האם ג'ק מא יוותר על השליטה ב-ANT?

קבוצת ANT שבבעלות המיליארדר הסיני מא, העוסקת בתחום הפיננסים והתשלומים, מחפשת דרך שתאפשר לבעליה - שבייג'ינג כבר ממש לא חפצה ביקרו - לוותר על עמדתו ועל שליטתו בה, כך על פי רויטרס ● החברה הסינית פרסמה הכחשה גורפת לדיווח זה

ג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא וקבוצת ANT. צילום: יח"צ

דיווח בלעדי של סוכנות הידיעות רויטרס, שפורסם בסוף השבוע (ש'), ושהתבסס על "גורם המכיר את חשיבת הרגולטורים, ושני אנשים עם קשר הדוק לחברה" טוען כי המיליארדר הסיני ג'ק מא וקבוצת ANT שבבעלותו מחפשים דרכים שיאפשרו ל-מא להפחית או לוותר על חלקו בחברה. ANT מצידה הכחישה את הטענות של רויטרס.

הדברים מגיעים על רקע היחסים המעורערים של מא וממשלת סין. אחרי שנים רבות של דו-קיום והאדרה הדדית, כבר מזה מספר חודשים נראה כי סין ממש לא מתכוונת להמשיך לאפשר ל-מא ולקבוצת עליבאבא (Alibaba) שלו להיות גורם דומיננטי ורב כוח כל כך, ו-ANT היא חברת בת של עליבאבא ומתפקדת כזרוע הפיננסית שלה. למעשה מדובר בחברת הפינטק הגדולה בעולם, ש-Alipay – ‏יישום ארנק אלקטרוני לנייד המאפשר קבלת כסף ותשלום – הוא השירות המוביל שלה.

הנשיא ביטל את ההנפקה המתוכנננת והצרות החלו. קבוצת ANT. צילום אילוסטרציה: BigStock

הנשיא ביטל את ההנפקה המתוכנננת והצרות החלו. קבוצת ANT. צילום אילוסטרציה: BigStock

צמצום קשר עם מא הנרדף על ידי השלטונות

ANT כבר ספגה התערבות מוחצת של בייג'ינג בהתנהלותה, כשהנפקת הענק שתוכננה לה בוטלה בנובמבר אשתקד, בהוראה של נשיא המדינה, שי ג'ינפינג. בהמשך הממשל הקומוניסטי גם עביר ל-ANT דרישות להתמקד בחזרה בעסקי התשלומים המקוריים שלה, ו"לתקן" פעילויות הלוואות צרכניות וניהול נכסי הון סיכון, כדי לעמוד בכללי הרגולציה הנהוגים בשווקים הפיננסיים בסין. או במילים אחרות – כדי לא לחרוג ליותר מדי עיסוקים ותחומים ולצבור כל כך הרבה כוח.

בשבוע שעבר נודע כי האסקלציה החדשה ביחסי העסקים המאוד מפורסמים ומצליחים שבבעלות מא עם הרשויות היא בדמות החלטת הרגולטור הסיני להטיל קנס בגובה 2.8 מיליארד דולר על קבוצת עליבאבא אותה ייסד איש העסקים, המצליח במיוחד עד לא מזמן.

הקנס הוטל, על פי הרשויות, בגין שימוש לרעה בדומיננטיות בשוק ביחס לסוחרים ויריבים. הענישה החריגה בגובהה במדינה הגיעה לאחר חקירות ובדיקות חסרות תקדים בהיקפן שניהל השלטון שבהובלת המפלגה הקומוניסטית נגד מא ועליבאבא שייסד.

כעת, כנראה משום החשש שכל מה ש-מא ממשיך לגעת בו בעצם עלול להיות מוקד לנקמת השלטונות, ANT רוצה, על פי רויטרס, לשלוח את המייסד מא לפנסיה, כדי שלא יביע יותר ביקורתית כלפי הממשלה, כפי שעשה בפרהסיה באוקטובר האחרון.

באותה תקופה השמיע מא ביקורת גם כלפי הממשל וגם כנגד הבנקים בסין, על כך שהם פועלים כמו בתי חרושת, וזאת בהקשר לביטחונות הקשורים לאשראי שלהם נזקק מא מהבנקים. לדבריו, התקנות הבנקאיות הרווחות מפריעות לחדשנות, ונדרשת רפורמה בסין, בכדי להעצים את הכלכלה שלה. ההתבטאות הזו היא שהחלה את מחול השדים סביב מא, ואף הביאה להיעלמות שלו למשך יותר מחודשיים, אשר עוררה בקרב רבים חששות לגורלו, עד שצץ שוב בינואר ונראה בריא בגופו, אבל כנראה חבוט למדי על ידי השלטון שמבקש לעצור את כוחו הרב.

על פי הדיווח של רויטרס, הרגולטורים בסין אותתו כי הם יכולים להתערב במחיריה של ספקית השירותים הפיננסיים אחרי ש-מא יפרוש, ועל פי הגורם ששוחח עם רויטרס, רשות הרגולציה הסינית אמורה להיות מעורבת בבחירת הגורם שיחליף את מא כבעלי קבוצת ANT. עוד צוין כי ל-מא נאמר במהלך השיחות עם הרגולטורים שאסור לו למכור את חלקו לחברה או לאדם בסביבתו, ובמקום זאת היה עליו לצאת לחלוטין ממנה. הפרשנות האפשרית לדברים היא שמכירת המניות אמורה להיות למשקיע הצמוד למדינה, והיא תהיה הפתרון המועדף על הרשויות.

אלא שחברת הפינטק הסינית הכחישה כי היא מחפשת דרך למכירת מניותיו של מא. "מכירת חלקו של מר מא בקבוצת ANT מעולם לא הייתה נושא לדיון עם אף אחד", אמר דובר הקבוצה.

יצוין כי ג'ק מא מחזיק רק 10 אחוז מקבוצת ANT באופן ישיר, אך הודות לרשת אחזקות מניות רחבה, מייסד עליבאבא מחזיק למעשה במעט יותר מ-50% ממנה, ולכן ברור לחלוטין מדוע הרשויות הסיניות ישמחו אם הוא יאלץ להיפרד מנכס זה.

לפי הסברה, אם מא יסולק ויוחלף במשקיע שהשלטונות "ימליצו" עליו, הרי שקבוצת ANT תוכל אפילו בסופו של דבר לצאת להנפקה הגדולה בכל הזמנים שתכננה בשנה שעברה, תחת הערכת שווי של 34.5 מיליארד דולר. אם מא יוותר הבעלים – זה כנראה ישאר רק על תקן חלום, כי די ברור כעת ש-ANT פשוט לא מקבל אישור ל-IPO משום ש-מא בתמונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים