הפרידה מאינטל – הבעת ביטחון עצמי של אפל, ויש לה על מה

לאפל יש על מה להתבסס בהימור שלה לעזוב את אינטל כשזה נוגע למעבדים ל-Macים, אבל האם זה יצליח גם בעולם המחשבים הנייחים?

אפל עושה שרירים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ההכרזה של אפל מאמש (ג') על מחשבי ה-MacBook הניידים הראשונים שלה שמבוססים על המעבד M1 לא הפתיעה אף אחד בשוק. החברה הודיעה על כך באופן רשמי כבר בחודש יוני, בכנס המפתחים השנתי שלה. ואם היא סיפרה את זה לכלל הציבור, זה אומר שאינטל ידעה שהיא נוטשת אותה זמן רב לפני כן.

אינטל ממש לא הופתעה, גם לא מהשלמת המהלך של אפל שבמסגרתו היא הפסיקה למכור, באופן כמעט מיידי, מחשבים שמבוססים על מעבדים מבית היוצר של הענקית, גם אם נשארו עוד במלאי. מה שכן, ייתכן שאפל עוד תמכור כמה דגמים של מחשבים עתירי ביצועים שליבתה של אינטל נמצאת במרכז שלהם. כל שאר מכשיריה הם מעתה עם ליבה תוצרת בית – וזה עוד לפני שחברת התפוח עוברת להשקה של מחשבים נייחים שיהיו מבוססים רק על מעבדים שלה (ולזה אתייחס בהמשך).

מכה לאינטל

עבור אינטל מדובר במכה. גם אם ב(עדיין) ענקית המעבדים מנסים לספר משהו אחר, המעמד שלה כיום כיצרנית מעבדים רחוק מאוד מתקופת הזוהר שלה. אולם, נראה שההתעקשות של ראשיה במשך כמה שנים להדגיש שהיא לא רק יצרנית מעבדים הצליחה בסופו של דבר לשכנע את הגורמים שהיא לא רצתה שישתכנעו. זאת לא רק AMD, שבכל רבעון מצליחה לסגור עוד קצת את הפער בנתחי השוק בינה לבין אינטל – גם יצרניות שמציעות מעבדי ARM למחשבים אישיים כבר לא עושות זאת בשקט. אזובי הקיר מסרבים יותר ויותר להיות כאלה, וקוראים תיגר על הארז.

אחת הסיבות לכך שאפל מציעה מעבדי ARM משלה היא היריבה לשעבר והחברה החדשה קוואלקום, שמתעקשת כבר מספר שנים להציע מעבדי Snapdragon ייעודיים עבור מחשבי Windragon שמריצים באופן מלא את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. למחשבים אלה אין ולא הייתה השפעה רבה על השוק, אבל הם הראו שאפשר להציע מחשבים ניידים בצורה אחרת. הנה, אפילו מדיה-טק הקטנה הכריזה על מעבדים ייעודיים עבור ניידים שמבוססים על Chrome OS, מערכת ההפעלה של גוגל.

השפעה רוחבית על השוק

השפעת המהלך של אפל תהיה משמעותית הרבה מעבר לשדה (הרחב) שלה ושל אינטל. כך או כך, היא בטוחה בעצמה עם מעבדי ה-M1, כי המעבדים מבוססי ARM, מלמעלה עד למטה, סוגרים גם הם פערים מול מעבדי המחשבים שמבוססים על ה-x86 של אינטל. יתרה מזאת, אפל יכולה להיות בטוחה בעצמה כי רק באחרונה היא השיקה את A14 Bionic עבור טלפוני ה-iPhone 12 החדשים שלה באותה ליתוגרפיה של 5 ננו-מטר כמו המעבד החדש, והיא שיפרה אותו עם תוספת של ליבות מחשוב עצבי ועם שבב גרפי חזק יותר.

טים קוק, מנכ"ל אפל, מכריז אתמול (ג') על המחשבים החדשים. צילום מסך: נחמה אלמוג

טים קוק, מנכ"ל אפל, מכריז אתמול (ג') על המחשבים החדשים. צילום מסך: נחמה אלמוג

אפל מחזירה במהלך הנוכחי לשיח מונח שדי יצא ממנו בשנתיים-שלוש האחרונות: ביצועים לוואט. היא טוענת שהמעבד החדש הוא המוביל בתעשייה בהיבט הזה – כשהתרגום הוא לא ביצועים כביצועים, אלא יותר כמה זמן הוא יחזיק עם סוללה מסוימת באופן שהמשתמשים לא יסבלו מרמת הביצועים. היא מתחייבת שהם אמנם לא יסבלו, וגם יוכלו לעבוד בכ-70% זמן יותר מאשר עם מחשבים מבוססי מעבדים של אינטל. כאן נמצא המבחן שלה.

אינטל הייתה מוכנה, כאמור, למהלך הזה, וייתכן מאוד שזו הסיבה שהיא דאגה בתקופה האחרונה לחשוף באופן מלא ואף להשיק את מעבדי ה-Xe Max הייעודיים שלה. נכון שזה שוק חדש בשביל החברה הוותיקה, וזה שוק שאנבידיה בולטת בו אף יותר מ-AMD, אבל זה המקום שבו ייתכן שאינטל תצליח לפצות את עצמה על הירידה במכירות. זאת, תוך כדי שהיא די מתחרטת על ההיתקעות שלה במעבר ל-10 ננו-מטר, והבנה שהיה מאוד חשוב שהיא תעשה זאת. אבל זה כבר חלב שנשפך.

מה תהיה ההשפעה על המחשבים הנייחים?

מעבר לכך שאני מחכה לראות מה יהיו בפועל הביצועים של מעבדי ה-M1 עם המחשבים החדשים שהם מריצים, יותר מעניין אותי מה יהיה עם המחשבים הנייחים. במחשבים נייחים מדובר על ביצועים נקודה, לא על וואט, אמפר, לעובי המסגרת של המסך או כל דבר אחר. מחשב על השולחן צריך לעבוד מהר וחזק, במיוחד עם משחקים. האם אפל תציע עבורם מעבד M מסוג חדש? האם היא מסתירה איזושהי הפתעה?

אפל נכנסת כאן לאזור קצת מסוכן עבורה, שכן אם היא לא תציע במחשבים הנייחים ביצועים עבור גיימרים, יוצרי תוכן וכדומה, הם לא יהססו להישאר עם המחשבים הישנים או לעבור למחשבים שכן מציעים מעבדי x86. אלא אם יש בארסנל של הענקית מקופרטינו משהו שלא ראינו, אני לא רואה כיצד היא תצליח להתחרות בשוק הזה – לא עם AMD ולא עם אינטל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים