כמה באמת משתמשים במכונות לומדות וב-AI בעסקים?

השימוש בלמידת מכונה מבוססת בינה מלאכותית מקבל תשומת-לב רבה בימים אלה, אך כמו האינטרנט של הדברים ומחשוב הענן לפניו, הוא מלווה בהרבה הייפ ושיווק, שמתחיל להסתיר מהם באמת ומה היתרונות הפוטנציאליים שיכולים להיות להם עבור העסקים, וחבל

27/12/2017 11:48
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

בינה מלאכותית (AI) היא בהחלט לא תחום חדש בטכנולוגיה, אבל היא בילתה שנים ארוכות במדבר לאחר כישלונות חוזרים ונשנים לספק הרבה מההבטחות שלה. עכשיו, גישות חדשות מתחילים לשאת פירות, וה-AI מוזכרת על ידי חברות טכנולוגיה המנסות להוסיף ערך נוסף למוצרים שלהן.

סקר שנערך לאחרונה על-ידי MIT הראה כי פחות מרבע (23%) מהעסקים אימצו רמה כלשהי של בינה מלאכותית או למידת מכונה (Machine Learning), ומתוכם רק 5% משתמשים בהן בהרחבה. נדרש זמן כדי להבין את הטכנולוגיות הללו הבנה רחבה יותר ולקבלן. לימוד מכונה הוא עדיין משהו שאנשים מדברים עליו, במקום להשתמש בו בגדול, אבל הפוטנציאל הוא מפתיע וברגע שארגונים יראו את היתרונות הגדולים והמוחשיים שהטכנולוגיה יכולה להביא, היא תוטמע במספרים גדולים בהרבה.

ניתן לראות כבר את השינוי במגזרים ספציפיים, כמו אבטחת סייבר, בריאות, קמעונאות, פיננסים ואנרגיה, המיישמים את הטכנולוגיה. יישומי AI כוללים ניתוח סיכונים וזיהוי הונאות בחברות שירותים פיננסיים, תחזיות תחזוקה לציוד בתעשייה, ותכנון תחזית מלאי בעבור חנויות קמעונאיות.

בשנה האחרונה – עלייה בשימוש בטכנולוגיות

חברת האנליסטים פורסטר (Forrester Research) מציינת שאחוז הארגונים המשתמשים במכונות לומדות וב-AI נמצא בעלייה חדה מ-2016 עד 2017.

"בשנת 2017, 51% מהארגונים שנסקרו מיישמים או מרחיבים את השימוש שלהם ב-AI, לעומת כ-40% בשנת 2016. תמיכה בקבלת החלטות (26%), פלטפורמות למידת מכונה (26%) ולמידה עמוקה (25%) הם אבני הבניין המובילות של השימוש ב-AI ", מציינים בפורסטר.

למידה ממוחשבת מיושמת בעיקר בתחומי השירות והתמיכה בלקוחות, במיוחד הודות להשפעה הישירה שיש לה על חוויית הלקוח. החברות יכולות לשפר את יכולתן לחזות את צרכי הלקוח ולא להגיב על דרישות וציפיות המשתנות במהירות. אימוץ למידת מכונה מפנה זמן לעובדים להתמקד בסוגיות החשובות לעסק ולשורה התחתונה. לא רק שהארגון יכול לרתום תובנות נוספות לגבי דרישות הלקוח של היום, אלא שהוא יכול לאפשר לעובדים להיות בעלי השפעה רבה יותר על העסק, ולספק להם תפקידים שעשויים לגעת בלקוחות בצורה שהמכונה לא יכולה.

לדברי חברת Capgemini, עסקים משתמשים בבינה מלאכותית כדי להגדיל את המכירות, להגביר את הפעילות, להקל על מעורבות הלקוחות ועל מנת ליצור תובנות עסקיות. החברה קובעת כי 75% מהחברות, שנסקרו במחקר שנערך לאחרונה, רואות עלייה של 10% במכירות מאז יישום הטכנולוגיה. 73% חושבים ש-AI יכולה להגדיל את שביעות רצון הלקוחות ו-65% מאמינים שזה יכול להקטין נטישות של לקוחות בעתיד.

הכלים מתקדמים יותר מאשר לפני חמש שנים והנהנים העיקריים מכך הם הלקוחות של העסק – עסקים יכולים להציע שירותים מסביב לשעון, זמני תגובה מהירים יותר, למידה עצמית ועזרה עצמית ליישומים ללקוחות, ואוטומציה של משימות שכיחות, אשר מפנים את אנשי ה-IT להתמקד בעבודה האסטרטגית יותר.

הם מציעים תחזיות טובות יותר וזמן מהיר יותר לתוצאה, והם לומדים ומשתפרים עם הזמן. הדיבידנד של AI הוא הלולאה של משוב הלמידה, כשם שהמוצר או השירות משתפרים במה שהוא עושה, כגון העלאת הביטחון בתחזית, התאמה אישית טובה יותר או חישה מדויקת יותר. השימושים הטובים ביותר של למידת מכונה לטובת העסק תומכים בהחלטות הדורשות מתן דירוג או חיזוי.

כאשר מפתחים מפת דרכים ליישום, מתמקדים בשירותים הנפוצים ביותר, מכיוון שהאוטומציה של השירותים הללו תספק את היתרונות העסקיים הגדולים ביותר. כאשר תהליכי העבודה לא מותאמים לאוטומציה, נדרש לעצב תהליכים מחדש כחלק מהשינוי, ולא רק להסב ולהעביר תהליכים שוטפים למודל חדש.

צעדים ראשונים לקראת אוטומציה של החלטות עסקיות

אחד המחסומים הנוכחיים הגדולים ביותר לאימוץ למידת המכונה הוא איכות הנתונים, שכן נתונים גרועים יובילו לתוצאות ללא ערך ויכולים למעשה להגדיל את הסיכון. לכן, הצעד הראשון של העסק לקראת אוטומציה של החלטות עסקיות חייב להיות סביב טיוב הנתונים ואוטומציה של ניהול הנתונים, שכן אין להשתמש בהשקעה במערכות אוטומטיות, אם הנתונים המזינים אותם אינם עקביים, או שהם פגומים.

במבט קדימה, תמיכת IT בשירות עצמי תהיה אחד התחומים הראשונים המושפעים מלמידת המכונה, כאשר בוטים וירטואליים של "סוכן וירטואלי", עוזרים לעובדים להתמודד עם אתגרים ויוזמות הנובעים מכריית נתונים עסקיים גדולים ומקבלת החלטות אוטומטיות לפיהם.

לדוגמה, מחשב ווטסון של יבמ (IBM Watson) למרות ששמו נקשר למערכת מחשב שהביסה את המתמודדים האנושיים בחידון הטלוויזיה "ג'פרדי", הטכנולוגיה שמאחוריו יכולה לשמש למטרות מעשיות יותר, כגון איתור תרמיות או סיוע לאבחון רפואי.

נוטים לחשוב שיש פה איזה מחשב-על גדול שעושה קסמים, במציאות, מדובר במערך של ממשקי API הניתנים לתכנות, שעושים דברים שונים – אחד מכיר בתמונות, האחר מבין את כוונת השאלה, ויש בערך עשרים כאלה. כאשר בונים פתרון, יכולים להשתמש בשניים או שלושה כאלה ולתפור אותם יחד לפתרון בעיה.

תחום אחד בו ווטסון מעניין את העסקים הוא עבור צ'אט-בוטים (chatbots), מערכות אוטומטיות המעוצבות לטפל בשאילתות הלקוח בשפה טבעית, אשר יוכלו להגיב לבקשות פשוטות או להעביר את השואל לבן אדם בשר ודם, אם השאילתה מורכבת מדי.

לסיכום חשוב לזכור את השותפות בין האדם לבינה המלאכותית. AI היא תומכת של האדם ולא מנסה להשתלט על עבודתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים