משרד האוצר החל לבדוק תלונות של ספקים על חריגות במכרז בתי התוכנה הממשלתי

ספקים שבדקו את פרוטוקולי ועדת המכרזים טוענים, כי גילו חריגות בהחלטות של ועדות המכרזים לגבי ממוצעי הנחות ואישורי ערבויות שהוגשו על ידי הזוכים ● כחודש לאחר פרסום תוצאות המכרז, צורפה השבוע טלדור במפתיע לזוכים באשכול ה-ERP ● במקביל: מלם-תים מנהלת מו"מ עם חברות שזכו במכרז, על מנת להיכלל בו ● האוצר: ועדת המכרזים בוחנת כל פנייה לגופה ותשיב עניינית

משרד האוצר החל בבדיקת שורה של תלונות מצד ספקי IT גדולים בענף, המערערים על חלק מהחלטות ועדת המכרזים, בנוגע למכרז בתי התוכנה הממשלתי של החשב הכללי. התלונות נוגעות לגובה ההנחות שהוגשו על ידי החברות שזכו במכרז ואושרו על ידי הוועדה. כמו כן, נבדקים ערעורים של ספקים, לגבי תקפות הערבויות שהוגשו על ידי חלק מהזוכים, שלדעת המערערים, אינן עומדות בתנאי המכרז.

במפגש של מנמ"רים ממשרדי הממשלה שנערך בשבוע שעבר בירושלים, קבלו חלק גדול מהמשתתפים על כך שהממשלה אינה מוציאה הוראות שעה, לפיהן ניתן להתחיל לעבוד על פי כללי המכרז החדש. הם אמרו, כי העיכוב גורם להקפאה של פרויקטים, ומסב נזק לתוכניות העבודה של הממשלה.

את הוראת השעה אמור לספק ליאור אגאי – מנהל מינהל הרכש במשרד האוצר, והיא תופנה לחשבים במשרדי הממשלה. משמעותה היא הרשאת התחייבות ליצור קשר עם הספקים במכרז. עם זאת, אגאי מעכב את הוצאת הוראת השעה האמורה, בשל הנחת העבודה באוצר, לפיה חלק מהספקים יערערו על תוצאות המכרז, ואף יפנו לערכאות משפטיות. בשיחות סגורות צוטט אגאי כמי שמעריך שהמכרז לא ייצא לפועל כפי שהוא פורסם, בגלל ריבוי התלונות והתביעות המשפטיות שתגענה. טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אמר לפורום המנמ"רים הממשלתי, כי הממשלה מבקשת למצות את 45 הימים שבהם ספקים יכולים לערער.

על פי הערכות בשוק, שלוש החברות הגדולות – מטריקס, טלדור ומלם-תים, מצויות בעיצומן של בדיקות משפטיות בדבר כשרות ההחלטות שהתקבלו במכרז. חלקן כבר הגישו ערעורים על גובה ההנחות שאושרו לחברות אחרות – מתחרותיהן שזכו.

טלדור צורפה לאשכול ה-ERP

ביום ג' השבוע התקבל במפתיע מכתב ממשרד האוצר במשרדי טלדור, בו התבשרה החברה, כי ועדת המכרזים החליטה לצרף אותה לזוכים באשכול ה-ERP שבמכרז. זאת, למרות שבסבב הראשון, לאחר שפורסמו שמות הזוכים, טלדור לא נכללה באשכול זה. במכתב נדרשת טלדור להגיש הצעה שכוללת הנחה של עד 25.7%. בטלדור בודקים את ההצעה ומתכוונים להשיב עליה בימים הקרובים. כזכור, בהודעה של ועדת המכרזים שפורסמה לפני כחודש, נכללו באשכול זה החברות מטריקס, אלעד מערכות, eWave, קבוצת אמן, טסקום, בזק בינלאומי, One1, גלאסהאוס (Glasshouse) ואורי תוכנה.

הזכייה המאוחרת של טלדור עוררה תמיהה בקרב גורמים שונים בענף. אחדים הגיבו שלא לייחוס, כי "זו עוד סיבה לבדוק היטב את החלטות ועדות המכרזים ולהגיש ערעורים".

מלם-תים במו"מ לרכישת אחת הזוכות

בתוך כך, נודע, כי קבוצת מלם-תים מנהלת בימים אלה מגעים אינטנסיביים לרכישת אחת מהחברות שזכו בחלק גדול מהאשכולות במכרז. זאת, לאחר שמלם-תים לא זכתה באשכול כלשהו במכרז.

על פי תנאי המכרז, חברה שזכתה ולו באשכול אחד, רשאית להיכנס למכרז, ונראה כי זו הסיבה לכך ששלמה איזנברג – מנהל העסקים הראשי של מלם-תים, החליט לפעול בנושא. זאת, בניגוד להערכות סותרות, לפיהן הקבוצה מכינה תביעת ענק נגד הממשלה. גורם בכיר במלם-תים אמר, כי "אנו לא תובעים את הממשלה. היא לקוח חשוב וגדול שלנו, ואנו פועלים בדרכים אחרות".

אחת החברות ששמה הוזכר כמועמדת לרכישה על ידי מלם-תים היא אלעד מערכות, אשר זכתה במספר הרב ביותר של האשכולות. אולם, הבכיר במלם-תים הכחיש, כי המדובר ברכישת אלעד. הוא אישר לאנשים ומחשבים שאכן החברה מצויה במו"מ לרכישת אחת החברות שזכו. מאלעד מערכות לא נמסרה תגובה. חברה נוספת ששמה עלה כמועמדת לרכישה היא מרטנס הופמן שירותי מיחשוב, שזכתה בשלושה אשכולות במכרז. מלם-תים ומרטנס הופמן סירבו להתייחס לנושא.

תגובת משרד האוצר

ממשרד האוצר נמסרה התגובה הבאה: "ועדת המכרזים בחרה את שמות הזוכים במכרז ולאחריה ניתנה זכות עיון בפרוטוקולים ובהצעות הזוכות לחברות שלא זכו במכרז, כפי שהחוק מחייב. בעקבות זאת, פנו חלק מהחברות לוועדת המכרזים בטענות שונות, הן לגבי חלק מההצעות שזכו והן לגבי ממוצעי ההנחות שנתקבלו. ועדת המכרזים בוחנת כל פניה לגופה, וכל פניה תקבל מענה הולם ומקיף".

עוד נמסר מהאוצר, כי "כל מי שמעיין בעבודת ועדת המכרזים, רואה כי הוועדה השקיעה מאמצים אדירים בפרויקט זה. טענות על פגמים שנפלו בעבודת הוועדה או החלטותיה, נבחנו בקפידה ונמצאו כלא מוצדקות. הממשלה מחויבת להליך מכרזי שוויוני ושקוף. יש לזכור כי המדובר במכרז בהיקף מאוד גדול, שישפיע על פני שוק המיחשוב בעתיד. זהו שוק מאוד תחרותי ומטבע הדברים שבכל הליך מכרזי יהיו מציעים שיפסידו. זכותם של אלה לפנות ולבקש הבהרות, או לבקש לעיין במסמכי המכרז, לרבות בהצעות הזוכות – כדי לכלכל את צעדיהן".

IDC ישראל: "אין בשורה דרמטית במכרז"

בהתייחס למכרז בתי התוכנה הממשלתיים, אמרה חני שטרן, מנהלת מחקר ב-IDC ישראל, כי נכון לסוף 2009, קרוב ל-19 אלף עובדים מועסקים בשוק שירותי ה-IT הישראלי, נתון המשקף ירידה של קרוב ל-6% מ- 2008. אבל, ציינה שטרן, "ההכנסות לעובד דווקא עלו ב 6.5% ב-2009 בשוק שירותי ה-IT, דבר המשקף תהליכי התייעלות בחברות, צמצום בהוצאות וגידול ברווחים".

לדברי שטרן, "השנה כבר ראינו עלייה בביקושים לעובדים ועלייה בשכר, אשר צפויה להגדיל את הוצאות החברות ולהגביר את הלחץ על מדדי הרווחיות". היא אמרה, כי מכרז החשכ"ל לעובדי מחשוב במשרדי הממשלה היה נושא לדיון וויכוח במהלך 2009 ותחילת 2010 עד לסגירתו.

שטרן טוענת, "כי אין בשורה מהפכנית במכרז וקיימים מספיק מנגנונים שיאפשרו לחברות להרוויח מחד ולאייש משרות בשירות הממשלתי בכוח אדם איכותי מספיק". היא הוסיפה כי "תסריטים אפוקליפטיים שהוזכרו לגבי פרישה המונית של אנשי מיחשוב, קריסת ספקיות שירות, או הורדה דרמטית באיכות כוח האדם – לא יתממשו".

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי הטוני

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים