עננים בדרך לבית המשפט

מכרז נימבוס מגיע לערכאות, עם העתירה שהגישה אורקל נגד מינהל הרכש במשרד האוצר, בגלל פסילתה הטכנית ● המהלך הזה היה צפוי, עקב ההשקעות האדירות של החברות המשתתפות * האם גם מיקרוסופט, שאף היא נפסלה, תפנה לבית המשפט?

מושך את כל השוק בארץ לענן. פרויקט נימבוס.

כפי שצפינו במאמר מערכת שפרסמנו לפני כשבועיים וחצי, מכרז הענן הציבורי של הממשלה, נימבוס, יוכרע כנראה בבתי המשפט. זאת, לאחר שפורסם כי שתי מתמודדות מרכזיות ופוטנציאליות לזכייה במכרז, אורקל ומיקרוסופט, נפסלו על ידי ועדת המכרזים, בשלב ההיתכנות הטכנית של המכרז, שהוא אחד השלבים המרכזיים בו. במרוץ, כך פורסם, נותרו אמזון וגוגל. אולם, בניגוד להערכה הראשונית, שלפיה מיקרוסופט תעתור ראשונה לבית המשפט נגד המכרז, אורקל השיגה אותה במרוץ הזה.

היום (א') פרסמנו כי בשבוע שעבר עתרה אורקל לבית המשפט לעניינים מינהליים כדי שזה יורה לממשלה לאפשר לה הארכת זמן, על מנת לעיין במסמכי המכרז ולשקול האם להגיש עתירה נגד הפסילה. העתירה הנוכחית היא טכנית לחלוטין, ועל פי מה שכתוב בה, היא אפילו מוגשת על דעת מינהל הרכש הממשלתי, עורך המכרז. הוויכוח הוא על 24 ימים – אורקל ביקשה הארכה של 45 יום והמינהל אישר לה 21 יום. באורקל טוענים כי יש להאריך את הזמן מאחר שבאמצע היו חגי האביב, מדובר במסמכים רבים ומקבלי ההחלטות באורקל לא דוברים עברית.

בניגוד לאורקל, מיקרוסופט לפי שעה שותקת. השתיקה המוזרה שלה היא כנראה טקטית. מומחים שנחשפו למכרז מתקשים להאמין שמיקרוסופט תוותר על הקמת מרכזי ענן מקומיים עבור הממשלה, שהיא אחד העוגנים החזקים ביותר שלה בשוק הישראלי. מה גם שהענקית מרדמונד השקיעה משאבים רבים ועשתה מהלכים משמעותיים כדי לתקוע יתד במכרז זה.

כבר בתחילת השנה הודיעה מיקרוסופט כי היא מתכוונת להקים אזור ענן ייעודי לישראל ודטה סנטר ייעודי. מועד ההודעה היה סמוך מאוד לפרסום תנאי המכרז, אבל במיקרוסופט התעקשו שאין קשר בין הדברים. כך או כך, משמעות אותה הודעה היא השקעה של מאות מיליוני דולרים. מיקרוסופט דאגה להסביר כי ישראל מצטרפת ל-56 אזורים ב-21 מדינות שבהם היא מפעילה דטה סנטרים, שמשרתים יותר ממיליארד לקוחות ו-20 מיליון עסקים.

במיקרוסופט שומרים על עמימות מוחלטת. אולם, בחודש שעבר אמר מיכאל חיון, מנהל חטיבת מיקרוסופט בנס – שותפה מרכזית של הענקית מרדמונד בענן, כי הקמת דטה סנטרים של ענן בישראל ומכרז נימבוס יביאו להאצת הפעילות העננית בכל השוק.

הוא צדק. זו גם הסיבה שהמתחרה, אורקל, הודיעה בחודש פברואר השנה כי היא מקימה אזור ענן ייעודי בירושלים, תוך שהיא מדגישה כי הוא מיועד בין היתר למכרז הממשלתי, שהתנהל במקביל. הדטה סנטר יוקם בחוות השרתים של בינת בהר חוצבים, כאשר המיקום מרמז מיהם הלקוחות הפוטנציאליים שלו. גם כאן מדובר בהשקעות של מיליונים. מה גם שהזכייה של השותפות שלהן במכרז הענן היא עוגן עסקי קריטי לחברות ישראליות כמו בינת שכאמור, משתפת פעולה עם אורקל, ו-MedOne – שותפה חשובה של מיקרוסופט.

גם אמזון וגוגל לא יושבות בשקט: בתחילת החודש פורסמו הערכות שלפיהן גוגל מתכוונת להקים דטה סנטר בישראל והיא מנהלת משא ומתן עם כמה ספקים מקומיים. עוד פורסם שהחברה מחפשת עובדים מקומיים בתחום הענן. בהקשר גלובלי, גוגל הודיעה כי היא מעבירה את אחת ממערכות ה-IT שלה מאורקל לסאפ – מהלך לא שכיח בעולם זה, בשל מורכבותו. אחת ההערכות היא שאורקל עושה זאת עקב התחרות עם גוגל – דבר שבא לידי ביטוי גם במכרז נימבוס.

מהו מכרז נימבוס?

מכרז נימבוס הוא מהלך שהממשלה מגדירה אותו כפרויקט דגל רב שנתי ורחב היקף, בהובלת מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר, יחד עם רשות התקשוב הממשלתי במשרד הדיגיטל הלאומי וגורמים נוספים. באתר מינהל הרכש נכתב כי המכרז "נועד לתת התייחסות מקיפה ומעמיקה לאספקת שירותי ענן עבור ממשלת ישראל. הפרויקט צפוי לכלול כמה רבדים, שייתנו מענה הן ליצירת הערוץ לאספקת שירותי הענן בפועל והן לגיבוש מדיניות ממשלתית בנושא, הגירה לענן ומודרניזציה של שירותים וביצוע בקרה ואופטימיזציה על הפעילות בענן".

כאן כדאי לציין את דבריו של שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי, בכנס eGov של אנשים ומחשבים, שנערך בנובמבר אשתקד, שלפיהם הענן הממשלתי יביא לשינוי משמעותי בחיים במדינה.

השורה התחתונה: מכרז נימבוס הוא ממכרזי המחשוב הגדולים והדרמטיים ביותר שהיו בישראל בעשורים האחרונים. עצם העובדה שמשתתפות בו ארבע ענקיות ענן, שמתחרות ביניהן בכל העולם, כבר יוצרת פוטנציאל להתכתשות בבתי המשפט. אף אחת מהן לא יכולה להרשות לעצמה הפסד, ולו רק בגלל ההשקעות האדירות שכבר עשו בשוק הישראלי, וההשלכות שיש לכך. יהיה מעניין, בוודאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים