ה-"בנקים" שרוצים שלא נקרא להם בנקים

חברות פינטק רבות מציעות שירותים שהיו בעבר מנת חלקם של הבנקים בלבד, אבל לא מקדישות מספיק מחשבה לתחום החשוב של ניהול הסיכונים ● מה כדאי לעשות? ולמה הרגולציה עליהן "נוסעת" כמו טרנטה, בעוד שהרגולציה על הבנקים היא כמו מכונית חדישה?

09/12/2020 18:31
ליאה צור, המנכ"לית והבעלים של LT RiskMGMT. צילום: קרן שם טוב

בשנים האחרונות אני רואה מעבר מבורך של אנשי מקצוע מהעולם הפיננסי המסורתי, המקובע ובעל החוקים הנוקשים והרגולציה המחמירה, לעולם של חברות הפינטק, הסטארט-אפים, ללא חוקים, ללא גבולות, וגם ללא ניהול סיכונים.

הפסקה הקודמת כוללת אמירה חזקה, והיא מחייבת הרחבה, שתבוא בהמשך המאמר. אבל עוד לפני כן, לאלה מכם שלא מכירים אותי – קצת על עצמי: במשך 15 שנים כיהנתי בתפקידי ניהול שונים בתחום ניהול הסיכונים בבנקים. לפני כשנתיים יצאתי לעצמאות והקמתי חברת ייעוץ ניהול סיכונים בוטיקית, שנותנת שירותי ייעוץ לכלל החברות והמוסדות הפיננסיים במשק.

היציאה מהבנק הרגישה קצת כמו יציאה מהארון: גיליתי עולם חדש, מסעיר ומשחרר, מהרבה מאוד בחינות. הנה מקרה שימחיש היטב למה אני מתכוונת: אני זוכרת את הפעם הראשונה שבה הגעתי לייעץ באחת מחברות הביטוח הגדולות ונדהמתי לגלות שלמעשה, היא בנק לכל דבר ועניין, בעיקר במספר העובדים, הפעילויות והשירותים שהיא מעניקה ללקוחותיה – ביטוח, אבל גם משכנתא, מסחר בשוק ההון והלוואות. אלא שעל אף שהחברה הזאת דומה לבנק, יש לפחות דבר אחד שונה, מאוד שונה: ניהול סיכונים. זאת, משום שחברות ביטוח, בתי השקעות וחברות פינטק לא כפופים למפקח על הבנקים בבנק ישראל, אלא למפקח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר.

מה ההבדל בין השניים? דמיינו פורד פיאסטה מודל 79' לעומת מכונית ספורט מרצדס נוצצת שעכשיו יצאה מהמפעל. מבחינתי, הפער הוא עצוב, הזוי ולא מוצדק. זה נכון שיציבותו של בנק חשובה ומשמעותית, אבל הפערים מבחינת ניהול הסיכונים לא מידתיים: רבים מהגופים שמנהלים את כספי הפנסיה של אזרחי מדינת ישראל לא נוסעים במכונית החדישה ביותר, אלא מקרטעים בטרנטה. לא אכנס כאן עמוק לנושא ולפער בין ניהול הסיכונים בבנקים ובחברות הפינטק – זה יקרה בפאנל שאנחה במסגרת כנס Fintech Junction של אנשים ומחשבים, שיתקיים ב-16 בדצמבר – בדיוק היום (ד') בעוד שבוע.

"לא בנק" גם בהיבט של ניהול הסיכונים?

הפינטק – שילוב של המילים Financial ו-Technologies (טכנולוגיות פיננסיות) – הוא נישה של היי-טק, שעוסקת בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים וחדשניים לעולם זה: החל מדרכים חדשניות לבצע תשלומים והעברות כספים (למשל ביט ופייבוקס), עבור במתן הלוואות בפלטפורמות וטכנולוגיות מתקדמות בתחום הביטוח ושירותי סליקה מתקדמים, וכלה בתחומים רבים ומגוונים נוספים ששייכים לעולם הפיננסי. חברות אלה הן סטארט-אפים שהתרבות הארגונית ומתודולוגיות העבודה שלהם רחוקות שנות אור מאלה הארכאיות שיש בארגונים פיננסיים מסורתיים. ובכל זאת, חברות הפינטק מתיימרות להיות שוות בין שווים, בהיבט תחומי וסוגי האחריות שהן רוצות לקחת על עצמן. למעשה, הן רוצות להיות בנק, בעוד שהן לא רוצות שיקראו להן בנק – משפט שאני שומעת מלא מעט חברים שעברו לעבוד בפינטק.

השאלה היא האם באותה הנשימה, מייסדי הפינטקים לא רוצים שיקראו לחברות שלהם בנק גם בהיבט של ניהול הסיכונים? בכל הקשור לניהול סיכונים, יש לעבוד על ועם גבולות ומגבלות, להטמיע תהליכים סדורים ובקרות אפקטיביות – דבר שהוא לחם חוק ברבות מהחברות הוותיקות. אי אפשר להחזיק את החבל משני קצותיו – דבר שלפעמים מרגיש שהוא מה שחברות הפינטק מנסות לעשות.

ניהול סיכונים זה גם לפינוטקים. מקור: BigStock

ניהול סיכונים זה גם לפינוטקים. מקור: BigStock

בחודשים האחרונים התרחשו שני אירועים משמעותיים בהיבט הזה, שבהם רגולטורים עצרו חברות ענק מלהתקדם ולעשות מהפכה בעולם הפיננסי: מדינות ה-G7, שהן שבע הכלכלות הגדולות בעולם, התאחדו ועצרו את פייסבוק מלהנפיק מטבע משל עצמה – הליברה. פייסבוק רצתה להיות אלטרנטיבה לעולם הבנקאות ולאפשר מסחר ברשת שלה, ללא קשר לעולם הפיננסי המסורתי ה-"רגיל" שאנחנו חיים בו. הרגולטורים חששו ליציבות הפיננסית וטענו שלרשת החברתית אין את היכולת לנהל סיכוני הלבנת הון, מימון טרור וסיכונים נוספים. המקרה השני הוא עצירת ההנפקה של הענקית הסינית ANT. הרשויות במדינת הענק עצרו אותה ממש ברגע האחרון (או, יותר נכון, "הביאו" את החברה להכריז על כך), בטענה שהיא לא עומדת בסטנדרטים הרגולטוריים. ויש גם את המקרה ההזוי של חברת הסליקה הגדולה ביותר בגרמניה ואחת הגדולות באירופה, Wirecard, שיום אחד הודיעה שנעלמו לה שני מיליארד דולר (מה???). תתארו מה היה קורה אם בנק היה מודיע דבר כזה.

אז איך בכל זאת מטמיעים ניהול סיכונים בחברת סטארט-אפ, שמטבעה חורטת על דגלה חדשנות, יצירתיות ויציאה מהקופסה כדבר הכי חשוב, כלב וכנשמה של הארגון? כיצד מביאים מגבלות לעולם שלא מאמין בכאלה? כדי לדעת את התשובות, אתם.ן מוזמנים.ות להצטרף לפאנל שאני מארחת במסגרת כנס Fintech Junction של אנשים ומחשבים. הפאנל ידון בדיוק בסוגייה הזו: ניהול הסיכונים והפערים שיש בין בנקים לחברות פינטק. כל חברי הפאנל הם אנשי מקצוע שעבדו במוסדות המסורתיים ועברו לעבוד בפינטק, ולכן מחזיקים בשתי נקודות המבט גם יחד.

הכותבת הינה מנכ"לית ובעלים של פירמת הייעוץ LT RiskMGMT, שנותנת שירותי ייעוץ ניהול סיכונים פרימיום לחברות ולארגונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים