תאילנד אוסרת על מסחר במטבעות קריפטו שנוצרו "בצחוק" וב-NFT

רשות ניירות הערך התאילנדית פרסמה הנחיות חדשות אלו על רקע דאגה הולכת וגדלה מהונאות הקשורות ל-NFT ולמטבעות דוגמת הדוג'קוין, שמקורו בכלל במם סאטירי ושהפך למטבע נחשק עקב קידום מסיבי שעושה לו אילון מאסק

הוצא מחוץ לחוק בתאינלד. דוג'קוין. צילום אילוסטרציה: BigStock

הרשות לניירות ערך של תאילנד (SEC) אסרה באחרונה על בורסות קריפטו לסחור במגוון נכסים דיגיטליים, כולל ב-NFT ומטבעות שהתחילו בתור צחוקים ברשת.

בסוף השבוע האחרון (ש') פרסמה ה-SEC התאלינדית הצהרה המתווה כללים חדשים אשר מונעים מבורסות חילופין מקומיות להציע אסימונים של שירותים ומטבעות קריפטו מסוימים. בין המטבעות המוחרמים נכלל הדוג'קוין (Dogecoin), מטבע קריפטוגרפי ששוויו נסק השנה ב-6,000 אחוזים, ושסמלו הוא כלב שיבא אינו.

שינוי הגישה של ה-SEC בתאילנד למעשה כולל הוצאה מחוץ לחוק של מטבעות דיגיטליים שאין להם לפי הגדרת הרשות "שום מטרה ברורה או מהות או בסיס, ומחירם פועל על פי מגמות מדיה חברתית".

הכללים הוטלו בדיעבד החל מה-11 ביוני, ולבורסות יש 30 יום לתקן את רישומיהן לפני שהרשויות בתאילנד ינקטו בפעולות ענישה נגדן.

לא חוקי יותר בתאילנד. סחר ב-NFT. צילום אילוסטרציה: BigStock

לא חוקי יותר בתאילנד. סחר ב-NFT. צילום אילוסטרציה: BigStock

חששות מאבדן שליטה או דאגה כנה למשקיעים?

המהלך של הרשות התאילנדית להגביל את המסחר בנכסי הקריפטו היותר שוליים לכאורה – לפחות בהשוואה לביטקוין, שכבר אפילו הפך למטבע הרשמי של אל סלבדור באחרונה, ושמזמן אינו נחשב כאמצעי תשלום חריג כפי שנתפש בתחילת דרכו – מגיע לאחר שהפעילות סביב מטבעות דיגיטליים בכלל גדלה במיוחד במדינה.

נתוני ה-SEC התאילנדי מראים עלייה של כמעט פי שבעה בהיקפי המסחר בקריפטו, מ-18 מיליארד באט (שהם כ-578 מיליון דולר) בנובמבר 2020, ל-124 מיליארד באט בפברואר האחרון, כך דיווח בלומברג באפריל. במקביל, פלטפורמת המרת המטבעות המקומית המובילה ביטקוב (Bitkub) דיווחה על מחזור יומי של 4.2 מיליארד באט בחודש פברואר במסחר במטבעות ווירטואליים – זינוק של כמעט 40% לעומת החודש הקודם.

סמנכ"ל הכספים של ביטקוב והמייסד המשותף שלה, אטיצ'נן פולג'ס, ששוחח עם בלומברג על הדאגות במדינתו סביב התופעה אמר אז כי ניסיונות של ה-SEC המקומי לרסן את השוק פשוט יראו את המסחר עובר לחו"ל.

ההשערה הזו כמובן אינה מופרכת גם בנוגע למטבעות המם, בהתחשבת בכך שאפילו בורסת הקריפטו קוינבייס פרו (Coinbase Pro) – אחת מענקיות חילופי המטבעות הווירטואליים הפועלות בעולם כיום – הודיעה בתחילת החודש כי תתחיל לסחור ב-דוג'קוין –  בשורה הפוכה לגמרי מהמגמה בתאילנד.

בנוגע למטבעות הממים, שהם כאמור מטבעות קריפטו שהתחילו ברשתות החברתיות ומקודמים בהן, אחד החששות הגדולים כיום הוא מניפוח יזום ומהונדס של שווי מטבעות אלו, מה שעלול להונות משקיעים.

קידם גם שם את הדוג'קוין. אילון מאסק בסטרדיי נייט לייב. צילום מערוץ התכנית

קידם גם שם את הדוג'קוין. אילון מאסק בסטרדיי נייט לייב. צילום מערוץ התכנית

מי שמדגים, לכאורה, כיצד הדבר מתרחש ובאופן לא פחות ממתמיה הוא היזם והמולטי-מיליארדר המפורסם אילון מאסק, שרבים סבורים כי הוא המניע של שווי הדוג'קוין, שאותו הוא קידם באופן חסר עכבות באמצעות ציוצים בטוויטר (Twitter), ואפילו במהלך השתתפותו בתכנית סטרדיי נייט לייב (SNL).

מאסק וחברת החלל שלו, SpaceX, לא הסתירו את תכניותיהם להפוך את הדוג'קוין למטבע שישמש לצורך סחר בין-כוכבי בעתיד, או לפחות את מיתוגו ככזה, מה שהוסיף עניין של משקיעים בו.

NFT (ר"ת Non-fungible token) לעומת זאת הוא מה שמכונה 'אסימון חסר תחליף', שמשמעו פריט ייחודי, לא בהכרח פיזי, המאוחסן ביומן דיגיטלי (בלוקצ'יין).

מכירת נכסים במתכונת NFT היא עניין חדשני, שהפך באחרונה לטרנד אשר הולך ותופס תאוצה, במיוחד אחרי שמייק וינקלמן – אמן דיגיטלי מקורי וכן יוצר בתחום הקולנוע, הידוע בכינוי ביפל (Beeple) – עשה במרץ האחרון היסטוריה כשמכר עבודת אמנות דיגיטלית לחלוטין שלו כ-NFT, בסכום עתק של 69 מיליון דולר. היצירה נמכרה בפורמט JPG ואפילו לא במתכונת הארד-קופי. את המכירה ארגן והפיק בית המכירות הפומביות כריסטי'ס (Christie's). עוד שמע העולם והתוודע למכירה כ-NFT בזכות ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר, שהעמיד למכירה פומבית כנכס דיגיטלי ייחודי – ודרך פלטפורמה הקרויה "חפצי ערך" (Valuables) – את הציוץ הראשון שלו ברשת החברתית שהוא מוביל.

מומחים רבים סבורים כי שוק ה-NFT כיום מנופח מאוד ושהוא על תקן בועה.

יצוין כי האיסורים החדשים מגיעים גם על רקע הדיווחים על קבוצת העסקים התאילנדית ג'יי מארט (Jay Mart) שהשיקה NFT משלה וכן אסימון קריפטו בשם JFin. ייכן שב-SEC חוששים מהיום שבו כל גוף מסחרי שהוא ינפיק לעצמו מטבע קריפטו, דבר שישבש לחלוטין את שהשליטה של הרגולטור על השוק.

עם זאת, לפי התקשורת התאילנדית, נראה כי האיסורים החדשים במדינה נקבעו במטרה להגן על האינטרסים של המשקיעים מפני הפסדים עצומים הגלומים בסיכוני ההשקעה ב-NFT ובמטבעות ממים, שחווים תנודות מחירים קיצוניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים