"ב-2018 יתקיים בראשונה מירוץ רחפנים כספורט אולימפי"

"היום עדיין מדובר בספורט אינדיבידואלי - אך המטרה היא אירוח תחרויות בינלאומיות בישראל, והקמת נבחרת ישראל", כך אמר רובי ליאני, חבר הנהלת ליגת הרחפנים הישראלית, FRIL

רובי ליאני, חבר הנהלת ליגת הרחפנים הישראלית, FRIL. צילום: ניב קנטור

"באולימפיאדת החורף בפיונצ'אנג יתקיים בראשונה מירוץ רחפנים כספורט אולימפי", כך אמר רובי ליאני, חבר הנהלת ליגת הרחפנים הישראלית, FRIL.

ליאני דיבר בכנס "אנשים ורחפנים", שהתקיים באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשים. את הכנס, הנערך זו הפעם השניה, הנחה רן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

"רחפנים מהירים שמסוגלים לטוס בגובה נמוך של כמטר או שניים מעל פני הקרקע מככבים בספורט חדש, שהחל מהשנה הבאה גם יהפוך לספורט אולימפי", אמר. "מירוץ הרחפנים האולימפי הראשון יתקיים באולימפיאדת החורף בפיונצ'אנג שבדרום קוריאה ב-2018.

להגיע לרמת התמקצעות טובה

לדבריו, "קבוצת FRIL הוקמה ב-2014 במטרה למסד את ענף מירוצי רחפני-המיני בארץ. אני וארבעה ממובילי תחום ה-RC בארץ החלטנו לקחת יוזמה ולפעול לפיתוח התחום".

"כשהוקמה הקבוצה, כמעט לא היו בעלי רחפני מירוץ בארץ. ראינו את הפריצה בשוק הבינלאומי והבאנו את התחביב לישראל. הקמנו קבוצה בפייסבוק (Facebook), ערכנו מפגשי הטסה, עזרנו בכיול המכשירים למתחילים, ואפילו ערכנו קורסים, עד שהחברים הגיעו לרמת התמקצעות טובה".

"בשנה האחרונה, אמר ליאני, התמזגנו עם קלוב התעופה ובכך התקבלנו גם ל-FAA, רשות התעופה האמריקנית המפקחת גם על הרגולציה בתחום הרחפנים בעולם. אנו עורכים ארבע תחרויות בשנה כשאחת מהן היא אליפות ישראל, בהן המשתתפים מבוטחים."

המטרה הבאה, לדבריו, "אירוח תחרויות בינלאומיות בישראל, והקמת נבחרת ישראל. היום זה ספורט אינדיבידואלי אבל מטיסי רחפני המירוץ הולכים ומתגבשים תחת לאומיות. אנו עובדים בקדחתנות על מיסוד רגולטיבי בשיתוף הגורמים הרלוונטיים בארץ ובחו"ל ומקווים שהתחום יפרח כאן בצעדים ענקיים כמו בשאר העולם."

חן רוזן, מנהל מוצר רחפנים באמימון. צילום: ניב קנטור

חן רוזן, מנהל מוצר רחפנים באמימון. צילום: ניב קנטור

חן רוזן, מנהל מוצר רחפנים באמימון, הציג את רחפן FALCORE שפיתחה החברה במיוחד לתחום רחפני המירוצים. לדבריו, "אמימון מפתחת מערכות לשידור וידיאו אלחוטי ברזולוציות גבוהות וגם בלי דחיסה נראית לעין, בעמידות גבוהה ובאפס השהיה".

"כחלק מהמשימה לשדר וידיאו באיכות גבוהה גם מרחפנים, השקנו את FALCORE, רחפן מירוצים קטן שהושק בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES שהתקיימה בינואר בלאס וגאס. מדובר ברחפן סגור, בניגוד לרחפני מירוץ הנמכרים כקיטים ומורכבים על ידי המשתמש".

"יש לו אלכסון באורך של לא יותר מ-25 סנטימטרים, והוא כולל שלדה, בקרי מנוע ובקרי טיסה. צריך ללמוד להטיס אותו ואין לו GPS.  אנו מספקים כלי סגור וקל העשוי מסיבי פחמן, וגם הפכנו את השלט לפשוט יותר וכך קיבלנו חוויית שימוש של רחפני מירוץ עם נוחות של צעצועים".

אורן אבירם, סמנכ"ל שיווק בפאראזירו. צילום: ניב קנטור

אורן אבירם, סמנכ"ל שיווק בפאראזירו. צילום: ניב קנטור

לדברי אורן אבירם, סמנכ"ל שיווק בפאראזירו (ParaZero), "הבטיחות היא תנאי לשימוש בקנה מידה נרחב ברחפנים. נושא הבטיחות מעסיק את כולם: הרגולטורים, המשתמשים והמשקיעים. חובת ההוכחה היא עדיין על המפתחים".

"חברות רבות כבר משתמשות ברחפנים על בסיס יומיומי – למשל רשתות טלוויזיה כמו CNN שמפעילות רחפני צילום. התחום הזה מתפתח לכיוון של תצפית ובקרה על גשרים, חוטי חשמל, אתרי בניה, אנטנות סלולריות ועוד. בכל התחומים האלה הרחפנים יעשו שימוש יותר זול ואפקטיבי לעומת המצב היום".

אבירם הסביר כי "התחום האחרון שבו ייכנסו הרחפנים, יהיה תחום המשלוחים. אבל הוא לא יוכל להתבצע בקנה מידה גדול אם לא יפותחו חוקי תעופה ייעודיים לרחפנים, כדי שלא לגרום לפקקים ולהתנגשויות".

לא מדברים זה עם זה

כדי שהדבר יקרה נדרשים ארבעה תנאים, אומר אבירם. "התנאי הראשון הוא אוטונומיות ואוטומציה. אי אפשר לשגר בקנה מידה מסחרי רחפנים עם שלטים. האוטונומיה נדרשת גם במקרה של אבטחה של מתקן שבו אני רוצה שהרחפן יעלה, יצלם את הפורץ ויעקוב אחר הפורץ. האוטונומיות היא מפתח משמעותי לסקלביליות".

"הגורם השני החשוב למסחור התחום – האישור לעבוד מחוץ לטווח הראיה, שבו יש חסם טכנולוגי ורגולטורי. התחום השלישי הוא אנרגיה – סוללה של רחפן נמדדת היום בדקות, והגורם הרביעי – שליטה ובקרה. כשמאות רחפנים יטוסו באותו איזור, הם יידרשו לנווט אוטנומית גם ברמת המפעיל וגם ברמה של פיקוח אווירי. אסור שיהיה מצב בו הרבה דברים יטוסו מעל עיר ולא כולם יוכלו לדבר זה עם זה".

"יש לספק יכולת Sense and Avoid כדי שגם ללא תקשורת לא יתנגשו הרחפנים בינם לבין עצמם, או במטוסים או בחוטי חשמל".

אבירם הציג את מערכת Safer – מערכת הגנה המהווה שכבה אחרונה למקרה שהרחפן יוצא משליטה, או נופל מכל סיבה שהיא. המערכת כוללת חיישנים היודעים לזהות מצב של איבוד שליטה, ואז הם מפעילים מצנח שנכנס לפעולה בתוך כמה חלקיקי שניה, וכך נמעת נפילה על הקרקע העלולה לפגוע באנשים.

עמרי רחמים, מנהל המכירות של אירובוטיקס. צילום: ניב קנטור

עמרי רחמים, מנהל המכירות של אירובוטיקס. צילום: ניב קנטור

עמרי רחמים, מנהל המכירות של אירובוטיקס (Airobotics), אמר כי "נדרשת החלפת המטיס ברובוט כדי להבשיל את מהפכת הרחפנים".

לדבריו, "המטיס הוא שחקן קריטי בכל עולם הרחפנים מכמה סיבות. ראשית הוא מאוד יקר ועלול להיות לא זמין בעת מקרה חירום. ושנית, גם אם ניקח את המטיס הכי טוב, בסוף הרובוט יהיה יותר מדויק ויידע לבצע את אותה משימה פעם אחר פעם באופן מדויק".

חסם נוסף, אמר רחמים, "הוא החסם הטכנולוגי. תחום הרחפנים  צמח מעולם הצעצועים והמשימה שלנו היתה להפוך אותו מצעצוע לכלי עבודה. רצינו להגיע למערכת אוטומטית, עצמאית הנמצאת כל הזמן באתר והופכת לחלק מארגז הכלים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים