גנץ מגבה את NSO: "ישראל מתירה יצוא סייבר רק למטרות לגיטימיות"

שר הביטחון ציין, בעקבות התחקיר נגד NSO, ש-"המדינה מתירה יצוא של מוצרי סייבר אך ורק למניעה וחקירה של פשעים וטרור" - והרי כל עסקה של חברות כמותה בחו"ל מפוקחת על ידי המשרד ● גנץ הבטיח שישראל תישאר המדינה החזקה באזור גם בתחום הסייבר

שר הביטחון, בני גנץ.

חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO סופגת בימים האחרונים ביקורות חריפות מרחבי העולם, בעקבות תחקיר עיתונאי רחב היקף שלפיו התוכנה שלה, פגסוס, משמשת למעקב אחרי פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופוליטיקאים. בתקשורת העולמית מפרסמים שלל כותרות שליליות על החברה, האיחוד האירופי מגנה את מעשיה הנטענים – ולעומת זאת שר הביטחון, בני גנץ, מגבה אותה.

כחברה שמייצרת פתרונות סייבר, העסקאות של NSO בחו"ל מחויבות להיות מאושרות על ידי אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון. אלא שעל פי הממצאים החדשים, נראה שלמרות זאת, פגסוס הגיעה לידיים שכדאי שלא הייתה מגיעה אליהן.

לפי התחקיר נגד NSO, שמשותף ל-17 ארגוני חדשות מכובדים בעולם, פגסוס שימשה לפריצה לעשרות טלפונים חכמים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים ואנשי עסקים, ואף הייתה מעורבת בחיסולו של העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חשוקג'י. אתמול (ג') פורסם כי בין המדינאים שנכללים ברשימה זו נמצאים נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מלך מרוקו, מוחמד השישי, וראש הממשלה לשעבר של לבנון, סעד אל חרירי. את התחקיר הבינלאומי הוביל אמנסטי אינטרנשיונל, בשיתוף ארגון פורבידן סטוריז, והיו שותפים לו יותר מ-80 עיתונאים מ-10 מדינות.

יש לציין ש-NSO הכחישה את ממצאי התחקיר וטענה שהוא מלא בעובדות לא נכונות. בין היתר, היא טענה שלא מדובר ב-50 אלף מכשירי סמארטפון וכי המאגר שממנו נשאבו הנתונים שמצוינים בתחקיר הוא מאגר חופשי ופתוח באינטרנט. בנוסף, החברה חזרה על טענתה שתוכנת פגסוס מסייעת במלחמה בטרור ובמניעתו – ובכך מצילה חיים.

בדברים שנשא אתמול במסגרת שבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב אמר גנץ כי "אנחנו מודעים לפרסומים האחרונים בנושא השימוש במערכות שפותחו על ידי חברות סייבר ישראליות מסוימות. ישראל, כדמוקרטיה מערבית ליברלית, עורכת בקרה על יצוא של מוצרי סייבר בהתאם לחוק הפיקוח על היצוא הביטחוני שלה, ועומדת בתקנות בקרת היצוא הבינלאומיות. כמדיניות, מדינת ישראל מתירה יצוא של מוצרי סייבר אך ורק לממשלות, אך ורק לשימוש חוקי ובלעדי – למטרות מניעה וחקירה של פשעים וטרור. על המדינות הרוכשות מערכות אלה לעמוד בהתחייבויותיהן לדרישות (הנלוות לרכישה – י"ה) אלה. אנחנו לומדים כעת את המידע המתפרסם בנושא".

"שיתוף הפעולה בסייבר מאפשר להגן על האינטרסים הלאומיים"

גנץ דיבר על מעמדה של ישראל בעולם הסייבר והעלה על נס את שיתופי הפעולה בין גופי הביטחון השונים בתחום. "ישראל היא מעצמת סייבר. בדיוק כמו בתחומים רבים אחרים, השגנו מעמד זה מתוך צורך – והרי הצורך הוא דלק ומניע החדשנות. הפכנו למובילים בתחום בזכות שיתוף הפעולה החריג בין המוסדות הרלוונטיים השונים – צה"ל, המוסד, המועצה לביטחון לאומי, מערך הסייבר הלאומי ומערכת הביטחון", אמר. "שיתוף פעולה זה, לרבות עם גופים ממשלתיים נוספים והמגזר הפרטי, מאפשרים לנו להתמודד עם איומים ולהגן על התשתית והאינטרסים הלאומיים שלנו. כולם מהווים מגן מפני כל מי שמבקש לפגוע בנו בתחום הסייבר".

"הסייבר הוא תחום חדש ומתפתח. זהו מרחב שמתווסף כיום לאלה של הים, האוויר והיבשה. מומחי הסייבר שלנו הופכים להיות בעלי תפקיד מרכזי יותר ויותר בשדה הקרב. הם רואים הכול – ובכל זאת נשארים בלתי נראים", ציין שר הביטחון.

הוא אמר כי "בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המתקפות שביצעו גורמים עוינים, כולל איראן ושלוחותיה, שמבקשים לגשת למערכות התקשוב של התשתית הלאומית של ישראל. לנוכח העלייה הזו – מכמה מתקפות בודדות לעשרות בשנה – ישראל הייתה גמישה והדגימה את התקדמותה הטכנולוגית והאיכותית".

גנץ ציין ש-"ישראל פועלת באופן רציף להגנה מפני מתקפות סייבר" והביא כדוגמה את "ההשבתה הקינטית" הראשונה שביצעה ישראל נגד גורם טרור – לפני כשנתיים. הקורבן היה בניין שאכלס את פיקוד הסייבר של החמאס. "המבצע נערך בעקבות פעילויות שמטרתן למנוע פגיעה בתשתיות הישראליות במרחב הסייבר, כפי שניסו לעשות מחבלי הסייבר של החמאס, בהנחיית איראן", אמר. הוא מנה כמה מהפעילויות שצה"ל ביצע בתחום הסייבר במהלך מבצע שומר החומות: "חיסלנו את ג'מעה טחלה, ראש מערך הסייבר של החמאס, ופגענו בכמה תוקפי סייבר, ציוד ותשתית שקשורים לפיקוד הסייבר של הארגון. המסר שלנו ברור: תהיה זו רקטה או מקלדת – לא נסבול מישהו שמאיים על האומה שלנו".

"העברת התקשוב לנגב – השקעה הכרחית לעתידנו"

"נדרשת עבודה קשה מאוד על מנת לשמור על היתרון שלנו בתחום הסייבר", אמר גנץ. "עבודה זו מתחילה בבית, וכוללת יצירת אקו-סיסטם שלם, מצפון ועד דרום. העברת בסיסי התקשוב והמודיעין של צה"ל לנגב היא חלק מההשקעות ההכרחיות לעתידנו. על מנת לצייד את צה"ל בחיילים המצטיינים בתחום הסייבר, כדי שהם 'ישמרו על גבולותינו המקוונים', עלינו לחבר בין המגזרים הפרטי, הביטחוני והאקדמי. בנוסף, אנחנו עובדים עם בעלי בריתנו בעולם כדי לחלוק מידע ומומחיות ולפתח יכולות חדשות. העבודה שיש לנו עם ארצות הברית ומדינות אחרות מעצימה אותנו. ישראל תמשיך לעבוד עם ארצות הברית ועם מדינות נוספות על מנת להבטיח שהיתרון הצבאי איכותי שלה יישמר גם במרחב הסייבר".

"לפנינו אתגרים רבים", סיכם שר הביטחון. "אני צופה שבשנים הקרובות יהיה צורך להשתמש בכלי סייבר בהיקף נרחב כדי להגן על האינטרסים החיוניים ועל הביטחון הלאומי של ישראל. נמשיך לשתף פעולה עם כל הארגונים הרלוונטיים ולפתח את היכולות שלנו ונחזק את מומחי הסייבר שלנו, עם חינוך והכלים הדרושים להם. בדיוק כפי שישראל ניצחה במלחמות השונות ובמבצעים הצבאיים, היא תצליח להתמודד גם מול איומי הסייבר החדשים. ישראל תישאר המדינה החזקה ביותר באזור – גם בתחום הסייבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים