בקרוב: ארכיון התמונות הלאומי יהיה נגיש אונליין

הציבור יוכל לצפות ברשת בתמונות של האישים החשובים בתולדות המדינה ובצילומים מאירועים היסטוריים ● בוויקימדיה ישראל מברכים על ההחלטה, בהמשך לתיקון לחוק זכויות יוצרים שהיא מקדמת ומקווים שבעקבותיה יוכל הציבור להשתמש בתמונות באופן חופשי - לשימושים פרטי ומסחרי כאחד ● על פי העמותה, הדבר ימנע מצבים כמו זה שהיה בעופרת יצוקה, שבו הצד הפלסטיני שחרר תמונות חופשיות רבות לרשת - ואילו הצד הישראלי לו שחרר ולו תמונה אחת כזו

הלשכה הממשלתית לעיתונות (לע"מ) ומשרד ההסברה והתפוצות החליטו להנגיש את ארכיון התמונות הלאומי לציבור, ובכך לאפשר לו לצפות אונליין, בין היתר, בתמונות של האישים החשובים בתולדות המדינה ובצילומים מאירועים היסטוריים בולטים בתולדותיה. לא ברור בשלב זה אם התמונות ישוחררו באופן חופשי לציבור, לטובת שימוש פרטי ומסחרי בהן, כך שניתן יהיה להעלותן גם בוויקיפדיה (Wikipedia) ובבלוגים.

יצוין, כי במאי אשתקד עבר בקריאה טרומית תיקון לחוק זכויות היוצרים, לאחר שקיבל את תמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה, איגוד האינטרנט הישראלי ומועצת העיתונות. התיקון המוצע לחוק יאפשר שימוש חופשי בתמונות שבבעלות המדינה. ההצעה הוגשה על ידי ח"כ מאיר שטרית, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, וחתומים עליה גם הח"כים זבולון אורלב, יושב ראש ועדת החינוך, זאב בילסקי, אריה ביבי, רוברט אילטוב ואנסטסיה מיכאלי. הצעת החוק נמצאת כיום בדיונים בוועדות הכנסת, וההחלטה של לע"מ ומשרד ההסברה והתפוצות מהווה המשך של הפעילות והשיחות שעורכים נציגי ויקימדיה (Wikimedia) ישראל, שמקדמת את קבלת התיקון, עם הגופים הציבוריים, על מנת לשכנעם לתמוך בו.

ויקימדיה בירכה על ההחלטה והודיעה, כי היא מקווה שזו תאפשר שימוש פרטי ומסחרי חופשי בתמונות, ובכלל זה העלאתן לוויקיפדיה ולבלוגים.

"כמי שפועלת הן לתמיכה באנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה והן לעידוד ותמיכה בחופש ידע במדינת ישראל, ויקימדיה מקווה שהדבר יעודד משרדים אחרים לעשות כך – דבר שיוביל לקידום התיקון לחוק זכויות יוצרים, שיש לו חשיבות עליונה", נכתב בהודעת העמותה.

עוד מסרו בוויקימדיה, כי קיימות בארכיונים של המדינה עשרות אלפי תמונות תיעודיות ורשמיות שאינן נגישות לציבור, לא מוצגות באינטרנט ואין לציבור זכות שימוש בהן. על פי המצב החוקי הנוכחי, כל תמונה שצולמה על ידי גוף ממשלתי – לרבות, למשל, משרד החוץ, לע"מ ודובר צה"ל – מוגנת בזכויות יוצרים. ולציבור אסור לעשות בה כל שימוש ללא אישור מהגוף הרלוונטי. כמו כן, מי שחפץ לבצע שימוש בתמונה חייב לשלם עבורו אגרה.

בשונה מהמצב בארץ, החוק האמריקני קובע שתמונה שצולמה על ידי ארגון ממשלתי או צבאי עומדת לרשות הציבור ברחבי העולם לשימוש חופשי – פרטי ומסחרי כאחד. הממשל בארצות הברית אף מנגיש את התמונות במגוון ערוצים ופלטפורמות שאותם הוא מעמיד לרשות הציבור.

כך, לדוגמה, תחת הערך בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל קיימות תשע תמונות מותרות לשימוש – כולן בחסות הממשל האמריקני, למעט אחת שצולמה על ידי הקרמלין, ובה נראה נתניהו עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. בכל 250 הגרסאות של ויקיפדיה בשפות השונות, כולל בעברית, אין ולו תמונה חופשית אחת של ראש ממשלת ישראל המצולם בעת פעילות במדינת ישראל. זאת, על אף שבארכיוני לע"מ קיימות אלפי תמונות שכאלה. הדבר נכון גם לגבי אישי ציבור ישראליים אחרים, דוגמת הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, ומרבית ראשי הממשלה לשעבר. מוויקימדיה ישראל נמסר, כי האבסורד מחריף כאשר הדבר נוגע להסברה הבינלאומית: תמונות רשמיות של פיתוחים ישראליים (החץ, כיפת ברזל, פיתון וגבריאל) לא קיימות כלל, ובעל בלוג או אתר עצמאי שירצה להציג תמונה של הפיתוחים הישראליים יוכל למצוא כזו רק באתרים של הצבא האמריקני, שתיעד ניסיונות שימוש בפיתוחים בבסיסיו.

בהודעת ויקימדיה ישראל נכתב, כי "מדינות וגופים רבים ברחבי העולם החלו לתמוך בגישה שלפיה יצירות המדינה חופשיות לשימוש, ובכלל זה גופים פרו-פלסטיניים. כך למשל, במהלך מבצע עופרת יצוקה התמלאה ויקיפדיה בתמונות של הצד הפלסטיני, ומנגד – לא הייתה ולו תמונה אחת של הצד הישראלי. הוויקיפדיות ברחבי העולם מלאות בתמונות שמעלה הצד הפלסטיני ותמונות מאל ג'זירה (Al Jazeera), שמציגות את ישראל באור שלילי ביותר, ואין ולו תמונה אחת שמנסה ליצור נייטרליות ולהציג את הצד הישראלי. האם הצבא הישראלי או משרד החוץ לא יכול להעביר תמונות, כמו שהוא מעביר לכל כלי התקשורת בעולם, בכדי שנוכל להציג תמונה אובייקטיבית?". מסר ברוח זה העביר הסניף הגרמני של ויקימדיה אל הסניף הישראלי – פניה שהפכה לשיח שהתקיים במשך חודשים עם דובר צה"ל, בניסיון לקבל תמונות לשימוש בוויקיפדיה. שיח זה נכשל, לאחר שהיועצים המשפטיים של דובר צה"ל לא אישרו שימוש בתמונות, עקב האיסור בחוק זכויות יוצרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים