דינו טרם נפסק והוא עלול להישלח לעד 115 שנים בכלא.

בנקמן פריד הוא גם תורם של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. לפני ימים אחדים החליט משרד המשפטים האמריקני שלא להגיש נגדו כתב אישום בגין תרומה של 5.2 מיליון דולר שהעביר לקמפיין של ג'ו ביידן לנשיאות ב-2020 – לכאורה מכספים שהוא השיג שלא כחוק. הרפובליקנים זעמו על ההחלטה, אבל לא נראה שזה יעזור להם.

קריפטו 2

בחודש נובמבר ניחתה עוד מכה משמעותית על תעשיית הקריפטו העולמית: בינאנס, בורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם, והמנכ"ל שלה, צ'אנגפנג ז'או (המכונה CZ), הודו בהאשמות נגדם על הלבנת הון. משרד המשפטים בארצות הברית טען שבינאנס הקלה על העברת מיליארדי דולרים בכספים בלתי חוקיים, כולל כספי מסחר בסמים ומימון טרור. עם הפרסום שאלנו: "האם ז'או וסב"פ יקריסו את תעשיית הקריפטו כולה?". השאלה הזאת עודנה מצויה בחלל האוויר.

X על הציוץ

אי אפשר לפרסם רשימה כמו זאת בלי לכתוב על אילון מאסק ומעלליו. זה נכון לכל השנים האחרונות, ובמיוחד לשנה החולפת – בטח כשמדובר ברשימה שמתפרסמת באמצעי תקשורת ישראלי.

במוקד הזעם נגד מאסק ו-X (לשעבר טוויטר) שלו עמדו ב-2023 שני אירועים: פרסום ציוצים עם ניחוח אנטישמי על ידו, ובכלל אנטישמיות רבה ב-X, ובעקבות כך, חרם מפרסמים על הפלטפורמה.

הכול התחיל בציוץ אנטישמי, שאין מקום לחזור עליו, שמאסק פרסם לו תגובה אוהדת, שאין מקום לחזור עליה. בעקבות הציוץ והסערה שהתחוללה בעקבותיו, חברות ענק החליטו להפסיק לפרסם ב-X. על פי הערכות שפורסמו בנובמבר, החרם עתיד להניב לחברה הפסד של 75 מיליון דולר בסיכום 2023. זה אמנם לא סכום גדול עבור מיליארדר כמו מאסק, אבל זה סכום משמעותי לכל הדעות. לא ברור האם בעקבות החרם או לא, מאסק ערך ביקור בישראל, שבו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל הראו לו את הזוועות שביצעו מחבלי החמאס בטבח ה-7 באוקטובר בכפר עזה. בהמשך הוא אף התנצל על הפוסט האנטישמי.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מאסק רכש את טוויטר לפני יותר משנה, בסכום עתק של 44 מיליארד דולר, ומאז הרשת איבדה כמחצית מערכה. הוא ערך בחברה שינויים רבים, כולל המיתוג החדש כ-X, אבל זה לא עזר לו. בתקופתו הוסרו חלק ניכר מהמגבלות על פרסום פוסטים ברשת החברתית, מה שהביא להפצה רבה יותר של פייק ניוז ומיסאינפורמציה. מאסק כיסה את ההחלטה באצטלה של קידום חופש הביטוי. בנוסף, הוא פיטר אלפים מעובדי החברה המקוריים, ספג ריקושטים שונים על התנהגותו המטרילה והמוזרה, ויצר חששות מהפיכת השירות לימני יותר באופיו.

אין תבונה בבינה

בחודש פברואר, ביום אחד בלבד, גוגל איבדה כ-100 מיליארד דולר משוויה, או 9% ממחיר המניה שלה. זאת, לאחר שהצ'טבוט החדש שלה שיתף מידע לא מדויק בסרטון תדמית שבו היא הציגה לציבור בפעם הראשונה את Bard, כלי בינה מלאכותית שיחתית (Conversational AI) והמתחרה הגדול של ChatGPT. הכלי היה אמור לשדרג את ביצועי מנוע החיפוש המצליח שלה. החברה ציינה כי הוא יכול לספק "הסבר על תגליות חדשות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST) של נאס"א לילד בן 9". אלא שהטלסקופ המדובר, בשונה מטענת גוגל, לא צילם את "התמונה הראשונה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שלנו". הצילום הזה נעשה בכלל ב-2004.

אין תבונה בבינה 2

ואם ב-ChatGPT עסקינן – הכלי, שהושק בנובמבר 2022, עורר מאז שיצא, וביתר שאת ב-2023, תשומת לב רבה – לחיוב, אך גם בגלל לא מעט שגיאות ורמות דיוק משתנות שהוא מנפק. OpenAI, החברה שעומדת מאחורי ChatGPT, הודתה בכך: "ChatGPT לפעמים כותב תשובות שנשמעות סבירות, אך הן שגויות או שטותיות", היא ציינה בהודעתה.

ChatGPT ו-Bard - ראש בראש.

ChatGPT ו-Bard – ראש בראש. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

החברה הייתה עדינה עם הכלי שלה: באחד המקרים, ChatGPT יצר קטע ראפ שטוען שמדעניות נשים ומדענים שאינם לבנים היו נחותים ממדענים לבנים וגברים. במקרה אחר, מביך למדי, מייק פרל מאתר Mashable שאל את ChatGPT "מהי המדינה הגדולה ביותר במרכז אמריקה שאינה מקסיקו?", והכלי השיב גואטמלה, בעוד שהתשובה הנכונה היא ניקרגואה. בכתבה ב-CNBC התבקש הכלי להציג את מילות השיר The Ballad of Dwight Fry של אליס קופר. במקום זאת, הוא סיפק מילים מומצאות לחלוטין.

אין תבונה בבינה 3

בדצמבר, ממש לפני כמה ימים, הניו יורק טיימס הגיש תביעה נגד OpenAI ומיקרוסופט, בגין שימוש בטקסטים שלו והפרת זכויות יוצרים. לפי העיתון המוביל, החברות שמאחורי כלי ה-GenAI המוביל הפרו את זכויות היוצרים שלו כשאימנו את ChatGPT על דאטה שמקורו בתכני הטיימס. העיתון תבע "מיליארדי דולרים" כפיצויים. יוצרי תוכן בולטים רבים, כולל הסופר ג'ון גרישם והקומיקאית שרה סילברמן, כבר הגישו תביעות דומות נגד OpenAI.

קניה ווסט

עוד אחד שאי אפשר לפרסם סקירה כזאת בלעדיו הוא קניה ווסט – גם בגלל האמירות האנטישמיות שלו וגם מאחר שפוסט ההתנצלות התמוה שפרסם על אמירותיו אלה נכתב, ככל הנראה, על ידי AI.

קניה ווסט.

קניה ווסט. צילום: ShutterStock

בשבוע שעבר פרסם הראפר האמריקני הודעה בעברית, שפנתה "לקהילה היהודית" ונפתחה במילים: "אני מתנצל בכנות על כל התפרצות לא מתוכנת (הטעות והעילגות במקור – י"ה) שנגרמה על ידי מילותיי או פעולותיי. זה לא היה כוונתי לפגוע או להוריד מכבוד, ואני מתחרט מאוד על כל כאב שאולי גרמתי". הפוסט קיבל יותר ממיליון וחצי לייקים, אבל גם צבר קיתונות של בוז ולעג. ברשת פורסמו דיווחים שהוא נכתב על ידי צ'טבוט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים