יצירה דיגיטלית של האמן המכונה ביפל נמכרה ב-69 מיליון דולר

העבודה היא דיגיטלית לחלוטין ונמכרה כקובץ JPG ● לפי התקשורת העולמית, אפשר שהמכירה מסמלת את תחילתו של עידן בו אמנות דיגיטלית תהפוך למקובלת, מוערכת, ו… נמכרת בהמון כסף ● אבל כדי להבין יותר, כדאי תחילה לדעת מה זה NFT

היצירה 'כל-יום: 5,000 הימים הראשונים' של ביפל. נמכרה בכמעט 70 מיליון דולר כ-NFT

מייק וינקלמן, אמן דיגיטלי מקורי וכן יוצר בתחום הקולנוע, הידוע בכינוי ביפל (Beeple), עשה באחרונה היסטוריה. הוא שמכר עבודת אמנות דיגיטלית לחלוטין שלו בסכום עתק של 69 מיליון דולר. היצירה נמכרה בפורמט JPG ואפילו לא במתכונת הארד-קופי.

כדי להבין יותר את הראש של האמן ולהכיר אותו ניתן להתרשם ממה שכתב על עצמו באתר הבית שלו (בתרגום חופשי של הטקסט עתיר הסלנג): "הוא מייצר מגוון של שטויות אמנות במגוון מדיות. חלק מזה בסדר, אבל הרבה מזה הוא סוג של הפלצות. עם זאת הוא עובד על זה שיהיה פחות מחורבן ביומיום, אז תהיו סבלניים איתו … :)".

מייק וינקלמן, אמן דיגיטלי מקורי וכן יוצר בתחום הקולנוע, הידוע בכינוי ביפל. צילום מפרופיל הטוויטר של האמן

מייק וינקלמן, אמן דיגיטלי מקורי וכן יוצר בתחום הקולנוע, הידוע בכינוי ביפל. צילום מפרופיל הטוויטר של האמן

את המכירה של היצירה הדיגיטלית המסוימת – EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS, שמה – אירגן וביצע בית המכירות הפומביות, מהמובילים בעולם, כריסטי'ס (Christie's). פיסת האמנות הייחודית, כשמה כן היא, נוצרה במשך 5,000 ימים.

כריסטי'ס הסביר אודות היצירה בהרחבה וכתב בין השאר: "ב-1 במאי 2007 פרסם מייק וינקלמן, הלא הוא האמן הדיגיטלי ביפל, יצירת אמנות חדשה ברשת. הוא עשה את אותו הדבר למחרת וביום שאחרי כן, ושוב ביום שאחריו, כשיצר ופרסם תמונה דיגיטלית חדשה לגמרי, או 'כל יום' כפי שהוא כינה זאת, בכל יום ויום במשך 13 וחצי שנים. כעת הורכבו היצירות האישיות האלו יחד ב'כל-יום: 5,000 הימים הראשונים' – יצירה ייחודית בתולדות האמנות הדיגיטלית".

בכריסטי'ס המשיכו והסבירו כי "הקולאז' הדיגיטלי המונומנטלי" הוצע למכירה במתכונת ייחודית, הכוללת בלעדיות על הפתיחה הראשונה לקונה, ונמכר ב-69,346,250 דולר.

כריסטי'ס מתגאה בהיותו בית המכירות הפומביות הגדול הראשון שמציע עבודה דיגיטלית גרידא עם NFT ייחודי – שלמעשה מבטיח את האותנטיות שלה ושמיד נפרט אודותיו – ואף על שקיבל בתמורה לרכישה תשלום במטבע קריפטוגרפי, במקרה זה את'ריום.

"כריסטי'ס מעולם לא הציעה יצירות אמנות מדיה חדשות בסדר גודל כזה או חשיבות כזו", אמר נח דייוויס, מומחה באמנות עכשווית בכריסטי'ס בניו יורק. "רכישת עבודותיו של ביפל היא הזדמנות ייחודית להחזיק ב-ערך בבלוקצ'יין עצמו, שנוצר על ידי אחד האמנים הדיגיטליים המובילים בעולם".

אז מה זה NFT ולמה כולם עפים עליו עכשיו?

ביפל הוא אמן דיגיטלי שעוסק בין השאר במה שמכונה NFT – תחום שמעורר באחרונה גלים בשלוש ביצות, זו של ההיי-טק, זו של הקריפטוגרפיה וזו של האמנות.

בוויקיפדיה הקדישו ערך למושג NFT (ר"ת Non-fungible token), שזכה לכינוי העברי 'אסימון חסר תחליף', אך שהוא בעצם פשוט נכס דיגיטלי ייחודי. בעליהם של הנכסים רשומים בבלוקצ'יין – יומן דיגיטלי – אך בניגוד למטבעות הדיגיטליים, כמו הביטקוין, האת'ריום, הדוגקוין ומטבעות מבוזרים אחרים הרשומים בו אף הם, את ה-NFT הספציפי לא ניתן להחליף באחר הדומה לו.

מציע למכירה את הציוץ הראשון שלו בפלטפורמה. ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר. צילום: מתוך פרופיל הטוויטר של דורסי

מציע למכירה את הציוץ הראשון שלו בפלטפורמה. ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר. צילום: מתוך פרופיל הטוויטר של דורסי

באחרונה חלה התעניינות רבה ב-NFT, כשאחת הכותרות סביב התופעה היא הודעתו של ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר, על כוונתו למכור את הציוץ הראשון שלו בתמורה למיליוני דולרים.

כמו דורסי, גם מפורסמים רבים אחרים – אמנים, כוכבי רוק וידוענים, בהם אילון מאסק, לברון ג'יימס ובריטני ספירס – החלו יוצרים מהתוכן שלהם נכסי NTF. בחודש שעבר, למשל, נמכר המם של Nyan Cat מ-2011 תמורת כמעט 600 אלף דולר במכירה פומבית מקוונת. רוכשי הנכסים הללו מאמינים שיוכלו להבטיח את בעלותם על הנכסים הווירטואליים, שאין להם כלל נוכחות פיזית בעולמנו, באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

לפי מבקרים שונים, התופעה המקורית – סוג חדש של אספנות אמנות אם תרצו – עומדת לשבש את עולם האמנות, והמכירה הספציפית של יצירתו של ביפל היא למעשה יריית הפתיחה בשיבוש המרתק הזה. נמשיך לעקוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים