מי הם הפוליטיקאים והמדינאים שהטלפונים שלהם ברשימה של NSO?

בין השמות ברשימה: עמנואל מקרון, נשיא צרפת, סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר, מוחמד השישי, מלך מרוקו, וכן ראשי הממשלות של מרוקו, פקיסטן, אוגנדה ומצרים ● NSO הכחישה: "הרשימה (שהודלפה) אינה רשימה של יעדי פגסוס"

עוד מעקב אחרי עיתונאי שנקשר בשמה. NSO

בקובץ שהודלף, ובו מספרי טלפון של 50,000 יעדים, לכאורה, של רוגלת פגסוס של NSO – חברת הסייבר ההתקפי הישראלית – נמצאים פרטיהם של פוליטיקאים רבים מהעולם, כך לפי פרסום אמש (ג') של הוושינגטון פוסט בארה"ב והגרדיאן הבריטי. ברשימה נמנים פרטיהם של עשרה ראשי ממשלה, מכהנים ולשעבר, שלושה נשיאים, נשיא לשעבר – ומלך.

בתקשורת ציינו כי לא ניתן להקיש מכך שהשמות והטלפונים שברשימה מעידים שבטלפונים הללו הותקנה הרוגלה, ושהם אכן נפרצו – אלא שהמדינות והממשלות שרכשו את הרוגלה רצו לעקוב אחריהם. הרשימה כוללת פרטי טלפון של יותר מ-600 פקידים בכירים ופוליטיקאים מ-34 מדינות, ביניהן אוגנדה, אזרביג'אן, איחוד האמירויות, איראן, אפגניסטן, ארצות הברית, בהוטן, בחריין, בריטניה, דרום אפריקה, הודו, הונגריה, טוגו, טורקיה, כוויית, מאלי, מצרים, מקסיקו, מרוקו, נפאל, סין, ערב הסעודית, עיראק, פקיסטן, קונגו, קזחסטן, קטאר ורואנדה.

לכאורה – רשימה של יעדי ריגול של ממשלות שהיו לקוחותיה NSO  

פרסום הרשימה, ציינו כלי התקשורת, אינו עדות לכך שמספרי הטלפון הללו נפרצו, אלא שהיא כוללת מספרים, שישנו חשד, כי ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO – ביקשו לעקוב אחריהם.

עמנואל מקרון, נשיא צרפת. צילום: BigStock

עמנואל מקרון, נשיא צרפת. צילום: BigStock צילום: BigStock

בין השמות ברשימה: סיריל רמפוזה, נשיא דרום אפריקה; עמנואל מקרון, נשיא צרפת; תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO); סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר; שארל מישל, ראש ממשלת בלגיה לשעבר וכיום נשיא המועצה האירופית; מוחמד השישי, מלך מרוקו; סעדדין עותמני, ראש ממשלת מרוקו; עימראן ח'אן, ראש ממשלת פקיסטן; פליפה קלדרון, נשיא מקסיקו לשעבר; הדיפלומט רוברט מאלי, שליחו המיוחד של ממשל ביידן לנושאי איראן; רוהאקנה רוגונדה, ראש הממשלה של אוגנדה; מוסטפה מדבולי, ראש ממשלת מצרים; וברהם צאלח, נשיא עיראק.

לפי התחקיר – המשותף ל-17 ארגוני חדשות מכובדים בעולם – פגסוס, הרוגלה של NSO, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, שימשה לפריצה לעשרות טלפונים חכמים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים ואנשי עסקים, ואף הייתה מעורבת בחיסולו של העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י. את התחקיר הבינלאומי הוביל ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, בשיתוף ארגון פורבידן סטוריז (Forbidden Stories). לתחקיר היו שותפים יותר מ-80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת ב-10 מדינות.

עיתונאי הוושינגטון פוסט הצליחו לאמת כי מספרי הטלפון שברשימה הם אכן של אותם פוליטיקאים, אלא שאיש מהפוליטיקאים לא הסכים למסור את הטלפון שלו לבדיקה שתאשש האם הותקנה בו הרוגלה. ניתוח של מעבדות האבטחה של אמנסטי העלה כי מתוך מדגם של 67 טלפונים מהרשימה – של פעילי זכויות אדם, עיתונאים ועורכי דין – ביותר ממחצית מהם, 37, נמצאו עדויות לכך שהם הותקפו על ידי רוגלת פגסוס.

האמירויות וסעודיה היו "להוטות" לעקוב אחרי בכירים מצרים

מהנתונים שהודלפו עולה כי ערב הסעודית, כמו גם איחוד האמירויות הערביות, "היו להוטות", לעקוב אחרי פקידי ממשל בכירים במצרים. זאת, למרות הקשרים ההדוקים של שתי המדינות לעבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים.

אחד מהפוליטיקאים שצוינו ברשימה היה מדבולי, ראש ממשלת מצרים. סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות עקבו (או רצו לרגל) גם אחר צאלח, נשיא עיראק, המקורב לארה"ב.

סעד אל חרירי, לשעבר ראש ממשלת לבנון. צילום: BigStock

סעד אל חרירי, לשעבר ראש ממשלת לבנון. צילום: BigStock

מרוקו הכחישה ריגול אחר מנהיגים זרים כלשהם, למרות שהיא מסרה כי אין לעיתונאים כל הוכחה שיש לה קשר כלשהו עם החברה הישראלית, הרי שניתוח הרשומות שהודלפו הראה כי מרוקו עקבה, או רצתה לרגל, אחר עשרות פקידי ממשל בכירים בצרפת, כולל הנשיא מקרון.

סעודיה ואיחוד האמירויות לא הגיבו לפרסום. הודו ופקיסטן לא התייחסו לטענה לפיה דלהי רצתה לעקוב אחר חאן, ראש ממשלת פקיסטן.

מ-NSO נמסר בתגובה כי "הרשימה (שהודלפה) אינה רשימה של יעדי פגסוס, או מטרות פוטנציאליות של הרוגלה. המספרים ברשימה אינם קשורים לקבוצת NSO בכל צורה שהיא. כל טענה לפיה שם שכלול ברשימה קשור בהכרח למטרה של פגסוס, או שהוא מטרה פוטנציאלית – היא שגויה ושקרית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים