אמזון פיטרה באופן לא חוקי עובדות שמחו נגדה בנושא משבר האקלים

כך קבעה המועצה הארצית ליחסי עבודה של ארה"ב באחרונה ● הקביעה עלולה להביא את ענקית הקמעונאות אונליין לחקירה פדרלית ● אמזון פיטרה לכאורה את העובדות האקטיביסטיות, משום שדיברו בפומבי על תפקידה במשבר האקלים הנוכחי

משתלטת על כל פינת רחוב בארה"ב? אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

המועצה הארצית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLPR, הגיעה למסקנה כי חברת אמזון (Amazon) פיטרה שלא כדין שתי עובדות שלה בשנה שעברה. השתיים הן אקטיביסטיות שביקרו את השפעתה של ענקית הקמעונאות אונליין על משבר האקלים הנוכחי, המסכן את האנושות כולה בימינו.

האקטיביסטיות, אמילי קנינגהאם ומרן קוסטה, איבדו את מקום עבודתן לאחר שלקחו חלק בקבוצת פעילים המכונה עובדי אמזון למען צדק אקלימי (Amazon Employees for Climate Justice), שהתגייסה בכדי ללחוץ על הענקית מסיאטל "לעשות יותר כדי לטפל בהשפעת האקלים שלה", כך על פי דיווח בניו יורק טיימס.

קנינגהם וקוסטה שיתפו פעולה עם ה-NLRB, שאמרה כי היא "תאשים את אמזון בשיטות עבודה לא הוגנות אם החברה לא תסדיר את המקרה", כך לדברי קנינגהאם. על פי דיווחי התקשורת, אם אמזון לא תמצא דרך להסדרת הפרשה, היא עלולה למצוא עצמה נחקרת בחקירה פדרלית בנדון.

דיברו בציבור על הנזקים האקולוגיים שאמזון עומדת מאחוריהם

שתי העובדות הפעילות בנושא האקלים מתחו ביקורת פומבית על אמזון מאז שנת 2018, והיו מעורבות בכמה וכמה מחאות ופעולות בנושא החם תרתי משמע ולא רק בעניינו.

בין השאר השתיים לקחו חלק בפעילויות אקטיביסטיות שונות. למשל הן גייסו תמיכה לקבוצת פעילי שינויי האקלים של העובדים, והגיעו ללמעלה מ-8,700 עמיתים שתומכים בפועלה, וכן סייעו לקבוצה בארגון 400 עובדים לנאום בפומבי נגד שינויי האקלים. קנינגהם הציגה בזמנו את עניין האקלים והקשר שלו לאמזון בפני בעלי המניות, וגם דיברה בציבור על המדיניות הסביבתית של החברה. בנוסף, עקב לחץ מטעמה ומצד 50 עובדים שהגיעו למפגש בעלי המניות, נאלץ הבעלים והמייסד, ג'ף בזוס, להתייצב ולענות על שאלות, באירוע מביך במיוחד מבחינתו.

לא לעסוק בפומבי בענייני העסק

כבר בינואר 2020 התריעה אמזון בפני קוסטה וקנינגהם על פועלן בניגוד לכלליה ואיימה עליה בפיטורין. במייל ששלח עורך הדין של אמזון לקוסטה היא התבשרה כי לא תספוג עונש כרגע – אך שכל התבטאות עתידית שלה, שלא תקבל מראש אישור מאמזון, "עלולה להסתיים בפעולה מתקנת פורמלית, שכוללת סיום העסקתך באמזון", כך דיווח הגרדיאן. בהודעה נכתב עוד כי מעשיה של קוסטה, למשל, "מהווים תקשורת בפורום ציבורי, בו את מזוהה כעובדת אמזון המדברת על עסקיה של אמזון". עו"ד כתב שלאחר חקירת הנושא החברה זיהתה כי "לא הפרת ביודעין את מדיניות התקשורת החיצונית", ולכן "לא תקבלי פעולה מתקנת רשמית בשלב זה".

קוסטה אמרה לתקשורת האמריקנית שהיא גאה לעבוד באמזון, ומועסקת בה כבר במשך 15 שנה. לדבריה, הופתעה כשהוזהרה שהחברה עלולה לפטר אותה משום שהיא מדברת על מדיניותה של אמזון בנושא שינויי האקלים, מפניי שחשבה שאמזון סובלנית לכל סוג של התבטאות שנאמרת במסגרת דיונים "בריאים".

אך גם לאחר האיום המסוים קוסטה וקנינגהם לא חדלו מפעילותן – בנוסף לפועלן בנושא האקלים הן העלו בפומבי גם חששות לגבי בטיחות העובדים במחסני אמזון בכל הקשור במגיפת הקורונה, וכן ארגנו אירוע פנימי שבו עובדי המחסנים דיברו עם עובדי הטכנולוגיה על התנאי במקום העבודה שלהם. לבסוף הן פוטרו בדיוק לפני שנה, באפריל.

אמזון אמרה כי פיטרה את שתי העובדות בגין הפרת מדיניות התקשורת החיצונית שלה. "אנו תומכים בזכותו של כל עובד לבקר את תנאי העבודה של המעסיק שלו, אך אין בכך משום חסינות מוחלטת נגד המדיניות הפנימית שלנו, שהיא חוקית", אמרה דוברת אמזון, ג'סי אנדרסון. "פיטרנו את העובדות האלה לא על כך שדיברו בפומבי על תנאי עבודה, בטיחות או קיימות, אלא על הפרה חוזרת של מדיניות פנימית", הוסיפה.

הושפע מהלחצים. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

הושפע מהלחצים. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

תוצאות משמעותיות לאקטיביזם באמזון

ואולם לפועלן של קנינגהם וקוסטה ושאר האקטיביסטים מבין עובדי אמזון יש אימפקט ותוצרים. 

בנוגע לאקלים הלחצים נשאו פירות משמעותיים – למשל כשהביאו את בזוס להודיע בפברואר אשתקד כי הוא מקים את קרן כדור הארץ של בזוס (Bezos Earth Fund), בה השקיע 10 מיליארד דולר. בנובמבר 2020 בזוס אף הכריז על מענקים בסכום כולל של כמעט 800 מיליון דולר, שיעביר ל-16 קבוצות הנלחמות בשינויי האקלים.

בנוסף, בכל הכרוך בתנאי ההעסקה שמספקת אמזון לעובדי המחסנים שלה – עובדי מחסן אמזון באלבמה ממתינים בימים אלו לתוצאות הצבעה של כ-6,000 המועסקים ב"מרכז ההגשמה" הענק בנוגע לשאלה האם להתאגד אם לאו. הם זכו בלובי נרחב של גורמים רבים, כולל של הסנאטור ברני סנדרס וכן של הנשיא החדש – ג'ו ביידן. אם יחליטו העובדים בעד ההתאגדות, הדבר יכול להוות תקדים בעבור כלל עובדיה של הענקית, שיתאחדו גם הם תחת ארגוני עובדים במדינה, דבר שאמזון אולי לא מעוניינת בו – אבל שאפשר שתצטרך ללמוד לחיות איתו בקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים