שומר הראש של חולי סוכרת: רחרחן דיגיטלי

פיתוח מעניין של "רחרחן" דיגיטלי, שמנטר את רמות הסוכר בדם לפי גזים שנפלטים בנשימה מאנשים בעת שינויים קיצוניים ברמות הסוכר שלהם בדם ● וגם: סטארט אפ ישראלי שמפתח אביזרים לבישים למדידת לחץ דם וערכים נוספים, שקיבלו את אישור ה-FDA

אילוסטרציה: Bigstock

כלבי שמירה לסוכרת מאומנים להשתמש בחוש הריח החד שלהם כדי להריח את בעליהם ולהתריע על נפילה או קפיצה קיצוניות ברמות הסוכר שלהם בדם, שעלולות לסכן אותם. חברת AerBetic האמריקנית לקחה את התכונות הכלביות, המירה אותן ליכולות דיגיטליות ושילבה אותן באביזר לביש, שנראה כמו כפתור, ומנטר באופן רציף את רמות הסוכר של מי שעונד אותו, לצד אפליקציה ייעודית שמאפשרת למשתמש לקבוע התרעות גם לגורמים נוספים, כמו מטפלים או ספקי רפואה.

מזה שנים מחפש עולם הרפואה ריפוי למחלת הסוכרת, אך עד היום זה לא קרה, והסוכרת היא אחת המחלות עם שיעורי הצמיחה הגדולים של המאה ה-21, ומהווה אחת מתוך עשר סיבות המוות המובילות בעולם. לפי הערכת ארגון הבריאות העולמי, כ-425 מיליון (8.8%) מכלל המבוגרים בעולם בגילאי 20-79 הינם סוכרתיים, והצפי הוא שמספר זה יגדל ל-629 מיליון בשנת 2045. בישראל יש כמעט חצי מיליון חולים המאובחנים בסוכרת, ובנוסף לאלה שאינם מאובחנים, ההערכה היא שכ-7.6%-8.8% מהאוכלוסייה חולים במחלה, וכשישה אנשים מתים ממנה מדי יום בישראל.

הרחרחן הדיגיטלי של AerBetic. צילום: אתר AerBetic

הסיבה המרכזית לגידול בממדי המחלה היא אורח חיים לא בריא, המתבטא בצריכה גבוהה של פחמימות לצד מיעוט בפעילות גופנית. שילוב הרסני זה הולך ומתפשט מעבר לעולם המערבי, גם למדינות המתפתחות.

נכון לראשית המאה ה-21, סוכרת היא מהמחלות היקרות ביותר וגובה משאבים גדולים ממערכות הבריאות ברחבי העולם. בישראל, ההערכה היא שמדובר בעלות שנתית כוללת של כ-10 מיליארד שקלים, ובארצות הברית מוערכת העלות השנתית ב-245 מיליארד דולרים.

סוכרת לא מאוזנת מובילה להתפתחות של סיבוכים ונזקים למערכות רבות בגוף, ומהווה אחת מהסיבות המובילות לתחלואה לבבית, לעיוורון, לאי ספיקת כליות ולקטיעות של גפיים תחתונות.

ניתן להניח אפוא, שפיתוחים מעניינים שיכולים לסייע בפיקוח על המחלה ובסיוע לטיפול נכון בה, כדי למנוע סיבוכים ומוות, מעוררים התעניינות רבה בקרב החולים והמטפלים גם יחד, בייחוד כאשר הם אינם מערבים אמצעים פולשניים, כמו המכשיר הלביש הזה.

הרחרחן הדיגיטלי של החברה מבוסס על טכנולוגיית AerNos, של חיישן גזים זעיר, ש"מרחרח" גזים מסוימים הנפלטים בנשימה או מהעור של אנשים ברמות ובטווחים מסוימים, שלפי המדענים אופייניים ומהווים סמנים מוקדמים ליתר סוכר או לתת סוכר בדם. כדי לשרת ביעילות ובקלות את המשתמשים, הם עוצבו בממדים קטנים ותוכננו עם צריכת כוח נמוכה במיוחד.

הרחרחן הדיגיטלי לומד את המשתמש במהלך הזמן באמצעות לימוד מכונה, ומשפר את הדיוק יותר ויותר. כשמתרחשת התרעה על שינוי ברמת הסוכר, המשתמש מודד את רמת הסוכר שלו במד סוכר רגיל ומזין את הנתונים לאפליקציה. באמצעות לימוד מכונה, המערכת של AerBetic משתמשת בנתונים כדי לאמן את המכשיר בזיהוי חתימת הנשימה הייחודית למשתמש. ככל שיוזנו וייאספו יותר נתונים במהלך השימוש, ישופר גם הדיוק של המכשיר בניטור רמות הסוכר ויעילותו לאותו משתמש. בנוסף, ככל שיותר נתונים נאספים באפליקציה על ידי משתמשים רבים, כלים של לימוד מכונה הופכים את המכשיר לחכם יותר באופן כולל.

כשמתרחש שינוי קיצוני ברמות הסוכר בדם, המכשיר מתריע באמצעות רטט ותאורת LED ואף שולח הודעה לאפליקציה באמצעות בלוטות'. ניתן להתאים את האפליקציה מתי עליה להתריע, כמו גם להוסיף התרעות לאנשים או לגורמים נוספים, מה שמאפשר להורים לילדים צעירים או למטפלים במבוגרים החולים בסוכרת להשגיח על רמות הסוכר ולהבטיח שהם מטופלים כראוי.

AerBetic נחשף לראשונה בתערוכת CES 2019, וההתעניינות הרבה עודדה את המפתחים לשפר את הפיתוח ולהאיץ אותו, כדי להציגו שוב בתערוכה CES 2020 הקרבה והולכת כשהוא כבר כמעט בשלב בדיקות בטא עם 1,600 בני אדם מרחבי העולם שהתנדבו להשתתף בו. החברה מתכננת להתחיל בייצור מסחרי שלו לקראת סוף השנה.

אביזרים לבישים למדידת לחץ דם

מדידת לחץ דם באמצעים פשוטים וביתיים היא נושא שחברות רבות משתוקקות לפתח. באחרונה הודיע הסטארט אפ הישראלי ביוביט כי קיבל את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, לשימוש באביזרים הלבישים שפיתח, המנטרים את לחץ הדם, את רמת החמצן בדם ואת קצב הלב. החברה כבר קיבלה את אישור הרגולטור האירופי והישראלי.

הפתרון שפיתחה החברה מבוסס על טכנולוגיית פוטו-פלתיסמוגרפיה שיקופית (בשפה חופשית – רישום נפח באמצעות אור), המאפשרת למדוד שינוי נפח של דם בכלי דם זעירים ברקמות באמצעות מדידת ספיגה של אור על ידי העור, שמשתנה בהתאם לכמות הדם הזורם ברקמות העור. החברה, שרשמה פטנט על הטכנולוגיה שלה, משתמשת בתאורת LED באורכי גל שונים ובאלגוריתם שפותח על ידה כדי לקבל את המדידה בלי הפרעה של רעשי רקע.

המוצרים הלבישים של ביוביט. צילום: אתר ביוביט

לחברה יש כרגע שני אבזרים – צמיד-שעון, ומדבקה, אבל לדבריה החיישן יכול להשתלב באביזרים אחרים, כמו צמידים, אוזניות ועוד, ויכול לשדר למערכות אחרות באמצעות טכנולוגיות תקשורת קיימות.

לדברי מנכ"ל החברה, אריק בן ישי, "זהו הפתרון הראשון למדידת לחץ דם ללא שרוול שמאושר על ידי ה-FDA. האישור הזה פותח הזדמנויות אדירות לפיקוח מרחוק על סימנים חיוניים של מטופלים, ואנו נלהבים מכך שנוכל כעת להציע את המוצרים גם בשוק האמריקני".

עוד הודיעה החברה, כי בכוונתה להוסיף למכשיריה אפשרויות של מדידת ערכים נוספים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניסים רגב

    אני מנו יין בשעין שינטר לחץ דם וסוכר. אודה לכם לקבל מענה.

אירועים קרובים