ג'ק מא ממשיך "לחטוף" מהשלטון בסין: עליבאבא נקנסה ב-2.8 מיליארד ד'

הקנס שהטיל הרגולטור הסיני נקבע עקב "התנהלות מונופוליסטית" של החברה, ומגיע על רקע מה שנתפש בעיניי המפלגה הקומוניסטית השלטת כמרדנות וצבירת כוח מאיים מצד מא - מעשירי סין והבעלים של אימפריית הקמעונאות עליבאבא

ג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא וקבוצת ANT. צילום: יח"צ

הרגולטור הסיני הטיל בסוף השבוע קנס בגובה 2.8 מיליארד דולר על קבוצת עליבאבא (Alibaba) שייסד איש העסקים המצליח במיוחד עד לא מזמן, המיליארדר ג'ק מא. הקנס הוטל, על פי הרשויות, בגין שימוש לרעה בדומיננטיות בשוק ביחס לסוחרים ויריבים. הענישה החריגה בגובהה במדינה הגיעה לאחר חקירות ובדיקות חסרות תקדים בהיקפן שניהל השלטון שבהובלת המפלגה הקומוניסטית נגד מא והחברה שייסד.

מא, מעשירי סין ואחד האנשים החזקים בה, הסתבך עם השלטונות באוקטובר 2020, עת השמיע בציבור ביקורת גם כלפי הממשל וגם כנגד הבנקים במדינה על כך שהם פועלים כמו בתי חרושת, וזאת בהקשר לביטחונות הקשורים לאשראי שלהם נזקק מא מהבנקים. לדבריו, התקנות הבנקאיות הרווחות מפריעות לחדשנות, ונדרשת רפורמה בסין, בכדי להעצים את הכלכלה שלה. בבייג'ינג לא אהבו, בלשון המעטה, את ההתבטאות הביקורתית והחריפה של מא, כמו גם את המעמד שאליו הגיע שהביא אותו לחוש חזק מספיק כדי להתבטא באופן הכל כך לא מקובל במדינה נגד מוסדותיה.

נמצאה אשמה בהתנהלות מונופוליסטית בסין. קבוצת עליבאבא. צילום: BigStock

נמצאה אשמה בהתנהלות מונופוליסטית בסין. קבוצת עליבאבא. צילום: BigStock

הגוף המכונה המינהל הממלכתי להסדרת שווקים בסין (China's State Administration for Market Regulation) הודיע אתמול (ש') כי עליבאבא הענישה מוכרים שמכרו סחורות בפלטפורמות שלה ושל יריבים, והפעילה נוהג המכונה "בחר אחד מתוך שניים". לדברי הרגולטור, הדבר מעיד, כפי שמעידות עוד שלל התנהלויות של עליבאבא, על התנהגות מונופוליסטית המחבלת בתחרות במדינה. לפי הגוף המפקח, עליבאבא חייבת לבצע שיפוץ מקיף בפעילותה ולנהל דו"ח תאימות לבדיקה עצמית בשלוש השנים הבאות.

הקנס בסך 18.2 מיליארד יואן (שהם 2.8 מיליארד דולר) משתווה ל-4% מכלל המכירות המקומיות של עליבאבא בסין, ונחשב כגבוה במיוחד למרות שקנסות על מונופולים יכולים להגיע גם לעד 10% מסך המכירות השנתיות, אולם לרוב אינם מטפסים לכאלו סכומים. לשם ההשוואה, בשנת 2015 סין הטילה קנס של 975 מיליון דולר בגין התנהלות מונופוליסטית על קוואלקום (Qualcomm).

הטון של עליבאבא השתנה בתגובה לענישה

"עליבאבא לא הייתה משיגה את צמיחתה ללא רגולציה איתנה מטעם השלטונות ושירות ממשליים תקינים, וללא הפיקוח הקריטי. הסובלנות והתמיכה מכל מחוזותינו היו מכריעים להתפתחותנו", נכתב בהצהרה של החברה שהגיעה כתגובה לקנס.

מדובר בשינוי טון של 180 מעלות, אחרי שבחודשים קודמים נהגו גם עליבאבא, ובעיקר מא, להשמיע אמירות כנגד הרגולטורים של המדינה. אמירות כאלו, ועוד ביקורת על המפלגה השלטת בסין, הציתו בסופו של דבר את זעמה של בייג'ינג על מא עצמו, ועל החברות שלו.

הנשיא ביטל את ההנפקה המתוכנננת והצרות החלו. קבוצת ANT. צילום אילוסטרציה: BigStock

הנשיא ביטל את ההנפקה המתוכנננת והצרות החלו. קבוצת ANT. צילום אילוסטרציה: BigStock

היחסים המדורדרים בין המיליארדר הסיני, שבתחילה נחשב ליקיר העם והמפלגה – שגם הודה שהוא קומוניסט בעצמו – גרמו בסוף השנה שעברה לביטול הנפקה עצומה שתכננה קבוצת ANT שבבעלות מא, העוסקת בתחום הפיננסים.

הכל התחיל כשסין, שכנראה נבהלה מהכוח האדיר שמא והחברות שלו צברו, פצחה בחקירת הגבלים עסקיים נגד קבוצת עליבאבא – אחד התאגידים היקרים ביותר בעולם, והקמעונאית אונליין הגדולה בסין. הענישה כעת היא התוצר של החקירה ההיא.

אחר כך הממשל המשיך ו"טיפל" בחברת השירותים הפיננסיים של מא, ואילץ אותה לא לצאת להנפקת ענק מתוכננת, כמו גם עביר לה דרישות להתמקד בחזרה בעסקי התשלומים המקוריים שלה ו"לתקן" פעילויות הלוואות צרכניות וניהול נכסי הון סיכון, כדי לעמוד בכללי הרגולציה הנהוגים בשווקים הפיננסיים בסין.

לאחר פרשה זו, כזכור, נעלם מא למשך מספר חודשים. המיליארדר ככל הנראה "ירד למחתרת" בתקווה שיעבור הזעם שמקורו בהידרדרות היחסים בינו לממשל הקומוניסטי הסיני, איתו חי בדו-קיום עד שהביע את הביקורת שלו נגדו ב-2020. רבים, בעיקר במערב, הביעו חשש לחייו או חששות שהועלם על ידי הרשויות ואולי נכלא. אלא ש-מא שב והופיע בינואר האחרון, באירוע לייב – פגישה דיגיטלית עם 100 מורים מאזורים כפריים בכל רחבי סין. הסרטון בו מתועד היזם ש"חזר לחיים" הגיע לרשתות החברתיות ולתקשורת בסין ובעולם. אבל הבעיות של מא עם השלטונות לא הסתיימו, כפי שמעידה הענישה החמורה האחרונה.

בהודעתה של עליבאבא נמסר כי החברה מקבלת את העונש ותשלם את הקנס במלואו. הענקית הסינית אף מיהרה להרגיע את הרוחות והבטיחה שכבר ביצעה שינויים פנימיים. מחר (ב') החברה עתידה לקיים מסיבת עיתונאים בעניין הקנס והשלכותיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים